Tapeind uitboren

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Axel
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2220
Lid geworden op: 29 jul 2007, 12:50
Locatie: Santpoort-Noord

Tapeind uitboren

Bericht door Axel »

Wie o wie heeft de geschikte spullen om een tapeind uit te boren en weer goed passend schroefdraad te tappen? Ik heb het zelf al geprobeerd maar met een handboor lukt het niet. ook heb ik bij verschillende zaken gevraagd maar die doen het allemaal niet. Graag iemand uit Noord/Zuid Holland
punkemon

Bericht door punkemon »

volges mij kan je dit boren maar moet je eerst een linkse boor zoeken!dus een die andersom moet draaien!
Gebruikersavatar
Axel
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2220
Lid geworden op: 29 jul 2007, 12:50
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door Axel »

Ik heb er al zelf een linkse tap ingedraaid maar die is ook afgebroken :oops: Maar ik heb fs1shop een mailtje gestuurd en die kunnen het doen :)
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Wel een conische linkse tap :wink:
Ik had het ook wel voor je kunnen doen :shock:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

punkemon schreef:volges mij kan je dit boren maar moet je eerst een linkse boor zoeken!dus een die andersom moet draaien!

:shock:
Leg mij dit eens uit :P wat is het verschil tussen een links en een rechtsgeboord gat :P
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Dat de linkse waarschijnlijk in Engeland gebruikt wordt :prof:
edje

Bericht door edje »

nee dat is voor als je op de kop moet boren natuurlijk :sleep:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

linkse tappen zijn van mijn part de grootste(n) bazaar die ze ooit bedacht hebben,

als het zo vast zit dat je ze zou nodighebben, breken ze geheid toch af..

linkse draad en een linkse bout 'in' de vaste, valt te doen vanaf 6mm, met 4mm dan,

uitboren, opboren en naar 8mm tappen zou ik zeggen,
helicoil rond de as en locktite bij't monteren zou ik zeggen..

dit is een zelfgemaakte helicoil btw
(vind de foto niet)
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
bromtolfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 jul 2007, 23:06
Locatie: Uithuizen
Contacteer:

Bericht door bromtolfs1 »

Probeer met een centerpons zoveel mogelijk in het midden van de afgeknapte tapeind een center slaan. Boor hierin vervolgens een gat van 4mm. Je moet er om denken dat je het aluminium draad van het draadgat niet raakt. Vervolgens pak je iets grotere boor 4,5mm en maak het gat iets groter, doe dit op ook weer zonder het aluminium van het draadgat te raken. Wanneer je dit met een 5mm boor doet zou je eigenlijk het aluminium draad moeten kunnen zien aan een zijde van het draadgat. De truck is dat er is nu zoveel materiaal van het draadeind weg is dat er enige ruimte onstaan is tussen draadgat en draadeind. Misschien dat je nu het stukje draadeind er met een linkse tap uit kunt draaien. Heb ook wel eens geluk gehad door er een net passende inbussleutel in te tikken en dan terug te draaien. Wil dit niet kun je proberen met een M6 draadtappen set (eerste tap 1, dan tap 2 en daarna tap 3) het draadeind eruit te tappen. Heb je pech en het draadgat is geheel stuk dan kun een helicoil voor M6 draadgat plaatsen.
http://members.chello.nl/c.vankessel1/Helicoils.html
of M7 tapeind/draadeind plaatsen. M7 Is bij een beetje boutenleverancier wel te koop.
Zundapp heeft volgens mij ook M7 draadeinden.

Succes ermee :!:
Gebruikersavatar
Axel
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2220
Lid geworden op: 29 jul 2007, 12:50
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door Axel »

Ik heb hem juist vanmiddag weggebracht voor reparatie, maar in elk geval bedankt.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Ik ga binnenkort ook weer aan de slag met een helicoil.
Of eigenlijk een draadvoering, want die zijn voor deze doeleinden gemaakt.
Alleen jammer dat de buitenste draad van een helicoil voor M6 geen M8 is ofzo maar M9x1 :P
Ik maak dan wel even foto's hoe je dat moet doen :wink:
edje

Bericht door edje »

dan draai je in een m8 gat een tapeind dat verloopt van m8 naar m6 :wink:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Ja, maar stel nou dat het niet om een tapeind gat gaat, maar om een gat waat een bout in moet komen, voor een carterdeksel (in mijn geval).
Dan gebruik ik toch liever een draadvoering als zo'n draad-beunhazen-ding wat op die Helicoil site staat :P
edje

Bericht door edje »

ja in dat geval wel ja :wink:
Gebruikersavatar
Axel
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2220
Lid geworden op: 29 jul 2007, 12:50
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door Axel »

Die man van almere had als uitboren wel lukte er een dingetje ingezet waardoor het m6 draadeind dan wel passte. Een soort vulstukje dus met aan binnen- en buitenkant schroefdraad. Maar ik kreeg net een mailtje van em dat het niet lukt en dat ie er morgen een nieuw rechtermiddencarter inzet en dat ik het maandag al kan ophalen. Kosten: 95 euro :roll:
Plaats reactie