CDI ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

CDI ontsteking

Bericht door occ1s »

Hey, las dit op marktplaats, en wou weten of je echt meer toeren kan maken met een cdi ontsteking, lijkt mij een beetje vaag, maar voor de zekerheid :roll:

en nsr CDI zodat ie 13000 toeren maakt ipv 10000
Martijn

Bericht door Martijn »

Kan, aangezien je punten gaan zweven bij te veel toeren ! Maar dan moet je setup het wel trekken ;)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

10000 is al een pak hoor,

tis waar dat een geregelde voorontsteking en een sterkere vonk met groter bereik in toeren serieus helpen

dubbel antwoord, ik weet het, maar een tweetakt opjagen doe je altijd op meerdere vlakken,
als je wil dat ie het uithoudt natuurlijk...
when men were men, and helmets were for divers
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

dat niet bijv je cilinder 100 cc is en je nog steeds een 10 mm carburateur hebt :P zoiets?
edje

Bericht door edje »

precies, alle spullen moeten weer op elkaar aansluiten :wink:

oja, en een nsr onsteking past zeer waarschijnlijk niet zo op een fs1 :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

occ1s schreef:dat niet bijv je cilinder 100 cc is en je nog steeds een 10 mm carburateur hebt :P zoiets?

jah zoiets..
cylinderinhoud vergroten is valsspelen in mijn ogen!
enkele factoren: (in een zekere volgorde)
soort uitlaat (bepaalt he toerental waarop hij gaat presteren)
het aantal mm voorontsteking (gevolg van punt waarop ie gaat viertakten)
poorttiming van je cylinder (hoogte van je uitlaatpoort bepaalt het regime van je blok)
compressieverhouding en soort cylinderkop(bepaalt in grote mate het regime van je motor)
benzineniveau in de carb, sproeier en diameter (bepalen samen met de poorttiming hoeveel sap eringaat)
uiteindelijke vertanding (bepaalt of ie het haalt of niet)

dan nog het gewicht van alles dat draait of beweegt

ik wil je niet doen schrik krijgen, maar een tweetakt doen gaaan is meer dan een 'snelle' uitlaat monteren
je moet een plan hebben, en weten wat je hebt :wink:
when men were men, and helmets were for divers
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

edje schreef:precies, alle spullen moeten weer op elkaar aansluiten :wink:

oja, en een nsr onsteking past zeer waarschijnlijk niet zo op een fs1 :wink:


Nee zo bedoelde ik het ook niet, dit ging over een andere brommer, ik bedoelde of je meer toeren kan maken met een cdi ontsteking...

Bedankt jongens!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Goede contactpunten beginnen niet zomaar te zweven, de echt oude Kreidler racers hadden gewoon contactpunten en maakten +13.000 rpm
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

Hmm.. maar met cdi maak je technisch gezien dus wel meer toeren? of zi eik dat ook weer verkeerd...
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Nee, het zou mogelijk kunnen, als je CDI een goede curve heeft die bij de rest van je setup past. Maar het is geen garantie voor meer toeren... Dat wordt voornamelijk ook bepaald door je cilinder (en uitlaat)
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

Okay... bedankt..
edje

Bericht door edje »

Tombo schreef:Goede contactpunten beginnen niet zomaar te zweven, de echt oude Kreidler racers hadden gewoon contactpunten en maakten +13.000 rpm


een kameraad van mij heeft een kreidler, ding draait 12000 toeren met contactpunten. met zwaardere veren kunnen ze 18000 toeren draaien met cp punten, tenminste, dat heb ik wel eens gehoord :wink:
Plaats reactie