koppelingshuis, moer

Alles over de techniek en sleutelen
bartman
50km gereden
50km gereden
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 sep 2007, 13:35
Locatie: Den Haag

Bericht door bartman »

de spanning over de achterfitting en de rest schiet omhoog als ik gas geef tot boven de 20V

over de rode draad naar de accu meet ik meer dan 6V naarmate ik het gas opentrek loopt dit op.

me gelijkrichter doet t iig wel.
maar waar zal t wel aan liggen? spanniongsregelaar defect?
dijkie
100km gereden
100km gereden
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:47
Locatie: Werkendam

Bericht door dijkie »

Hoi,pak de gele draad die van je motorblok af komt meet je meer dan 6 volt.
dan is je lichtspoel kapot. nieuwe der op imie. na6 weken weer kapot.
Op lossing. 12 volt 4amp accu aansluiten en je hebt licht.Voor een half uur.
want het raak een keer op met die ontstekings van yamaha.veel succes.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

dijkie schreef:Hoi,pak de gele draad die van je motorblok af komt meet je meer dan 6 volt.
dan is je lichtspoel kapot..

wat voor een halfgare uitleg is dat?

alles hangt ervan af hoeveel toeren je draait!
een goed spoel pompt bij hoge toeren meer stroom in de batt dan die kan verwerken, zo ga je in overvoltage, kook je de batt leeg en springen je lampen..

steek je op een perfect systeem 12v lampen, is dat hetzelfde als 6v dubbel wattage, zo gaat er meer stroom door je cirquit..
dit leidt tot de bekende zwartgeblakerde lichtspoelen die heetlopen bij het leveren van zoveel stroom

bovendien heeft een originele fs1 een apart ontstekingsspoel, dat los staat van de verlichting en dus het lichtspoel, hij blijft dus draaien, wat er ook gebeurt met je lampen

beste oplossing is volgens mij 6v te houden, en van het lichtspoel één laag windingen af te doen, zodat je bij hoge toeren minder stroom maakt...
dit kost ook niks trouwens :wink:
when men were men, and helmets were for divers
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

of gewoon een zware koplamp gebruiken zodat die meer amperes pakt en je accu heel blijft, en dus je lampen ook. ik heb zelf voor 25\25 ipv 15\15 en mn accu doet het nu 'al' een half jaar...
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

dat stond er tussen he, check de kleur van je spoel es :wink:
when men were men, and helmets were for divers
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

is nog goed... laatst nog gekeken... (ik heb mn blok al te vaak open gehad...)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

jeroenvans schreef:ik heb mn blok al te vaak open gehad...)
:D

met een lichte verzwaring en niet overdreven veel toeren lukt het idd zeker
when men were men, and helmets were for divers
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

ik zit ook "nog maar" op 7700 rpm ofzo...
Gebruikersavatar
Handyman
500km gereden
500km gereden
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jun 2006, 20:42
Locatie: Graft

Bericht door Handyman »

bartman schreef:de spanning over de achterfitting en de rest schiet omhoog als ik gas geef tot boven de 20V

over de rode draad naar de accu meet ik meer dan 6V naarmate ik het gas opentrek loopt dit op.

me gelijkrichter doet t iig wel.
maar waar zal t wel aan liggen? spanniongsregelaar defect?


Als je er een knappe accu 6V van 4 a 5Ah in hebt scheelt al heel wat..
Spanning voor de accu boeit niet....
Ik heb zo'n dichte loodgel-accu, nooit problemen. :lol:
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

ik ook die natte dingen koken gewoon te snel droog...
edje

Bericht door edje »

je kunt oook je verlichting van je groene draad halen in plaats van de gele. die levert eens stuk minder spanning omdat die spoel een stuk kleiner is. normaal laad je daar je accu mee op. nu laad je je accu er mee op en brand je koplamp er op :wink:
bartman
50km gereden
50km gereden
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 sep 2007, 13:35
Locatie: Den Haag

Bericht door bartman »

maar ff kijken:

er zit toch een spanningsregelaar achter het accu houdertje. die moet er toch voor zorgen dat er van de hoge spanning maar 6,4V door mag?
als ie meer door laat dan is die toch gewoon kapot neem ik aan...
edje

Bericht door edje »

nee, dat is je gelijkrichter, die zet wisselstroom om in gelijkstroom. volgesn mij blijft de spanning gewoon gelijk :shock:
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

ja de accu slurpt normaal de spanning weg, maar als je teveel toeren maakt, dan maak je ook meer amperes, en kan je accu het niet meer aan. dus kan je wss het beste doen wat yamasam zegt, een laagje wikkelingen weghalen.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

edje schreef:nee, dat is je gelijkrichter, die zet wisselstroom om in gelijkstroom. volgesn mij blijft de spanning gewoon gelijk :shock:

ik heb ook nog een tijd gedacht dat die regelend was, bleek idd niet zo te zijn..
de enige spanningsregelaar op een fizz is de batterij...

de enige batterij die langdurig overspanning verdraagt, is-mits geregeld bijvullen- een loodzuurbatterij..
een gel verdraagt wel een hogere laadspanning, dus mits niet té veel toeren een goede oplossing, je kan ze helaas niet in de gaten houden, noch bijvullen..

ga je er écht over, dan gaat ook de gelbatt kapot, en rest je enkel ontwinden van het spoel nog als duurzame oplossing

er bestaan ook VR's (voltage regulators) die op 6v blocken, maar da's dan eigenlijk weer te weinig om goed mee te laden (7.2 is ideaal als laadspanning) .. die componenten zijn ook doorgaans niet geschikt voor grote stromen (+-1A/stuk) als je dan weet dat elke lamp ongeveer een A is, en je nog wat moet overhebben om te laden én dan nog te claxonneren bv, dan wordt duidelijk dat' een omslachtige boel gaat worden.. ik heb er meerdere pogingen opzitten met die VR's.. de variatie in volt tussen lage en hoge toeren is gewoon veel te groot, nooit goedgekregen...
when men were men, and helmets were for divers
Plaats reactie