Zuiger zit vast in cilinder

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
rdesbouvrie

Zuiger zit vast in cilinder

Bericht door rdesbouvrie »

Hoi,

Ik heb een FS1 waarvan de zuiger in de cilinder zit vastgeroest.
Met voorzichtig tikken laat de zuiger niet los, ook niet na het gebruik van kruipolie.
Suggesties?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Hoi, wat je kan proberen is je cilinder/zuiger een paar nachten/dagen in de wd40 laten staan, en dan tikken. Je kan ook cola proberen. Nog een vraagje, zit de cilinder/zuiger nog op het motorblok? Of is het los? Als het los zit, kan je de zuiger met wat harder tikken (met een houtblokje ertussen) losslaan.
BTW, ikheb je topic verplaatst naar de technieksectie :)
edje

Bericht door edje »

staat je zuiger op het boveste of onderste dode punt?
Martijn

Bericht door Martijn »

Wat bij mij echt helpte (ik had een vastloper waarbij een zuigerveerslotje in de cil want stak en dus niet los wilde ...), was de cilinder zo vermogelijk eraf schuiven en dan vervolgens tussen de cil en het blok 3 blokjes hout te leggen dan een dikke stalen staaf nemen die op je zuiger zetten en dan rammen met een moker ...

En ja mn krukas is nog helemaal gaaf !
rdesbouvrie

Bericht door rdesbouvrie »

Cilinder zit ergens midden tussen hoogste en lage punt in. Kan hem omhoog bewegen maar niet ver genoeg om er een blokje onder te zetten. Grof geweld gebruik ik liever niet. Ben dan tevens bang dat er stukjes van de zuigerveer in het motorblok vallen.
Wat is WD40? ben pas gestart met de revisie van het geheel!
Werkt cola beter dan kruipolie?
In ieder geval alvast bedankt voor de suggesties!
barttm
100km gereden
100km gereden
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 jul 2006, 20:12
Locatie: Hilversum

Bericht door barttm »

wd40 is een soort kruipolie, en ik denk dat wd40 beter werkt dan cola moet ik eerlijk zeggen.
Hans W
250km gereden
250km gereden
Berichten: 345
Lid geworden op: 14 jun 2006, 23:24

Bericht door Hans W »

of je maakt van hout een soort bijtel
gewoon 2 houtjes, dan aan 1 kant van de houtjes een vlakke kant vijlen oid

en dan gewoon tussen het blok en cilinder leggen en dan rustig om de beurt er tegenaan slaan
Plaats reactie