koppelingshuis, moer
-
- 50km gereden
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 02 sep 2007, 13:35
- Locatie: Den Haag
-
- 100km gereden
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:47
- Locatie: Werkendam
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
dijkie schreef:Hoi,pak de gele draad die van je motorblok af komt meet je meer dan 6 volt.
dan is je lichtspoel kapot..
wat voor een halfgare uitleg is dat?
alles hangt ervan af hoeveel toeren je draait!
een goed spoel pompt bij hoge toeren meer stroom in de batt dan die kan verwerken, zo ga je in overvoltage, kook je de batt leeg en springen je lampen..
steek je op een perfect systeem 12v lampen, is dat hetzelfde als 6v dubbel wattage, zo gaat er meer stroom door je cirquit..
dit leidt tot de bekende zwartgeblakerde lichtspoelen die heetlopen bij het leveren van zoveel stroom
bovendien heeft een originele fs1 een apart ontstekingsspoel, dat los staat van de verlichting en dus het lichtspoel, hij blijft dus draaien, wat er ook gebeurt met je lampen
beste oplossing is volgens mij 6v te houden, en van het lichtspoel één laag windingen af te doen, zodat je bij hoge toeren minder stroom maakt...
dit kost ook niks trouwens
when men were men, and helmets were for divers
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
- Handyman
- 500km gereden
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 20:42
- Locatie: Graft
bartman schreef:de spanning over de achterfitting en de rest schiet omhoog als ik gas geef tot boven de 20V
over de rode draad naar de accu meet ik meer dan 6V naarmate ik het gas opentrek loopt dit op.
me gelijkrichter doet t iig wel.
maar waar zal t wel aan liggen? spanniongsregelaar defect?
Als je er een knappe accu 6V van 4 a 5Ah in hebt scheelt al heel wat..
Spanning voor de accu boeit niet....
Ik heb zo'n dichte loodgel-accu, nooit problemen.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
-
- 50km gereden
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 02 sep 2007, 13:35
- Locatie: Den Haag
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
- Locatie: Beuncity
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
edje schreef:nee, dat is je gelijkrichter, die zet wisselstroom om in gelijkstroom. volgesn mij blijft de spanning gewoon gelijk
ik heb ook nog een tijd gedacht dat die regelend was, bleek idd niet zo te zijn..
de enige spanningsregelaar op een fizz is de batterij...
de enige batterij die langdurig overspanning verdraagt, is-mits geregeld bijvullen- een loodzuurbatterij..
een gel verdraagt wel een hogere laadspanning, dus mits niet té veel toeren een goede oplossing, je kan ze helaas niet in de gaten houden, noch bijvullen..
ga je er écht over, dan gaat ook de gelbatt kapot, en rest je enkel ontwinden van het spoel nog als duurzame oplossing
er bestaan ook VR's (voltage regulators) die op 6v blocken, maar da's dan eigenlijk weer te weinig om goed mee te laden (7.2 is ideaal als laadspanning) .. die componenten zijn ook doorgaans niet geschikt voor grote stromen (+-1A/stuk) als je dan weet dat elke lamp ongeveer een A is, en je nog wat moet overhebben om te laden én dan nog te claxonneren bv, dan wordt duidelijk dat' een omslachtige boel gaat worden.. ik heb er meerdere pogingen opzitten met die VR's.. de variatie in volt tussen lage en hoge toeren is gewoon veel te groot, nooit goedgekregen...
when men were men, and helmets were for divers