check die onsteking van je 2RU zonder speciaal gereedschap!

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

ik heb een vraagje ik wil mijn brom voorontsteking geven wat is de afstand dan tussen de punten ?
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

btw mijn setup is

2f2 cilinder
10 mm
snelle pijp
hij draait op dit moment als een 4takt
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

heb je de eerste bladzijden gelezen?
trek je van die opening (hoe ver open) niks aan,
en zet het TIJDSTIP op 1.8
(punten gaan open als de piston 1.8mm voor de top is)
kan je checken met het sigarettenblaadje

als hij dan goedstaat, draai je wat verder, tot het punt dat de punten het verste openstaan,
als dit 0.30 of meer is, is alles ok,
is het minder, dan zijn je punten waarschijnlijk versleten
:wink:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3022
Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
Locatie: Zuidland

Bericht door Zwepper »

ok bedankt :D
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1983
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

als dat 0.40 is is je voorontsteking toch ook geleik 1.8 :P ?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

jonnotje schreef:als dat 0.40 is is je voorontsteking toch ook geleik 1.8 :P ?

dat hangt volledig van de slijtage van je punten, en de bouw ervan af..
het belangrijkste is je tijdstip, het moment dat je condensator de vonk begint op te vreten (moment dat ze opengaan)
op dat moment 'zuigt' die ook de stroom uit de bobijn (die dan als reactie een vonk geeft)

dat de punten uiteindelijk ver genoeg opengaan is belangrijk om die vonk te blijven breken op hogere toeren

daarenboven, moeten de punten dan weer wél lang genoeg gesloten blijven ook (contacthoek)
zodat (kortsluiting) de condensator ook weer leeg kan lopen en je bobijn weer opladen

een electronische ontsteking trekt geen vonk over de punten, dus die heeft met 0.2 opening al genoeg,
en krijgt hierdoor een zeer lange contacthoek

wat je moet onthouden, is dat het tijdstip het karakter van je motor maakt, als ie dan met dat tijdstip niet goed wil draaien, dan moet je naar de rest gaan kijken, ofwel condensator, ofwel opening punten ..

elke fs1 zou met 1.8mm voorontsteking behoorlijk moeten draaien
when men were men, and helmets were for divers
reddevil
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3598
Lid geworden op: 19 apr 2007, 20:40
Locatie: Schagen (stroet)

Bericht door reddevil »

heej jongens!

ik heb zeg maar een groot probleempje :?
mijn brommer liep echt.. k*t ploffen uit de uitlaat enzo!
maar hij liep nog wel!
nu ging jonno mijn onsteking na kijken...
hij stond iets te vroeg, wij hebben hem toen goed gestelt.. en nu vonkt hij helemaal niet meer! :?
weet iemand wat dit ken wezen? :? :?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Bougie al vervangen?
reddevil
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3598
Lid geworden op: 19 apr 2007, 20:40
Locatie: Schagen (stroet)

Bericht door reddevil »

jep doet nog niks
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

puntafstand te groot?
contactpunten versleten?
condensator kapot?
draadjes los?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

punten versleten jom... da's wat ik denk.. :wink:
when men were men, and helmets were for divers
reddevil
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3598
Lid geworden op: 19 apr 2007, 20:40
Locatie: Schagen (stroet)

Bericht door reddevil »

hmm ze zien er nog recht uit :S

maar het kan natuurlijk wel omdat hij eerst goed liep
en toen opeens langzamer hand al slechter liep!
kan zijn dat ze gewoon aan het slijten waren..
dat kan dus ook lgge aan mijn condensator toch?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

je moet es kijken of ze zwaar vonken als je'm duwt..

als ze op de verst open stand de 0.35 halen, en ze vonken heftig, is je condensator sjaak..

maar tien tegen één zijn het de punten zenne :wink:
when men were men, and helmets were for divers
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1983
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

op de evrst open punt zijn s'n contactpunten lang geen ,35 open.... gister geprobeert te zetten, maar lukte oop geen enkele maniet, en ze vonkte ook niet echt(condansator is dnek ik heel dus)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

als je bij het juiste tijdstip openend, geen 0.3mm maximale opening meer heb,
zijn je punten echt versleten..
when men were men, and helmets were for divers
Plaats reactie