Pagina 1 van 2

specifieke motorblok kenmerken om te kunnen vergelijken

Geplaatst: 20 sep 2006, 14:56
door YamaSam
enkele afmetingen van het motorblok lijken me niet origineel,
vergelijk als je wil (en kan) de volgen de maten es?

vergeet niet je bloktype te vermelden aub

Geplaatst: 20 sep 2006, 14:58
door YamaSam
2ru
mijn eerste vraag betreft de diameter van het smeringgaatje naar de linker krukaslager...
hoeveel is dat bij jullie?

ik meet 5mm...
kan je meten als de cyl eraf is, dan zie je rechtsonder in de carter een gaatje dat schuin afloopt,
welke boor past erin? (achterkant meet gemakkelijker)

Geplaatst: 20 sep 2006, 15:25
door Martijn
Misschien om een FAQ op te richten met de verschillen in prestaties, afmetingen etc etc ?

Geplaatst: 20 sep 2006, 15:27
door Niels
Ik heb een membraan en schijfblok, dus ik zal wel eens kijken of ik foto's etc. kan maken voor een FAQ. :wink:

Geplaatst: 20 sep 2006, 15:44
door Martijn
cool ^^ dan weet ik ook weer wat meer over wat er eigenlijk afspeeld in mn blok ^^

Geplaatst: 20 sep 2006, 15:51
door YamaSam
bij het gieten van die linkerhelft waren er toch ook een paar ingineurs op reis of zo geloof ik,
wat n rommeltje van hoekjes daar rond dat gaatje!

ik zou eigenlijk de helften es moeten wegen, om nadien te zien hoeveel ik eruitgehaald heb :D

ik vraag me trouwes ook af of de eerste modellen niet minder gietfouten en bramen in de carterhelften hebben

Geplaatst: 20 sep 2006, 16:27
door Tombo
Martijn schreef:Misschien om een FAQ op te richten met de verschillen in prestaties, afmetingen etc etc ?

Afmetingen zijn kwa fs1 blokken allemala hetzelfde in principe. Op wat kleine details na zijn ze allemaal hetzelfde (Bv wel of geen oliepompe, wel of geen ribbels bij 't nummer, neutraalschakelaarsoort en nog wat kleine dingetjes).
Prestaties kan je denk ik wel redelijk vergelijken, membraan vs roterend, alleen hoeft dit niet echt altijd zo te zijn, verschilt van setup tot setup.
Wat ik bv hoorde is dat een roterende inlaat net wat pittiger en krachtiger loopt als een membraan blok. Ik heb het tegenovergestelde ondervonden. Met exact dezelfde cilinder, uitlaat en carburateur op een membraan blok, liep het membraan blok krachtiger :lol:

Geplaatst: 20 sep 2006, 16:41
door YamaSam
ik denk gewoon dat het kanaal al is opgeboord door de vorige eigenaar, daarom wilde ik graag de diameter van een andere blok vergelijken

membraanblokken verliezen energie door het openduwen van het membraan (zeer weinig)
en hebben als hoofdverschil een totaal ander gedrag bij lage als bij hoge toeren,
ook is het bij een membraandoervoer moeilijk om de inlaatstroom mooi te krijgen
(mengsel moet door een spleet ipv een gat)

andere blokken=andere eigenschappen
(of hadden ze gelijke kilometers gelopen, evenveel gietfouten, zelfde carbu etc?)

Geplaatst: 21 sep 2006, 08:11
door Tombo
voordeel van een membraan is dat ze een "variabele" inlaat hebben, op lage toeren is de doorlaat heel anders als op hoge toeren, hierdoor krijg je goede rij-eigenschappen.
Wat bedoel je btw met kanaal opboren, als ik vragen mag? :)

Geplaatst: 21 sep 2006, 08:56
door YamaSam
Tombo schreef:..
Wat bedoel je btw met kanaal opboren, als ik vragen mag? :)


wel, in diameter vergroten..
ik heb een vaag vermoeden, dat dat een 4mm was,
en dat ze der reeds met 5 zijn doorgegaan..
maar ik kan aan het gat niet zien of het stock is of niet

Geplaatst: 25 sep 2006, 16:22
door Niels
Pulsejets even in een apart topic gezet bij off topic :wink:

Geplaatst: 25 sep 2006, 17:21
door YamaSam
Niels schreef:Pulsejets even in een apart topic gezet bij off topic :wink:

goed idee, loopt toch uit de hand die turbines...
al es zo'n gaatje knne meten?

Geplaatst: 25 sep 2006, 17:38
door Niels
Nog heel geen tijd voor gehad :oops:

Geplaatst: 26 sep 2006, 12:23
door YamaSam
nog een prentje van kreidler roterende inlaatracers gevonden btw..

Afbeelding
Afbeelding

en een mooie, Gerard van Schie 90cc tegen Luc Foekema op 50cc op de 1/4 mile in Drachten
Afbeelding

Geplaatst: 26 sep 2006, 12:26
door YamaSam
en dit!! :shock: :twisted: :shock:
Afbeelding