te hoge spanning
te hoge spanning
Hallo,
Ik heb even een vraagje en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik heb een fs1 gekocht in januari en alles doorgemeten omdat
de lampen doorbranden. Nu gaf hij tot wel 20volt aan op de voltmeter
als ik gasgaf. Ik had geen idee hoe ik dit moest oplossen en heb met mijn domme kop
er gewoon nieuwe accu ingezet en probleem leek opgelost.
Alleen nu na 9maandjes is de accu kapot.
Dus nu vroeg ik mij af hoe kan je oplossen dat de dynamo zo'n grote spanning levert?
Zou de dynoma kapot kunnen zijn?
Iemand zei tegen mij de spanningsregelaar is kapot maar
die heeft een fs1 toch niet, of wel?
mzzl
bouke
Ik heb even een vraagje en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik heb een fs1 gekocht in januari en alles doorgemeten omdat
de lampen doorbranden. Nu gaf hij tot wel 20volt aan op de voltmeter
als ik gasgaf. Ik had geen idee hoe ik dit moest oplossen en heb met mijn domme kop
er gewoon nieuwe accu ingezet en probleem leek opgelost.
Alleen nu na 9maandjes is de accu kapot.
Dus nu vroeg ik mij af hoe kan je oplossen dat de dynamo zo'n grote spanning levert?
Zou de dynoma kapot kunnen zijn?
Iemand zei tegen mij de spanningsregelaar is kapot maar
die heeft een fs1 toch niet, of wel?
mzzl
bouke
Laatst gewijzigd door boukekappers op 03 sep 2007, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Site Admin
- Berichten: 11133
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Een FS1 kan een spanningsregelaar hebben, maar volgens mij hebben alleen de 2RU modellen dat.
Je hebt sowieso een gelijkrichter, maar die kan niet zo snel kapot gaan en die begrenst de spanning ook niet.
Wat je eventueel kan doen is zelf een vermogensweerstand ertussen plaatsen die het teveel aan spanning omzet in warmte.
(dat hebben de 5bak modellen, die als motorfiets zijn bedraad, ook)
Je hebt sowieso een gelijkrichter, maar die kan niet zo snel kapot gaan en die begrenst de spanning ook niet.
Wat je eventueel kan doen is zelf een vermogensweerstand ertussen plaatsen die het teveel aan spanning omzet in warmte.
(dat hebben de 5bak modellen, die als motorfiets zijn bedraad, ook)
-
- Site Admin
- Berichten: 11133
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
- Brambo
- 250km gereden
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 09:44
- Locatie: Almere
ik als oud electronicus heb de oplossing
ik zal het in simpele taal proberen neer te zetten
om een spanning constant te houden heb je een accu nodig
de wisselspanning van de spoel moet je gelijkrichten zodat de accu gelijkspanning krijgt.
door de opgewekte soanning wordt de accu voorzien van energie
door het opladen van de accu onstaat er een buffer
door deze buffer ( 6v en 4ah) blijft jou verlichting hetgewoon
doen
wel is het zaak om een nieuwe accu te gebruiken of in ieder geval een accu die niet droog staat .
het geval is nu zo
dat als je accu in slecht staat is
hij niet meer goed als buffer kan dienen waardoor er op hoog toeren mogelijk wel 35v op je installatie komt te staan wellicht met laag vermogen maar net genog om je lampente doen door branden
of in het ergste geval je licht spoel
ik zal het in simpele taal proberen neer te zetten
om een spanning constant te houden heb je een accu nodig
de wisselspanning van de spoel moet je gelijkrichten zodat de accu gelijkspanning krijgt.
door de opgewekte soanning wordt de accu voorzien van energie
door het opladen van de accu onstaat er een buffer
door deze buffer ( 6v en 4ah) blijft jou verlichting hetgewoon
doen
wel is het zaak om een nieuwe accu te gebruiken of in ieder geval een accu die niet droog staat .
het geval is nu zo
dat als je accu in slecht staat is
hij niet meer goed als buffer kan dienen waardoor er op hoog toeren mogelijk wel 35v op je installatie komt te staan wellicht met laag vermogen maar net genog om je lampente doen door branden
of in het ergste geval je licht spoel
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
bij een 2ru zit geen spanningsregelaar, maar vangt de accu de 'klappen' op.
de wisselstroom vanaf spoel gaat eerst nog door een gelijkrichter die er gelijkspanning van maakt, alleen dan kan de accu de stroom verwerken. als je gelijkrichter dus kapot is, of er is een draadje afgebroken, branden je lichten door.
de wisselstroom vanaf spoel gaat eerst nog door een gelijkrichter die er gelijkspanning van maakt, alleen dan kan de accu de stroom verwerken. als je gelijkrichter dus kapot is, of er is een draadje afgebroken, branden je lichten door.