2RU ontsteking: geen vonk!

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

2RU ontsteking: geen vonk!

Bericht door w.houbraken »

Beste allemaal,
Wie helpt mij uit de brand.
De restauratie van mijn 2RU is bijna voltooid; echter: IK KRIJG GEEN VONK.
Alles is al zeker 5x nagekeken, de ontsteking (grondplaat, spoelen, condensator en puntjes) zijn vervangen, de bobine is vervangen, de bogiedop is vervangen, de bogie is vervangen, bedrading is doorgemeten, de puntjes zijn diverse malen gesteld maar nog steeds geen vonk.
Afstellen heb ik op 2 manieren geprobeerd: 1) de puntjes afgesteld op 0,35 mm: (gaan een halve slag verder wel dicht!): geen resultaat.
2) Met een lampje en de accu in serie met de puntjes (dus: massa> -- vd accu > + vd accu > lampje > andere kant vh lampje op de zwarte draad van de ontsteking (puntjes). Gevolg: lampje brand altijd, ook als het vliegwiel met de hand wordt rondgedraaid en ook als de puntjes met een schroevendraaier worden geopend (en voor de zekerheid: ook als de puntjes worden overbrugd met een draadje).

Uit het schema blijkt dat je de accu niet nodig hebt om een vonk te kunnen krijgen; klopt dat of gaat het hier fout?

Kortom: wat zie ik over het hoofd of wat doe ik werkeerd?

Ik hoop op een snelle reactie want ik wil RIJDEN!
Jasperb

Bericht door Jasperb »

kijk eens naar de volgorde van de ringetjes op je contactpuntjes. Het boutje mag geen contact maken met de puntjes (er moet een plastic ringetje tussen) Wanneer deze er niet tussen zit heb je geen vonk.

Anders zou ik je brommer proberen te starten zonder kabelboom dus alleen met zwarte draad naar bobine.

Accu heb je idd niet nodig voor een vonk, accu is er voor om grote hoeveelheden spanning op te vangen zodat je lichten niet doorbranden. Er hoeft geen stroom op de ontsteking te staan van een fs1 om te kunnen vonken (dit is echter bij veel motoren wel het geval)
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

In eerste instantie heb je geen accu nodig om te kunnen rijden....

Je hebt zelfs helemaal geen bedrading nodig om te kunnen rijden, je blok zou echter alleen voorzien moeten zijn van een bobine.

Er is een mogelijkheid dat de stekkertjes van je bobine naar je ontsteking versleten of verroest zijn of dat de aarde van je brommer niet in orde is.

Probeer eens een losse draad te trekken van 1 van de bobine-boutjes naar een punt op het blok, misschien dat dit het is.

Eventueel een nieuwe bougie proberen kan ook!

Mocht het dan nog niet lukken kan het zijn dat je condensator kapot is... Ik heb nl. eerder gehoord dat men een nieuwe condensator geplaatst heeft en deze achteraf kapot bleek te zijn!! (immitatie troep!)

Je kan eventueel een originele condensator bestellen bij yamaha:

part nummer: 296-81325-20

Als dit ook niet werkt, dan is wss. je spoel kapot...

Je kan je ontstekingsspoel doormeten, deze moet dan een LAGE weerstandswaarde geven tussen de beide draadjes.

Mocht je iets niet snappen of lukt het alsnog niet, stel hier gerust meer vragen :)
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

2ru ontsteking: geen vonk

Bericht door w.houbraken »

Jasperb schreef:kijk eens naar de volgorde van de ringetjes op je contactpuntjes. Het boutje mag geen contact maken met de puntjes (er moet een plastic ringetje tussen) Wanneer deze er niet tussen zit heb je geen vonk.

Anders zou ik je brommer proberen te starten zonder kabelboom dus alleen met zwarte draad naar bobine.

Accu heb je idd niet nodig voor een vonk, accu is er voor om grote hoeveelheden spanning op te vangen zodat je lichten niet doorbranden. Er hoeft geen stroom op de ontsteking te staan van een fs1 om te kunnen vonken (dit is echter bij veel motoren wel het geval)


==========

Bedankt voor de tips, maar...
De ontsteking is volledig nieuw (maar ik zal toch even naar de isolatie van de puntjes kijken, je weet maar nooit).

Ik heb, zoals je schrijft, de puntjes, zonder kabelboon, direct op de bobine (ook nieuw) aangesloten.
Ook heb ik het frame rond de gaatjes waarin de bobine wordt vastgezet kaalgemaakt met een dremeltje en daarna de bobine gemonteerd met gekartelde ringetjes en nieuwe moeren. De weerstand tussen deze moern en het blok gemeten is 0,00 ohm dus zal toch wel goed massa maken.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Je massa is idd goed dan...
Ik zou zeggen dat dan óf je condensator toch kapot is (of slecht gesoldeerd) of wat jasper zegt: de isolatie van de puntjes...
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

Bericht door w.houbraken »

Niels schreef:In eerste instantie heb je geen accu nodig om te kunnen rijden....

Je hebt zelfs helemaal geen bedrading nodig om te kunnen rijden, je blok zou echter alleen voorzien moeten zijn van een bobine.

Er is een mogelijkheid dat de stekkertjes van je bobine naar je ontsteking versleten of verroest zijn of dat de aarde van je brommer niet in orde is.

Probeer eens een losse draad te trekken van 1 van de bobine-boutjes naar een punt op het blok, misschien dat dit het is.

Eventueel een nieuwe bougie proberen kan ook!

Mocht het dan nog niet lukken kan het zijn dat je condensator kapot is... Ik heb nl. eerder gehoord dat men een nieuwe condensator geplaatst heeft en deze achteraf kapot bleek te zijn!! (immitatie troep!)

Je kan eventueel een originele condensator bestellen bij yamaha:

part nummer: 296-81325-20

Als dit ook niet werkt, dan is wss. je spoel kapot...

Je kan je ontstekingsspoel doormeten, deze moet dan een LAGE weerstandswaarde geven tussen de beide draadjes.

Mocht je iets niet snappen of lukt het alsnog niet, stel hier gerust meer vragen :)



==========

Bedankt voor de tips, maar...
De ontsteking is volledig nieuw dus de stekkertjes zijn niet roestig

Ik heb, zoals je schrijft, de puntjes, zonder kabelboom, direct op de bobine (ook nieuw) aangesloten.
Ook heb ik het frame rond de gaatjes waarin de bobine wordt vastgezet kaalgemaakt met een dremeltje en daarna de bobine gemonteerd met gekartelde ringetjes en nieuwe moeren. De weerstand tussen deze moeren en het blok gemeten is 0,00 ohm dus zal toch wel goed massa maken.

Bougie is nieuw, bobine is nieuw.

Condensator zou nog kunnen (is wel nieuw maar een imi; zat al in de nieuwe ontsteking). Ik heb nog een originele liggen dus die ga ik wisselen.

Overigens:
Weet je de weerstandswaarde van:
a) de ontsteekspoel,
b) de lage spannings spoel van de bobine (massa>zwart draadje)
c) de hoge spanningsspoel (massa>bougiekabel)

Ik hoor graag weer van jullie.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Voor die weerstandswaardes moet ik even in mijn werkplaatshandboek kijken (die ligt in de schuur) dus die geef ik je zsm! :D
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

2RU Ontsteking....vonkt niet

Bericht door w.houbraken »

Niels,

Alvast bedankt, ik hoop snel van je te horen.

PS.
Je hebt niet toevallig het werkplaatshandboek digitaal?



Niels schreef:Voor die weerstandswaardes moet ik even in mijn werkplaatshandboek kijken (die ligt in de schuur) dus die geef ik je zsm! :D
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Je kan de condensator doormeten, de weerstandswaarde daarvoor is:

    Minimaal 3,0 Mega ohm
De bobine ook:

    Primaire winding is 1,0 ohm
    Secundaire winding is 6,0 kilo ohm
De "voedingsspoel" (ik neem aan de ontstekingsspoel):

    1,64 ohm

Dit is allemaal met een tolerantie van 15%

(PM me even je mailadres dan kan ik het voor 90% complete boek naar je toemailen als word-document, deze probeer ik ook nog compleet te krijgen en op de site te plaatsen)
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

Condensator?

Bericht door w.houbraken »

Niels,

Hartelijk bedankt voor alles tot nu toe.
Ik had vanavond geen tijd om e.e.a. te proberen maar een defecte (doorgeslagen) condensator lijkt nu het meest voor de hand liggend gezien mijn experimentje met een lampje + accu over de puntjes.
Als de condensator goed zou zijn dan zou het lampje aan moeten gaan als de puntjes dicht zijn en uit moeten gaan als de puntjes open zijn. Het lampje blijft echter continu branden wat volgens mij betekent dat de stroomkring gesloten blijft via de condensator.


Niels schreef:Je kan de condensator doormeten, de weerstandswaarde daarvoor is:

    Minimaal 3,0 Mega ohm
De bobine ook:

    Primaire winding is 1,0 ohm
    Secundaire winding is 6,0 kilo ohm
De "voedingsspoel" (ik neem aan de ontstekingsspoel):

    1,64 ohm
Dit is allemaal met een tolerantie van 15%

(PM me even je mailadres dan kan ik het voor 90% complete boek naar je toemailen als word-document, deze probeer ik ook nog compleet te krijgen en op de site te plaatsen)
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Ok dan!
Het beste is om dan gewoon een originele te bestellen, die zijn van Mitsubishi dacht ik, dat is gewoon Japanse kwaliteit ipv. made in Taiwan rommel :mrgreen:
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

RU ontsteking: VONKT WEER !

Bericht door w.houbraken »

Niels schreef:Ok dan!
Het beste is om dan gewoon een originele te bestellen, die zijn van Mitsubishi dacht ik, dat is gewoon Japanse kwaliteit ipv. made in Taiwan rommel :mrgreen:


Opgelost!
In de nieuwe ontsteking bleek een defecte condensator te zitten.
Werkte als draadbrug over de puntjes. Na het verwijderen van de condensator even (kort) geprobeerd: Pracht-vonk!
Voorlopig zit er nu een oude condensator in (van mijn oude ontsteking) totdat ik een nieuwe condensator heb gekregen van Peter.

Allemaal hartelijk dank voor de adviezen.
Plaats reactie