Sparcon contactpuntenvervanger?

Alles over de techniek en sleutelen
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

Sparcon contactpuntenvervanger?

Bericht door w.houbraken »

Ik zag op http://www.sparcon.nl/991003.html een vervanger staan voor de contactpunten en condensator.
Heeft iemand hier ervaring mee op een FS1?

Ik lees heel uiteenlopende beoordelingen op internet; varierend van "moest mijn halve grondplaat verbouwen" tot "liep direct goed na montage".

Het principe lijkt me goed en zou kunnen werken, het bedrag vind ik wat hoog om even te proberen; dus nogmaals: heeft iemand hier ervaring mee?
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Het principe zoals het daar beschreven staat klinkt heel interessant!
Wat moet zoiets kosten dan?

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel superhandig :shock:
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

Bericht door w.houbraken »

Bij Sparcon besteld kost het je € 68,50; komen dan waarschijnlijk nog verzendkosten bij.


Niels schreef:Het principe zoals het daar beschreven staat klinkt heel interessant!
Wat moet zoiets kosten dan?

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel superhandig :shock:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Das niet goeiekoop en als je idd verschillende verhalen hoort :roll:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Een vriend van me (Bart, met die rooie kreidler voor de fs1 meeting gangers van vorig jaar) heeft 't gehad op zijn vaders kreidler. In het begin wat geklooi mee gehad,m aar later liep 't perfect, het bleek nog al nauw te komen met wat voor soort bougie je erin had.
Zoek maar eens op het kreidlerforum (kreidler.nl) naar contactpuntvervanger of sparcon.
De broer van raffel heeft 't ook gehad op zijn kreidler
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

Bericht door w.houbraken »

Bedankt voor je info; maar op het kreidler-forum staat toch ook een hoop ellende.
Ik ben op zoek naar ervaringen op een FS1.


Tombo schreef:Een vriend van me (Bart, met die rooie kreidler voor de fs1 meeting gangers van vorig jaar) heeft 't gehad op zijn vaders kreidler. In het begin wat geklooi mee gehad,m aar later liep 't perfect, het bleek nog al nauw te komen met wat voor soort bougie je erin had.
Zoek maar eens op het kreidlerforum (kreidler.nl) naar contactpuntvervanger of sparcon.
De broer van raffel heeft 't ook gehad op zijn kreidler
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

klopt, maar ik denk dat er weinig mensen zijn met een fs1 die dit ook hebben. Verder is het principe van een kreidler onsteking gelijk aan een fs1 ontsteking, dus aan die info van 't kreidlerforum heb je altijd allicht wat :)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

er zijn ook zelfbouwkits te verkrijgen om een electronische onsteking te fabriceren...
te verkrijgen bij velleman components...
Afbeelding

http://www.velleman-kit.com/be/nl/product/view/?id=8946

die staat in de catalogus voor €14.75... dus als je'n beetje kan solderen...

schakelsnelheid tot 500KHz, da's dus 500.000/s zou moeten volstaan voor de beter toerentallen
als mn blok weer ok is en de cyl is gerodeerd, dan begin ik met de poorten van de cyl. en plan ik ook deze te monteren..
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

Bericht door w.houbraken »

Ja, dit lijkt mooi maar het "verlopen" van de ontsteking blijft dan bestaan, dit wordt nl veroorzaakt door het slijten van het nokje van je puntjes.
Als je het geheel electronisch kan oplossen (zoals voorgesteld wordt met de Sparcon) dan vervalt ook dit probleem.
Ben wel benieuwd naar je resultaten dus als je dat tzt zou willen posten: GRAAG



YamaSam schreef:er zijn ook zelfbouwkits te verkrijgen om een electronische onsteking te fabriceren...
te verkrijgen bij velleman components...
Afbeelding

http://www.velleman-kit.com/be/nl/product/view/?id=8946

die staat in de catalogus voor €14.75... dus als je'n beetje kan solderen...

schakelsnelheid tot 500KHz, da's dus 500.000/s zou moeten volstaan voor de beter toerentallen
als mn blok weer ok is en de cyl is gerodeerd, dan begin ik met de poorten van de cyl. en plan ik ook deze te monteren..
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?

op mn xs staan er zo ook twee..

als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)
w.houbraken
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 aug 2006, 23:21

Bericht door w.houbraken »

Wat jij beschrijft is een volledig electronische ontsteking (en naar mijn smaak veeeel te duur). De Velleman kit gebruikt nog gewoon de contactpuntjes, kijk maar even in de (online) handleiding.


YamaSam schreef:euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?

op mn xs staan er zo ook twee..

als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

het is goedkoper als een hpi
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Teunis
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2007, 22:21

Bericht door Teunis »

YamaSam schreef:euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?

op mn xs staan er zo ook twee..

als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)


w.houbraken schreef:Wat jij beschrijft is een volledig electronische ontsteking (en naar mijn smaak veeeel te duur). De Velleman kit gebruikt nog gewoon de contactpuntjes, kijk maar even in de (online) handleiding.


YamaSam schreef:euh.. bij een electronische ontsteking monteer je toch gewoon een hallsensor op de plek van de platines en een clipje op de as ?

op mn xs staan er zo ook twee..

als ik mij niet vergis kan je die gewoon van een peugeot racing halen
(ook gelijk weer één van die ondingen minder op de baan!)


is dit al uitgevoerd en je moet naar mijn idee wel de contactpuntje gebruiken als je het pdfje erbij doorkijkt
Martijn

Bericht door Martijn »

sparcon ding zuigt, heb m ook gehad. en frituurde m na 5 min rijden ... Niet doen dus.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ik rijd al maanden mét punten en zonder ontstekingsspoel.. werkt perfect

een hallsensor is niet meer dan een spoeltje..
en die sensor frituren gebeurt enkel als je de spanning niet in toom kan houden..
(wat bij het toerenbereik van een fs1 zo al niet meevalt, kijk naar de lampjesconsumptie)

één dees dagen monteer ik zoiets
when men were men, and helmets were for divers
Plaats reactie