Spannings regelaar 2ru

Alles over de techniek en sleutelen
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

wil je nou helemaal over naar 12v?
zo ja, je draden hoeven niet dikker... sterker nog ze kunnen dunner...
je moet gewoon losse (auto) lampen halen, 5watt(gewoon licht) en 10watt(of 21)(remlicht), ledjes zou ik overigens niet doen... die schijnen niet echt rond... maar vooruit, dan krijg je dus een slecht verlichte teller...(gewoon 1 a 1.5 watt in zetten(niet meer, dan kan je tellerplaat smelten...)
ties1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:54

Bericht door ties1 »

Nee hoor gewoon 6V. Maar dunner lijkt me sterk als je 12 volt wilt want dan krijg je juist mee weerstand en worden je draden dus warmer dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Hmm die ledjes is wel gaar dat ze je tellerplaat kunnen laten smelten maar heb namelijk geen fittingen voor die lampjes in me teller.
Zou je denk je sterkere Ledjes erin kunnen zetten en die in een pvc buisje en dan in je teller zodat het de warmte isoleert? of zou de pvc ook smelten?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ledjes gaan niet zo warm worden, maar die gaan ook rechtdoor schijnen en fout belichten denk..
normaal zit er een rubberen drager in voor een gewoon klein gloeilampje..

ik geloof nog steeds in het afwikkelen van een spoel bij hogere toeren..
(ga er één dees dagen ook es aan beginnen)
when men were men, and helmets were for divers
ties1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:54

Bericht door ties1 »

Het lijkt me dat je kan berekenen hoeveel windingen je eraf moet halen toch?
Zou dit met Up/Us = Np/Ns niet kunnen maar wat is dan je primaire spanning en primaire windingen?
Is je ontsteking niet gewoon te vergelijken met een draaistroom motor?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

het is een dynamo he, geen alternator,
er is dus geen primair spoel, dat is het constante veld van de magneten in dit geval..
dat lijkt inderdaad sterk op een permanent-magneetmotor

wat wisselt is het toerental, dus denk ik dat je sneller bent met gewoon telkens 10 toeren afwikkelen en op volle toeren het voltage meten..

of op de één of andere manier die magneten verkleinen natuurlijk...

we zouden ook es kunnen proberen van er bv twee uit te halen, uit het vliegwiel,
(bedenk ik net) die zijn toch gevezen geloof ik hé?

heeft er al ooit iemand die erafgehaald?
when men were men, and helmets were for divers
edje

Bericht door edje »

kun je de spoel niet verder naar binnen schuiven, dus verder van de magneten af?
ties1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:54

Bericht door ties1 »

Denk het niet omdat er daar al vrij krap is maar je theorie klopt denk ik wel omdat
voor de lorentzkracht geld F=B*I*L en dus B=F/I*L dus hoe groter L hoe kleiner het magnetisch veld B.
Wat je mischien wel kan doen is de binnenste rand van je vliegwiel een halve mm uitfrezen en dan is je vliegwiel ook meteen wat lichter waardoor hij sneller kan lopen maar volgens mij is dat allemaal vrij nauw want als hij te licht is...
Had trouwens laatst ook een oud blok uit elkaar gehaald en daarvan was dat koppelings huis ook helemaal uitgeboord met gaten erin enzo om hem waarschijnlijk lichter te maken...
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

ties1 schreef:Nee hoor gewoon 6V. Maar dunner lijkt me sterk als je 12 volt wilt want dan krijg je juist mee weerstand en worden je draden dus warmer dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Hmm die ledjes is wel gaar dat ze je tellerplaat kunnen laten smelten maar heb namelijk geen fittingen voor die lampjes in me teller.
Zou je denk je sterkere Ledjes erin kunnen zetten en die in een pvc buisje en dan in je teller zodat het de warmte isoleert? of zou de pvc ook smelten?

les 1 in simpele electra: wattage blijft gelijk votage verdubbelt, dus word je amperage 2x zo laag... lager amerage betekent dunnere draden.....
LED's zitten zoiezo niet standaard in je brommer, als je die kleine lampjes in je teller bedoelt, dit zijn gloeilampen...
waarom ik zei dat je geen ledjes wilt gebruiken herhaalt yamasam...
ledjes worden niet warm... alleen de weerstand die zorgt dat ze niet doorfikken... maar als ik jou was zou ik gewoon 12v 1w erin zetten(gewoon een gloeilampje)
Plaats reactie