specifieke motorblok kenmerken om te kunnen vergelijken

Alles over de techniek en sleutelen

specifieke motorblok kenmerken om te kunnen vergelijken

Berichtdoor YamaSam » 20 sep 2006, 13:56

enkele afmetingen van het motorblok lijken me niet origineel,
vergelijk als je wil (en kan) de volgen de maten es?

vergeet niet je bloktype te vermelden aub
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor YamaSam » 20 sep 2006, 13:58

2ru
mijn eerste vraag betreft de diameter van het smeringgaatje naar de linker krukaslager...
hoeveel is dat bij jullie?

ik meet 5mm...
kan je meten als de cyl eraf is, dan zie je rechtsonder in de carter een gaatje dat schuin afloopt,
welke boor past erin? (achterkant meet gemakkelijker)
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor Martijn » 20 sep 2006, 14:25

Misschien om een FAQ op te richten met de verschillen in prestaties, afmetingen etc etc ?
Martijn
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1957
Geregistreerd: 29 jun 2006, 17:30
Woonplaats: Loosdrecht (NH)

Berichtdoor Niels » 20 sep 2006, 14:27

Ik heb een membraan en schijfblok, dus ik zal wel eens kijken of ik foto's etc. kan maken voor een FAQ. :wink:
Avatar gebruiker
Niels
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 11082
Geregistreerd: 11 jun 2006, 21:13
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Martijn » 20 sep 2006, 14:44

cool ^^ dan weet ik ook weer wat meer over wat er eigenlijk afspeeld in mn blok ^^
Martijn
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1957
Geregistreerd: 29 jun 2006, 17:30
Woonplaats: Loosdrecht (NH)

Berichtdoor YamaSam » 20 sep 2006, 14:51

bij het gieten van die linkerhelft waren er toch ook een paar ingineurs op reis of zo geloof ik,
wat n rommeltje van hoekjes daar rond dat gaatje!

ik zou eigenlijk de helften es moeten wegen, om nadien te zien hoeveel ik eruitgehaald heb :D

ik vraag me trouwes ook af of de eerste modellen niet minder gietfouten en bramen in de carterhelften hebben
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor Tombo » 20 sep 2006, 15:27

Martijn schreef:Misschien om een FAQ op te richten met de verschillen in prestaties, afmetingen etc etc ?

Afmetingen zijn kwa fs1 blokken allemala hetzelfde in principe. Op wat kleine details na zijn ze allemaal hetzelfde (Bv wel of geen oliepompe, wel of geen ribbels bij 't nummer, neutraalschakelaarsoort en nog wat kleine dingetjes).
Prestaties kan je denk ik wel redelijk vergelijken, membraan vs roterend, alleen hoeft dit niet echt altijd zo te zijn, verschilt van setup tot setup.
Wat ik bv hoorde is dat een roterende inlaat net wat pittiger en krachtiger loopt als een membraan blok. Ik heb het tegenovergestelde ondervonden. Met exact dezelfde cilinder, uitlaat en carburateur op een membraan blok, liep het membraan blok krachtiger :lol:
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17835
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Berichtdoor YamaSam » 20 sep 2006, 15:41

ik denk gewoon dat het kanaal al is opgeboord door de vorige eigenaar, daarom wilde ik graag de diameter van een andere blok vergelijken

membraanblokken verliezen energie door het openduwen van het membraan (zeer weinig)
en hebben als hoofdverschil een totaal ander gedrag bij lage als bij hoge toeren,
ook is het bij een membraandoervoer moeilijk om de inlaatstroom mooi te krijgen
(mengsel moet door een spleet ipv een gat)

andere blokken=andere eigenschappen
(of hadden ze gelijke kilometers gelopen, evenveel gietfouten, zelfde carbu etc?)
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor Tombo » 21 sep 2006, 07:11

voordeel van een membraan is dat ze een "variabele" inlaat hebben, op lage toeren is de doorlaat heel anders als op hoge toeren, hierdoor krijg je goede rij-eigenschappen.
Wat bedoel je btw met kanaal opboren, als ik vragen mag? :)
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17835
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Achterhoek

Berichtdoor YamaSam » 21 sep 2006, 07:56

Tombo schreef:..
Wat bedoel je btw met kanaal opboren, als ik vragen mag? :)


wel, in diameter vergroten..
ik heb een vaag vermoeden, dat dat een 4mm was,
en dat ze der reeds met 5 zijn doorgegaan..
maar ik kan aan het gat niet zien of het stock is of niet
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor Niels » 25 sep 2006, 15:22

Pulsejets even in een apart topic gezet bij off topic :wink:
Avatar gebruiker
Niels
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 11082
Geregistreerd: 11 jun 2006, 21:13
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor YamaSam » 25 sep 2006, 16:21

Niels schreef:Pulsejets even in een apart topic gezet bij off topic :wink:

goed idee, loopt toch uit de hand die turbines...
al es zo'n gaatje knne meten?
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor Niels » 25 sep 2006, 16:38

Nog heel geen tijd voor gehad :oops:
Avatar gebruiker
Niels
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 11082
Geregistreerd: 11 jun 2006, 21:13
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor YamaSam » 26 sep 2006, 11:23

nog een prentje van kreidler roterende inlaatracers gevonden btw..

Image
Image

en een mooie, Gerard van Schie 90cc tegen Luc Foekema op 50cc op de 1/4 mile in Drachten
Image
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor YamaSam » 26 sep 2006, 11:26

en dit!! :shock: :twisted: :shock:
Image
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Volgende

Keer terug naar Techniek en sleutelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten