te hoge spanning

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
boukekappers

te hoge spanning

Bericht door boukekappers »

Hallo,

Ik heb even een vraagje en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik heb een fs1 gekocht in januari en alles doorgemeten omdat
de lampen doorbranden. Nu gaf hij tot wel 20volt aan op de voltmeter
als ik gasgaf. Ik had geen idee hoe ik dit moest oplossen en heb met mijn domme kop
er gewoon nieuwe accu ingezet en probleem leek opgelost.
Alleen nu na 9maandjes is de accu kapot.

Dus nu vroeg ik mij af hoe kan je oplossen dat de dynamo zo'n grote spanning levert?

Zou de dynoma kapot kunnen zijn?
Iemand zei tegen mij de spanningsregelaar is kapot maar
die heeft een fs1 toch niet, of wel?

mzzl
bouke
Laatst gewijzigd door boukekappers op 03 sep 2007, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Een FS1 kan een spanningsregelaar hebben, maar volgens mij hebben alleen de 2RU modellen dat.
Je hebt sowieso een gelijkrichter, maar die kan niet zo snel kapot gaan en die begrenst de spanning ook niet.
Wat je eventueel kan doen is zelf een vermogensweerstand ertussen plaatsen die het teveel aan spanning omzet in warmte.
(dat hebben de 5bak modellen, die als motorfiets zijn bedraad, ook)
boukekappers

Bericht door boukekappers »

hoi ik heb ook een 2RU maar waar zou die spanningsregelaar dan zitten? dan kan ik die even doortesten?
en waar zou je zo'n weerstand kunnen kopen?

mzzl
bouke
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Volgens mij zit de spanningsregelaar aan de achterkant van de accuhouder.
Zo'n weerstand kan je kopen bij een elektronicazaak bijvoorbeeld.
De exacte waarde zou ik na moeten zoeken.

Maar bekijk eerst eens je spanningsregelaar. :wink:
Gebruikersavatar
Brambo
250km gereden
250km gereden
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007, 09:44
Locatie: Almere

Bericht door Brambo »

ik als oud electronicus heb de oplossing

ik zal het in simpele taal proberen neer te zetten

om een spanning constant te houden heb je een accu nodig
de wisselspanning van de spoel moet je gelijkrichten zodat de accu gelijkspanning krijgt.
door de opgewekte soanning wordt de accu voorzien van energie
door het opladen van de accu onstaat er een buffer
door deze buffer ( 6v en 4ah) blijft jou verlichting hetgewoon
doen
wel is het zaak om een nieuwe accu te gebruiken of in ieder geval een accu die niet droog staat .

het geval is nu zo
dat als je accu in slecht staat is
hij niet meer goed als buffer kan dienen waardoor er op hoog toeren mogelijk wel 35v op je installatie komt te staan wellicht met laag vermogen maar net genog om je lampente doen door branden
of in het ergste geval je licht spoel
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

als hij opgedreven is en echt meer toeren doet, kan je gerust enkele windingen van het lichtspoel missen ook hoor
when men were men, and helmets were for divers
boukekappers

Bericht door boukekappers »

okeee!!!

Ik heb nu de accu weer voorzien van zuur en ik ga nu gewoon goed bijhouden
of hij niet droog komt te staan, want dat was dus het probleem.

groetjes
bouke
Jasperb

Bericht door Jasperb »

bij een 2ru zit geen spanningsregelaar, maar vangt de accu de 'klappen' op.

de wisselstroom vanaf spoel gaat eerst nog door een gelijkrichter die er gelijkspanning van maakt, alleen dan kan de accu de stroom verwerken. als je gelijkrichter dus kapot is, of er is een draadje afgebroken, branden je lichten door.
edje

Bericht door edje »

wat zat er dan voor kastje in een 2ru?? er was toch iets wat niet op andere modellen zit?
Plaats reactie