Speling van zuigerveren

Alles over de techniek en sleutelen
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

zuigerveren 0.25mm max speling maar hoe je dat kan meten, geen id
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

uhm jah :roll: Ik geloof dat degene die een cilinder kan honen dat ook kan meten :shock:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

welke speling wil je meten?

je zou er bijvoorbeeld een voelermaat van .25 kunnen proberen tussensteken? of opbouwen van de dunste die je hebt af, tot ze der niet meer tussen gaan..

wat is een voelermaat?
zo'n pakje (waaiertje) met verschillende diktes metalen plaatjes
wat ze ook gebruiken om de contactpunt-afstand te meten,
of bij een 4takt de klepspeling ..

kost niet veel, en heb je toch wel wat aan!
Afbeelding
Voelermaat, 13 bladen, 0,05 - 1,00 mm
Laatst gewijzigd door YamaSam op 05 okt 2006, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

oja,
je moet de zuigerveer uit de groef van de piston halen (kan je die ook ineens kuisen)
en voorzichtig de veer in de cylinder steken, alsof hij op de piston zou zitten in de bovenste positie..
tussen de eindes zit nu een opening.. die is belangrijk,

wanneer het blok op bedrijfstemperatuur komt, zet die veer uit, en gaat de spleet toe
heb je hier niet genoeg over, zal ze in diameter vergroten en krijg je een 'warmloper'
(gripperen gelijk ze hier zeggen)

ik denk dat de speling waarvan je spreekt (aangezien er max. staat)
de speling, vertikaal, in de pistongroef zal zijn.. die is van minder belang als de bovenstaande, omdat een te grote speling hier gewoon drukverlies maakt :wink:

ook nooit slecht om de buitenste hoekjes van de segmenten (zuigerveren) een klein beetje af te ronden met heel fijn geolied schuurpapier, dat maakt het beter voor je cylinderwand

en tot slot, die groef in je piston niet met schuurpapier kuisen, zo verbreed je ze meestal, een oud gebroken segment is ideaal om voorzichtig de kool weg te krabben
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

De speling die bedoelt word (0,25mm) is de speling tussen de uiteindes van de zuigerveren (bij het slotje) als je ze samenknijpt. Daaraan kan je ook zien of ze versleten zijn, tenminste dat heb ik heel vaak gelezen.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Tombo schreef:De speling die bedoeld wordt (0,25mm) is de speling tussen de uiteindes van de zuigerveren (bij het slotje) als je ze samenknijpt. Daaraan kan je ook zien of ze versleten zijn, tenminste dat heb ik heel vaak gelezen.


samenknijpen?? :? terwijl ze op de piston zitten dan?
begrijp dit niet eigenlijk, welke speling meet je dan? toch niet die je zelf net dichtknijpt? of bedoel je hetzelfde, zonder piston in de cyl monteren?

gemonteerd kan je volgens mij enkel uit afleiden of er veel kool onderzit of niet..


als die opgegeven waarde slaat op de uitzettingsspeling (zoals in mijn vorige post gezegd) dan vind ik dat wel zeer weinig (en verschiet ik al minder dat er zoveel fs1's gripperen

versleten segmenten zijn in de buitenradius kleiner, eens in de cylinder, is de binnenradius dus groter, dat valt ook te meten dan..
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Als je de zuigerveren op je zuiger hebt gemonteerd, nog niet in de cilinder, en je knijpt de zuigerveren heleamal samen, mag er aan het uiteinde van de zuigerveren (bij het zuigerveerslotje) maar 0,25mm speling zitten, volgens mij is dat het. Andere manier om ze op te meten is de zuigerveren in de cilinder doen (zonder zuiger), dan hoef je niet te knijpen, en kan je de speling ook meten.
OVerigens, de speling van de zuiger ten opzichte van de cilinder is rond de 0,04mm (dus de zuiger is 0,04mm kleiner in diameter als de cilinder), mss was je daarmee in de war?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ben inderdaad een behoorlijk warhoofd, maar in zo'n slordige 20 jaar brommerrijden en sleutelen heb ik er toch slechts drie vastgereden 8)

die 0.04mm waarvan je spreekt moet 0.4mm zijn, of werk je met keramische motoren misschien?


als je zó naukeurig wil meten, weet je ook dat een piston geen evenwijdige zijden heeft? die is zelfs niet rond, maar daar ga ik hier niet over beginnen

iemand die gewoon een blok weer wil monteren, en liefst op voorhand iet of wat weet of ie vast gaat slaan of niet, moet (volgens mij) :

-maak de zuigerveergroeven in de piston koolvrij
-plaats een zuigerveer op een mm van de top in de cylinder, zonder piston
-meet met een voelermaat de opening tussen de eindes

-pas aan naar de specificaties van de motor (heb altijd 0.4mm genomen)

-monteer de zuigerveren op de piston
-kijk of ze niet teveel speling hebben in de bewegingsrichting
(hetgeen je dan krijgt noemen racers "pistonring flutter" en leidt tot drukverlies)

blok monteren en (hell yeah) rijden
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

oh w8, ik had t fout
Orineel is de minimale speling 0,05mm (ja, echt 0,05mm :P), voor alu cilinders kan je wel 0,04mm hebben.
In kreidlers (dus met alu cilinder en dikke superbreitwands) rijden ze bv al met 0,02mm speling, sommige zelfs met 0,01mm!!
edje

Bericht door edje »

YamaSam schreef:
Tombo schreef:De speling die bedoeld wordt (0,25mm) is de speling tussen de uiteindes van de zuigerveren (bij het slotje) als je ze samenknijpt. Daaraan kan je ook zien of ze versleten zijn, tenminste dat heb ik heel vaak gelezen.


samenknijpen?? :? terwijl ze op de piston zitten dan?
begrijp dit niet eigenlijk, welke speling meet je dan? toch niet die je zelf net dichtknijpt? of bedoel je hetzelfde, zonder piston in de cyl monteren?

gemonteerd kan je volgens mij enkel uit afleiden of er veel kool onderzit of niet..


als die opgegeven waarde slaat op de uitzettingsspeling (zoals in mijn vorige post gezegd) dan vind ik dat wel zeer weinig (en verschiet ik al minder dat er zoveel fs1's gripperen

versleten segmenten zijn in de buitenradius kleiner, eens in de cylinder, is de binnenradius dus groter, dat valt ook te meten dan..


wat is ''gripperen''?? :oops:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

edje schreef:
wat is ''gripperen''?? :oops:


euh, vlaams voor vastlopen, warmlopen, blokkeren, knelrijden, vaststeken etc!

niks goeds in ieder geval!
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Tombo schreef:oh w8, ik had t fout
Orineel is de minimale speling 0,05mm (ja, echt 0,05mm :P), voor alu cilinders kan je wel 0,04mm hebben.
In kreidlers (dus met alu cilinder en dikke superbreitwands) rijden ze bv al met 0,02mm speling, sommige zelfs met 0,01mm!!


ok, da's racerij en nikasil etc.

hangt er ook van af waar je dat meet zeker? heb effe snel nagemeten op die nieuwe doodnormale fs1 imi, en dat zijn bovenaan echt wel tiendes..
onderaan is dat een andere zaak

zouden ze die meten op bedrijfstemperatuur? kop v e piston wordt toch 2x zo warm als de skirt
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

wp handboek zegt 0.35mm

die 0.04 is echt iets voor kreidlers met echt super preciesie materiaal

bij een kreidler heb je zuigers van 150€

daar mag je wel iets meer van verwchten dan van een zuigertje van 15 €
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

0,35... :shock: Ik weet toch echt zeker dat de zuigerspeling 0,04mm is.
Ik heb 't ook in een handboek gelezen
btw, die zuigers van 150 euro lopen net zo hard vast hoor, ik heb de foto's gezien :lol: :mrgreen: voordeel van fs1 is dat je er dan gewoon weer een zuiger van 15 euro induwt en de cilinder hoont :P
btw 2, voor imitatiezuigers moet je altijd een ruimere speling aanhouden, en met imitatiecilinders dan ook (daarom rammelen ook heel veel fs1's :P). Maar origineel spul is volgens mij 0,04/0,05 mm hoor.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

eens alles op bedrijfstemperatuur is zal het idd zeer weinig zijn (tot ie uiteindelijk zelfs op 0.0000 vastloopt)

die 0.35 zal de afstand tussen de uiteindes van een segment, geplaatst in de cylinder zijn (komt ook al dichter bij mijn 0.4)

Afbeelding
Measuring the piston skirt at the gauge-height distance, about 1/2" -1" skirt tip, you have to swing the micrometer to find the true width, piston skirts are elliptical (top view) and barrel shaped (side view).

Afbeelding
Piston in bore where it would see max cylinder pressure, about 16 deg ATDC, huge ring end gap. I build to 14-16 thou"...This engine would be a 'pumper' with no power at all. If the gaps are too big the rings won't 'choke' and seal, ever.

Afbeelding
New engine and well maintained one you're going to get 1.5 - 2 thou" side clearance, we have 6 here and it's NOT the worst. The ring and groove are battered to bits.

Afbeelding
s is hier de skirt clearance, gans onderaan, aan het breedste stuk vd piston, das die hopelijk 0.01mm
bovenaan is dat dus tienkeer groter als hij koud is..

joepie, we hebben allemaal gelijk! :wink:
Plaats reactie