roken en olie verbruik

Alles over de techniek en sleutelen
geert-jan
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2007, 16:16
Locatie: berlicum

roken en olie verbruik

Bericht door geert-jan »

Wie kan mij helpen met het volgende probleem?.......Mijn fs1 uit 1974 (net gerestaureerd) loopt als een zonnetje, maar soms gaat hij spontaan plotsing enorm roken en verbruikt dan op dat moment ook olie (wat hij anders niet doet), dan is er snel zo'n 50cc olie doorheen gebrand.
Aan het einde van het gas houdt hij dan ook helemaal in (prutteld maar wat en rookt dus enorm.
Na een tijdje wachten strat hij moeilijker , maar het roken is dan wel over en kun je er weer gewoon mee rijden (langere tijd).
RARARA......., wie weet wat dit kan zijn ???
Groetjes: Geert-jan.
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

wat gebeurd er wanneer je brommix tankt?
geert-jan
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2007, 16:16
Locatie: berlicum

Bericht door geert-jan »

occ1s schreef:wat gebeurd er wanneer je brommix tankt?


Ik meng momenteel zelf de benzine (euro 95) met minerale 2-takt olie met de verhouding 1: 40.
Maar ik kan het idd een keer proberen.
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

ik zweer bij brommix, heb alleen maar nadelen gehoord over het autolube ding.. maarja.. just try :)
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Geen brommmix tanken!
Maar over welke olie hebben we het, je zegt dat 'ie olie verbruikt. Is dat motorblok olie, of 2-takt olie?
Maar je mengt zelf zo te lezen, dus ik neem aan dat je motorblok olie bedoelt?
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

lal hoezo geen brommix :P?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Omdat brommix echt slecht is, je kan beter zelf mengen of de autolube gebruiken.
Brommix is schraal voor een fs1, 1:50, en je weet niet wat voor olie ze erin gooien, en of het uberhaupt wel 1:50 gemengt is.. Als een snelle fs1 snel wilt laten slijten (cilinder/zuiger) of vast wilt laten lopen, moet je brommix tanken.
Maar daar gaat het nu even niet om, we gaan weer ontopic!!
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

wij hebben hier 1 op 30 of 1 op 40...
nick_janssen3

Bericht door nick_janssen3 »

ik tank altijd brommix en gooi er altijd nog een doppie van wat eigen olie bij ;)
niet te schraal en je merkt zelf tijdens het rijden ook wel of je brommix-'verkoper' er echt 1 op 50 heeft gedaan of niet en dat hoeft niet altijd een vastloper te zijn;)
edje

Bericht door edje »

1:40 bij de bp geloof ik, maar dab weet je nog steeds niet wat er doorheen gegooid word :wink:

@geertjan, ik denk dat je rechterkrukaskeering lek is. of er zit niet genoeg vloeibare pakking tussen de carterhelfden :wink:
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

ach.. ik ga pas mengen als het echt erg word.. mn brommer tankt al heel wat jaren brommix...
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

das er recht op Ed, dacht net hetzelfde



en die mix aan de pomp is volgens mij ook dure russische roulette..

ik meng al jaren millimetrisch dezelfde hoeveelheid

(en nog effe wat over dat "dopje erbij", zo weet je het dus nooit meer hoeveel er juist in is he, vergeet niet dat je met een hogere smering, je mengsel armer (minder naft per volume) maakt, en ie dus heter kan gaan draaien... das natuurlijk eigenlijk enkel gevaarlijk als je'm tot op de rand gebruikt.. een orri traagloper heeft hier meer reserve)
when men were men, and helmets were for divers
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

geert-jan schreef:
occ1s schreef:wat gebeurd er wanneer je brommix tankt?


Ik meng momenteel zelf de benzine (euro 95) met minerale 2-takt olie met de verhouding 1: 40.
Maar ik kan het idd een keer proberen.


die minerale olie is toch niet "zelf mengend" zoals syntetische olie die makkelijker op lost?
dan zou het kunnen zijn dat er gewoon op dat moment een "wolkje" olie je kraan in gaat en er dus op dat moment alleen olie verbrand word.
dit zou je kunnen oplossen door als je minerale olie wilt gebruiken dit appart in een jerrycan te mengen en dan goed schudden, of tts oid gebruiken

ligt het daar niet aan dan is denk ik idd dat je een lekke rechter krukas keering hebt
Gebruikersavatar
bromtolfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 jul 2007, 23:06
Locatie: Uithuizen
Contacteer:

Bericht door bromtolfs1 »

Zoals ik het verhaal lees is het alsof er olie vanuit het carter(600CC) plotseling verdwijnt via de cilinder en zuiger? Dus lees ik "intern lek van carter naar cilinder". Dit zou duiden op een niet goede afdichting ergens in het blok. Kapotte keering of een pasvlak van één van de carterhelften niet goed, etc.
nick_janssen3

Bericht door nick_janssen3 »

YamaSam schreef:das er recht op Ed, dacht net hetzelfde



en die mix aan de pomp is volgens mij ook dure russische roulette..

ik meng al jaren millimetrisch dezelfde hoeveelheid

(en nog effe wat over dat "dopje erbij", zo weet je het dus nooit meer hoeveel er juist in is he, vergeet niet dat je met een hogere smering, je mengsel armer (minder naft per volume) maakt, en ie dus heter kan gaan draaien... das natuurlijk eigenlijk enkel gevaarlijk als je'm tot op de rand gebruikt.. een orri traagloper heeft hier meer reserve)


stel: ik tank altijd zo'n 3 liter en ik gooi er steeds hetzelfde hoeveelheid "dopje" erin en het dopje had ik tijd geleden gemeten dat het in totaal (incl 1:50 van de brommix) 1:30 wordt :wink:
en tank ik een liter extra 1/3 dopje 2 liter 2/3
Plaats reactie