wil je nou helemaal over naar 12v?
zo ja, je draden hoeven niet dikker... sterker nog ze kunnen dunner...
je moet gewoon losse (auto) lampen halen, 5watt(gewoon licht) en 10watt(of 21)(remlicht), ledjes zou ik overigens niet doen... die schijnen niet echt rond... maar vooruit, dan krijg je dus een slecht verlichte teller...(gewoon 1 a 1.5 watt in zetten(niet meer, dan kan je tellerplaat smelten...)
Spannings regelaar 2ru
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:54
Nee hoor gewoon 6V. Maar dunner lijkt me sterk als je 12 volt wilt want dan krijg je juist mee weerstand en worden je draden dus warmer dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Hmm die ledjes is wel gaar dat ze je tellerplaat kunnen laten smelten maar heb namelijk geen fittingen voor die lampjes in me teller.
Zou je denk je sterkere Ledjes erin kunnen zetten en die in een pvc buisje en dan in je teller zodat het de warmte isoleert? of zou de pvc ook smelten?
Hmm die ledjes is wel gaar dat ze je tellerplaat kunnen laten smelten maar heb namelijk geen fittingen voor die lampjes in me teller.
Zou je denk je sterkere Ledjes erin kunnen zetten en die in een pvc buisje en dan in je teller zodat het de warmte isoleert? of zou de pvc ook smelten?
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
ledjes gaan niet zo warm worden, maar die gaan ook rechtdoor schijnen en fout belichten denk..
normaal zit er een rubberen drager in voor een gewoon klein gloeilampje..
ik geloof nog steeds in het afwikkelen van een spoel bij hogere toeren..
(ga er één dees dagen ook es aan beginnen)
normaal zit er een rubberen drager in voor een gewoon klein gloeilampje..
ik geloof nog steeds in het afwikkelen van een spoel bij hogere toeren..
(ga er één dees dagen ook es aan beginnen)
when men were men, and helmets were for divers
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:54
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
het is een dynamo he, geen alternator,
er is dus geen primair spoel, dat is het constante veld van de magneten in dit geval..
dat lijkt inderdaad sterk op een permanent-magneetmotor
wat wisselt is het toerental, dus denk ik dat je sneller bent met gewoon telkens 10 toeren afwikkelen en op volle toeren het voltage meten..
of op de één of andere manier die magneten verkleinen natuurlijk...
we zouden ook es kunnen proberen van er bv twee uit te halen, uit het vliegwiel,
(bedenk ik net) die zijn toch gevezen geloof ik hé?
heeft er al ooit iemand die erafgehaald?
er is dus geen primair spoel, dat is het constante veld van de magneten in dit geval..
dat lijkt inderdaad sterk op een permanent-magneetmotor
wat wisselt is het toerental, dus denk ik dat je sneller bent met gewoon telkens 10 toeren afwikkelen en op volle toeren het voltage meten..
of op de één of andere manier die magneten verkleinen natuurlijk...
we zouden ook es kunnen proberen van er bv twee uit te halen, uit het vliegwiel,
(bedenk ik net) die zijn toch gevezen geloof ik hé?
heeft er al ooit iemand die erafgehaald?
when men were men, and helmets were for divers
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 25 aug 2007, 17:54
Denk het niet omdat er daar al vrij krap is maar je theorie klopt denk ik wel omdat
voor de lorentzkracht geld F=B*I*L en dus B=F/I*L dus hoe groter L hoe kleiner het magnetisch veld B.
Wat je mischien wel kan doen is de binnenste rand van je vliegwiel een halve mm uitfrezen en dan is je vliegwiel ook meteen wat lichter waardoor hij sneller kan lopen maar volgens mij is dat allemaal vrij nauw want als hij te licht is...
Had trouwens laatst ook een oud blok uit elkaar gehaald en daarvan was dat koppelings huis ook helemaal uitgeboord met gaten erin enzo om hem waarschijnlijk lichter te maken...
voor de lorentzkracht geld F=B*I*L en dus B=F/I*L dus hoe groter L hoe kleiner het magnetisch veld B.
Wat je mischien wel kan doen is de binnenste rand van je vliegwiel een halve mm uitfrezen en dan is je vliegwiel ook meteen wat lichter waardoor hij sneller kan lopen maar volgens mij is dat allemaal vrij nauw want als hij te licht is...
Had trouwens laatst ook een oud blok uit elkaar gehaald en daarvan was dat koppelings huis ook helemaal uitgeboord met gaten erin enzo om hem waarschijnlijk lichter te maken...
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
ties1 schreef:Nee hoor gewoon 6V. Maar dunner lijkt me sterk als je 12 volt wilt want dan krijg je juist mee weerstand en worden je draden dus warmer dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Hmm die ledjes is wel gaar dat ze je tellerplaat kunnen laten smelten maar heb namelijk geen fittingen voor die lampjes in me teller.
Zou je denk je sterkere Ledjes erin kunnen zetten en die in een pvc buisje en dan in je teller zodat het de warmte isoleert? of zou de pvc ook smelten?
les 1 in simpele electra: wattage blijft gelijk votage verdubbelt, dus word je amperage 2x zo laag... lager amerage betekent dunnere draden.....
LED's zitten zoiezo niet standaard in je brommer, als je die kleine lampjes in je teller bedoelt, dit zijn gloeilampen...
waarom ik zei dat je geen ledjes wilt gebruiken herhaalt yamasam...
ledjes worden niet warm... alleen de weerstand die zorgt dat ze niet doorfikken... maar als ik jou was zou ik gewoon 12v 1w erin zetten(gewoon een gloeilampje)