koppeling afstel probleem

Alles over de techniek en sleutelen
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

koppeling afstel probleem

Bericht door mpro09 »

zo ik heb nu die 5bak erop zitten maar ik krijg hem moeilijk in zijn neutraal en volgens mij komt dat doordat de koppeling niet goed staat afgesteld want als je in z'n 1 staat met de koppeling in gaat ie langzamer stationair lopen en probeert ie een beetje weg te rijden dus ging ik me koppeling afstellen:

ik draai de schroef boven op je linker carterdeksel ietsje strakker maar hij blijft aan lopen dus ik zet hem ff heel erg strak gaat het in drukken van de koppeling ineens heel zwaar maar blijft ie aan lopen.

en als ik dan de koppeling normaal afstel zoals het ongeveer hoort draaid ie dus heel zwaar in zijn 1 met de koppeling ingedrukt maar als ik datr in z'n 5 doe doet ie wel normaal: achterwiel draaid vrij rond met de koppeling in gedrukt en laat de motor mee draaien zonder koppeling

toen draaide ik het schroefje in het wormpje veel te strak waardoor je het wiel in de 1e versnelling gewoon kan draaien maar heel zwaar, maar al ik dan de koppeling indruk en aan het achterwiel voelgaat het even zwaar als dat ik niet de koppeling indruk

volgens mij komt dit doordat de platen versleten zijn, of te nieuw maar dat denk ik niet, of er loopt iets aan of zo
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Zo staat het in het boekje:

Afbeelding

Voor de rest doe ik het zelf altijd een beetje op gevoel :P
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ja dat snap ik, ik weet wel hoe je de koppeling moet afstellen :wink: maar wat ik ook doe blijft ie in de eerste versnelling een beetje pakken met de handle ingedrukt, ook al stel ik hem veel te strak af :?
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Misschien moet je toch eens het carterdeksel eraf halen en een blik werpen (niet letterlijk :lol:) op je koppelingsplaten en -veren :shock:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ja idd ik denk ook dat dat het is maar ik wil het wel ff zeker weten want hij lekt nu niet en ik heb er net nieuwe olie in gedaan :evil:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

en hij slipt niet wat ik wel zou verwachten als de platen versleten zijn
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Jah dat is wel weer zo...

Trouwens is het ook zo dat als je hem in de 1 zet en hij loopt stationair met de koppeling in en je stopt het wiel zegmaar met je hand of voet dat ie 'm dan ook weer aan het ronddraaien krijgt? :shock:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ja je moet echt kracht zetten om hem dan tegen te houden en als je hem loslaat gaat ie weer vrolijk mee lopen
edje

Bericht door edje »

ik vrees dat je koppelingsplaten in je koppelingshuis geslagen zijn zodat daar zeg maar een inkeping onstaat. in heb beste geval zit die inkeping in je platen. ik denk dat je de inkepingen wel kunt weg slijpen en anders dichtlassen :wink:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Dat lijkt me héél erg stug voor een blok wat maar 5000 km heeft gelopen en al helemaal niet in Nederland is geweest waar ze eraan gaan lopen beunen :P

Ik denk dat je je kabel gewoon even losser moet zetten en dan bij je wormpje moet stellen :shock:
edje

Bericht door edje »

das ook wel weer waar :P

heb je de koppeling ook gezien of nog niet?
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Het blok is nog nooit opengeweest...

Maar ik heb zelf een blok wat 25.000 km heeft gelopen zonder revisies en dergelijke en die heeft niks aan de koppeling dus ik denk dat deze met 1/5 van die tellerstand niks mankeert aan het koppelingshuis enzo. :roll:
edje

Bericht door edje »

das waar :wink:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: koppeling afstel probleem

Bericht door mpro09 »

ja maar dat heb ik al gedaan en dat helpt dus niet

mpro09 schreef:toen draaide ik het schroefje in het wormpje veel te strak waardoor je het wiel in de 1e versnelling gewoon kan draaien maar heel zwaar, maar al ik dan de koppeling indruk en aan het achterwiel voelgaat het even zwaar als dat ik niet de koppeling indruk


@ @je( :P ) maar dan zou die toch weer vrij moeten gaan lopen zodra die uit de inkeping is?
en als dat het is koop ik wel gewoon nieuwe bij jmpb ofzo
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Misschien loopt je wormpje niet goed ofzo, anders kan je die kap van die street even pakken en die proberen? :shock:
Plaats reactie