cilinderkoppen

Alles over de techniek en sleutelen
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

voor te vlakken neem ik altijd een marmeren plaat met daarop wp 600 schuurpapier en plak da vast, beetje water op en dan gewoon achten draaien.
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

witloof schreef:daar maakt het niet zo veel uit,
zoals je zegt komt er een pakking tussen,
je kan wel je kopje vlakken, dat wil zeggen , dat randje waar je 'beschadigingen ' zitten, helemaal wehschuren, zodat je een hogedruk kop hebt

je moet dan wel nakijken dat je piston niet boven het huidige randje uit komt, anders zit je zo meteen met een lastig probleemn ;-)


Dus die kleine rand komt dan gelijk met de rest van de cilinderkop te zitten? en dan heb je een Hogedruk kop? Wat houdt dat dan juist in? Meer compressie tijdens de slag? En als je piston dan wel boven dat randje uitkomt, moet je dan een aantal pakkingen zetten om die paar mm op te vullen die weggeschuurd zijn? Kweet het, kmoet nog veel leren ze, maar wie niks vraagt weet niks!
:roll:
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

harmen251 schreef:voor te vlakken neem ik altijd een marmeren plaat met daarop wp 600 schuurpapier en plak da vast, beetje water op en dan gewoon achten draaien.


Ok bedankt voor de tip, sommige pakken ook een glasplaat zeker maar dan verkies ik marmeren of granieten plaat ... :D
Thnx!
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

gewoon iets dat echt vlak is, en waarvan je zeker weet dat het vlak is
Jelle

Bericht door Jelle »

GoM!cky schreef:
witloof schreef:daar maakt het niet zo veel uit,
zoals je zegt komt er een pakking tussen,
je kan wel je kopje vlakken, dat wil zeggen , dat randje waar je 'beschadigingen ' zitten, helemaal wehschuren, zodat je een hogedruk kop hebt

je moet dan wel nakijken dat je piston niet boven het huidige randje uit komt, anders zit je zo meteen met een lastig probleemn ;-)


Dus die kleine rand komt dan gelijk met de rest van de cilinderkop te zitten? en dan heb je een Hogedruk kop? Wat houdt dat dan juist in? Meer compressie tijdens de slag? En als je piston dan wel boven dat randje uitkomt, moet je dan een aantal pakkingen zetten om die paar mm op te vullen die weggeschuurd zijn? Kweet het, kmoet nog veel leren ze, maar wie niks vraagt weet niks!
:roll:


inderdaad, die rand gaat elemaal weg

een hogedrukkop betekend dat je verbrandingskamer kleiner wordt

meer druk dus, dus val je ook minder snel terug met wind tegen

als je piston er wel bovenuit komt, wat ik trouwens niet denk, dan kan je het best deze zo laten,,,
krasjes maken niet ech veel uit hoor


en hee, iedreen leert constant bij ;-)
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

Ahhzoo jaja nu snap ik het :-) de verbrandingskamer wordt idd kleiner voor eenzelfde compressieslag :D cool!!
hoe kan ik da testen om te zien of piston erbovenuit komt... ?
edje

Bericht door edje »

gewoon de zuiger op het bovenste dode punt zetten en dan kijken of de zuiger boven de cilinder uitkomt :wink:
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

edje schreef:gewoon de zuiger op het bovenste dode punt zetten en dan kijken of de zuiger boven de cilinder uitkomt :wink:


Merciej Edje, en dat mag dus in geen geval als ik de cil.kop wil vlakken? Maar als de piston in zijn bovenste dode punt staat en ik zie hem piepen :wink: mag net niet want die is toch beetje bol hè een piston... als iets vlak op de opening zet en ik draai dan met vliegwiel en ik voel dat de piston dat vlak stuk raakt, mag ik dan vlakken of niet?

Kweet het, ik ben ne moeilijke hè, ma kwil niks kapot doen das alles :oops:
Jelle

Bericht door Jelle »

heee ik stel ook soms zoveel vragen ,

beter goed weten dan half zweten :lol:

je mag in principe je kopje wel vlakken, maar dan moet je heel voorzichtig zijn
je kopje is ook hol langs binnenkant, dus die volgt de vorm van de piston mooi...

Maak anders eens een foto van je zuiger in BDP
edje

Bericht door edje »

als hij de kop aantiktis het toch op de rand van de zuiger. zorg dat je hier een rand over houd. ik geloof dat je moet zorgen dat die rand ongeveer 0.7mm is. dan heb je volgens mij je squish goed staan. ik weet het niet zeker :oops: dus nog niet meteen beginnen met vlakken :!: . denk dat tombo je er meer over kan vertellen!
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ik heb ff nog wat opgezocht:
Squish: de Squish is de afstand, van de zuiger als ie op het BDP staat, naar de kop toe.
Squish meten: Pak een dik stuk tin, dit 90 graden buigen en dan tegen je cilinderwand drukken en een keer kicken, dan word het tin fijngeplet tussen zuiger en kop. De dikte vh tin meten en voila je hebt de squish
Squishwaarde weet ik zo niet, dat verschilt per type motor/cilinder. Ik heb eens gezocht op internet, en je komt veel verschillende waardes tegen. Malossi scootercilinders hebben soms een squish van 0,5mm, terwijl andere weer 0,7mm hebben. Hoe kleiner je squish, hoe hoger je compressie. Maar het is bv ook weer niet goed om squish van 0 te hebben, want dan heb je geen goede verbrandingsruimte
edje

Bericht door edje »

bovendien moet je voor een fs1 volgens mij een iets ruimere squisch nemen omdat het toch blokken van 30 jaar oud zijn. er zal toch wel wat spelling op sommige onderdelen zitten. moet je je squish eigenlijk meten met een koude of warme motor?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

koud denk ik, met de squish houden ze ook al meteen rekening met het vervormen denk ik. Je zuiger zet zowiezo niet zozeer in de lengte uit, eerder in de breedte (de diameter wordt groter, daarom heb je warmlopers :P)
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

witloof schreef:heee ik stel ook soms zoveel vragen ,

beter goed weten dan half zweten :lol:

je mag in principe je kopje wel vlakken, maar dan moet je heel voorzichtig zijn
je kopje is ook hol langs binnenkant, dus die volgt de vorm van de piston mooi...

Maak anders eens een foto van je zuiger in BDP


Idd das een mooi gezegde, die moe tik zeker onthouden :D
Ik zal eens zorgen voor een foto van piston in BDP. Ja die is hol ja maar daar kom je toch niet als je gaat vlakken, dus ...
Het zal wel goed komen 8) Dankzij jullie hulp allemaal, echt nog eens bedankt hè mannen!!
:wink:
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

Tombo schreef:Ik heb ff nog wat opgezocht:
Squish: de Squish is de afstand, van de zuiger als ie op het BDP staat, naar de kop toe.
Squish meten: Pak een dik stuk tin, dit 90 graden buigen en dan tegen je cilinderwand drukken en een keer kicken, dan word het tin fijngeplet tussen zuiger en kop. De dikte vh tin meten en voila je hebt de squish
Squishwaarde weet ik zo niet, dat verschilt per type motor/cilinder. Ik heb eens gezocht op internet, en je komt veel verschillende waardes tegen. Malossi scootercilinders hebben soms een squish van 0,5mm, terwijl andere weer 0,7mm hebben. Hoe kleiner je squish, hoe hoger je compressie. Maar het is bv ook weer niet goed om squish van 0 te hebben, want dan heb je geen goede verbrandingsruimte


Dus als ik het goed begrijp dan moet ik eerst piston terug zetten,dan cilinder en dan stukje Tin en dan de cilinderkop vastzetten, 1 keer kicken en dan terug demonteren en dikte van tin na de slag meten?
Op koude motor... OK dat ga ik dan eens proberen sè :roll: ik zal mijn bevindingen meedelen, Squish hoe hij nu is en dan zal ik de cilinderkop wat vlakken tot ik 0.4 ongeveer heb... Te klein is ook niet goed denk ik zoals Edje zegt...
Plaats reactie