Oliepomp afstellen
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 18:43
Oliepomp afstellen
Hallo, weet er iemand hoe de oliepomp van een street 5bak moet afgesteld worden?
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede
hey,
oliepomp in da house!,
ik ben totaal pro-oliepomp dus zal je zogoed helpen als ik kan.
je stelt de pomp af door er voor te zorgen dat de kabel gewoon netjes strak staat, maar dat doettie zoizo wel eigenlijk.
het echte afstellen zit hem in de plunjer. als je motor loopt is er een gedeelte van de pomp wat telkens in en uit schuift.
hier aangegeven met 9 10 11 en 12 enz.
nummertje tien betreft vulringen. deze ringen bepalen hoever plaatje nummer negen naar buiten staat en dus tot hoever de plunjer terug zakt in de pomp, en daar door dus hoeveel olie er gepompt kan worden.
dus door meer vul ringen te plaatsen pompt hij meer. De preciese voelermaat waarde kan ik je even niet aan helpen, maar misschien dat iemand anders die weet.
Ook is het belangrijk de pomp , wanneer hij net is aangesloten of als de brommer op zijn kant heeft gelegen, ontlucht wordt met schroefje 6. deze moet je eruit draaien en pas terug draaien als de uitkomende stroom olie geheel zonder lucht belletjes is. De persleiding wordt ontlucht door de brommer een korte tijd onbelast stationair te draaien, zodat de pomp de tijd krijgt de persleiding te vullen.
veel succes ermee!
en lang leven de pomp want:
meer vermogen
minder ontkolen
minder euros
minder vervuiling
meer tank gemak
betere smering
oliepomp in da house!,
ik ben totaal pro-oliepomp dus zal je zogoed helpen als ik kan.
je stelt de pomp af door er voor te zorgen dat de kabel gewoon netjes strak staat, maar dat doettie zoizo wel eigenlijk.
het echte afstellen zit hem in de plunjer. als je motor loopt is er een gedeelte van de pomp wat telkens in en uit schuift.
hier aangegeven met 9 10 11 en 12 enz.
nummertje tien betreft vulringen. deze ringen bepalen hoever plaatje nummer negen naar buiten staat en dus tot hoever de plunjer terug zakt in de pomp, en daar door dus hoeveel olie er gepompt kan worden.
dus door meer vul ringen te plaatsen pompt hij meer. De preciese voelermaat waarde kan ik je even niet aan helpen, maar misschien dat iemand anders die weet.
Ook is het belangrijk de pomp , wanneer hij net is aangesloten of als de brommer op zijn kant heeft gelegen, ontlucht wordt met schroefje 6. deze moet je eruit draaien en pas terug draaien als de uitkomende stroom olie geheel zonder lucht belletjes is. De persleiding wordt ontlucht door de brommer een korte tijd onbelast stationair te draaien, zodat de pomp de tijd krijgt de persleiding te vullen.
veel succes ermee!
en lang leven de pomp want:
meer vermogen
minder ontkolen
minder euros
minder vervuiling
meer tank gemak
betere smering
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
master lemmy schreef:meer vermogen
minder ontkolen
..
betere smering
die moet je me toch es uitleggen
vanwaar komt het meer vermogen als:
je ook de pomp moet aandrijven, extra tandwiel trekken etc
beter smering geloof ik eigenlijk ook niet!
het inspuitstuk zit in het spruitstuk right?
zelfs maar enkele mm's voor het smeerkanaal van de eerste krukaslager (bij n schijfblok)
kan me moeilijk voorstellen dat, die dikke olie echt netjes vermengd wordt met de passerende brandstof in enkele cm's tijd,
als je ziet hoe lastig je benzine met olie volledig gemengd krijgt..
dat de carbu properder blijft kan ik inkomen, ma de rest?
when men were men, and helmets were for divers
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18324
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
meer vermogen (theoretisch):
omdat je oliepomp feitelijk zelfs minder als 1:50 smeert omdat deze de olie direct in het carter gooit laat maar zeggen. Daardoor meer vermogen (minder olie wordt verbrand).
Ik denk dat het net zoveel vermogen oplevert als het verwijderen van je oliepomp en je tandwiel zit allemaal tussen de oren
omdat je oliepomp feitelijk zelfs minder als 1:50 smeert omdat deze de olie direct in het carter gooit laat maar zeggen. Daardoor meer vermogen (minder olie wordt verbrand).
Ik denk dat het net zoveel vermogen oplevert als het verwijderen van je oliepomp en je tandwiel zit allemaal tussen de oren
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Tombo schreef:meer vermogen (theoretisch):
omdat je oliepomp feitelijk zelfs minder als 1:50 smeert omdat deze de olie direct in het carter gooit laat maar zeggen. Daardoor meer vermogen (minder olie wordt verbrand).
Ik denk dat het net zoveel vermogen oplevert als het verwijderen van je oliepomp en je tandwiel zit allemaal tussen de oren
1:50? je moest toch 1:25 smeren.
dacht ik?
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 18:43
oliepomp
Hey jongens, ik wou gewoon weten of er ergens een merkteken op de oliepomp staat waaraan je kan zien of ie goed afgesteld staat? Er staat een teken(bolletje) op de gasschuif en volgens mij heeft dat er mee te maken.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
Re: oliepomp
Indeherberg schreef:Hey jongens, ik wou gewoon weten of er ergens een merkteken op de oliepomp staat waaraan je kan zien of ie goed afgesteld staat? Er staat een teken(bolletje) op de gasschuif en volgens mij heeft dat er mee te maken.
dat is voor mij de oorzaak van het wantrouwen geweest..
op een hondapomp staan gewoon twee streepjes,
geen gas en volgas
when men were men, and helmets were for divers
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
mpro09 schreef:1:50? je moest toch 1:25 smeren.
dacht ik?
hangt ook grotendeels van het soort olie af..
en de nood van je blok tot smering..
bij de start moet ie roken
eens op temperatuur mag hij nietmeer roken
en bij volgas rijden moet hij zeer lichtjes roken
mijn idee hé
ik meng castrol tts en net ietsje meer dan 2%
when men were men, and helmets were for divers
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18324
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
mpro09 schreef:Tombo schreef:meer vermogen (theoretisch):
omdat je oliepomp feitelijk zelfs minder als 1:50 smeert omdat deze de olie direct in het carter gooit laat maar zeggen. Daardoor meer vermogen (minder olie wordt verbrand).
Ik denk dat het net zoveel vermogen oplevert als het verwijderen van je oliepomp en je tandwiel zit allemaal tussen de oren
1:50? je moest toch 1:25 smeren.
dacht ik?
1:25 vroeger 30 jaar geleden ja de huidige olieën zijn van veel betere kwaliteit. Het oliepompje zelf mengt laat maar zeggen (als je 't vergelijkt) minder als 1:50, maar omdat het direct "ingespoten" wordt kan dat ook, tenminste, dat staat in sommige folders heb ik gelezen
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael