Vraag vooronsteking elek onsteking

Alles over de techniek en sleutelen
nielsfs
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2023, 12:40

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Bericht door nielsfs »

Bedankt voor de info heren. Met het instellen van de voorontsteking van een elektrische ontsteking verplaats je dus eigenlijk de hele curve iets vroeger of later. Heb degene waar ik de ontsteking had besteld nog eens gevraagd en hij zei dat ik hem voor een FS1 inderdaad het best op ongeveer op 1.8mm kan zetten.

Heb ik gedaan, ik merk weinig verschil met 1.3. Alles tussen 1.2 en 2.0mm werkt waarschijnlijk prima, experts kunnen het verschil wellicht merken.. Laat het mooi op 1.8 staan nu.

Het verschil tussen een elektrische ontsteking en contactpunten is wél een wereld van verschil zeg. Leek wel of ik een andere brommer had, wat een trekkracht opeens. Maar dat kan ook zijn omdat mijn contactpunten gewoon brak waren ingesteld.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Bericht door kittop »

Leuk om je enthousiasme er doorheen te lezen.
Dat laatste zou ook zo maar heel goed kunnen.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Bericht door ginofs1 »

De ontsteking speelt best wel een grote rol.
Een ontsteking met een curve heeft pas zin al je blokje veel toeren kan maken, de ontsteking gaat dan het tijdstip verlaten.
Als je bij hogere toeren het stip verlaat worden de uitlaatgassen heter.
Als deze gassen heter worden beïnvloed dat de geluidsgolven, hoe heter hoe sneller de golf.
De golf drukt het ontsnapte brandstof terug de cilinder in, dit is de werking van de uitlaat, het bereik van de uitlaat word dus vergroot.

De beste ontstekingstijdstip is voor elke setup anders.
Hoe dit te testen is simpel.
testen moet altijd bij de zelfde weersvoorspellingen gebeuren, graden en vocht.
Neem eer lange rechte weg, zet daar een begin en eind streep op(markering)
ga al rijdend in de hoogste versnelling zo langzaam mogelijk overheen en geef dan vol gas tot de eind streep.
Neem tijdens deze rit de tijd op.
verstel je ontsteking met kleine stapjes en herhaal de test.
Na een aantal testen zal je het duidelijke verschil zien.

Groet Gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Bericht door NIX »

Je slaat een stap over:
Vind een piloot die wil proberen je brommer zo hard mogelijk over je teststrook te jagen.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Bericht door ginofs1 »

Daar hebben we jou toch voor
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Bericht door NIX »

Haha, nee, daar had je een skinny buurjongen voor.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Bericht door marco »

NIX schreef: 06 feb 2024, 09:25 Haha, nee, daar had je een skinny buurjongen voor.
Het ouwe moet eerst op 😬
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie