tikken

Alles over de techniek en sleutelen
Sietse

tikken

Bericht door Sietse »

hallo,

ik heb een probleem. mijn brommer is na het monteren van een nieuwe zuiger in een gehoonde cilinder gaan tikken. mijn oude zuiger had twee afgebroken zuigerveren. daardoor is er ook een kras gekomen in de cilinder. het naaldlager heb ik ook al vervangen dus daar kan het ook niet meer aan liggen. ik rijd normaal altijd met de demper eruit. dan lijkt het of het getik erger is dan als ik met de demper rij. ik heb ook al een topic staan op een andere fs1 site. daar hadden ze allemaal goede ideeen wat het zou kunnen zijn maar mijn brommer tikt nogsteeds. ik had op deze site al een topic gevonden van harmen. daar zou het aan de uitlaatpakking hebben gelegen maar bij mij had dit ook geen effect. ik heb een filmpje op internet staan waar het getik goed te horen is:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9383953033
het vermoeden van veel mensen ging uit naar de zuigerveren. ze pasten wel goed in de cilinder. ongeveer een hale millimeter tussen beide uiteinden. scherpe randjes van de poorten in de cilinder heb ik al weggeschuurt.

heeft iemand van jullie nog suggesties?

bvd,
Sietse
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

lijkt me het geluid van een tuimelende piston..

verdwijnt het bij gas geven?
Sietse

Bericht door Sietse »

ja bij bepaalde toeren hoor je niets rammelen. alleen bij hoge en lage toeren. er zit wel een nieuwe pistonpen in.
kan een tuimelende pistonpen veroorzaakt worden door een vervormd small end?
als het dat zou zijn kan dat dan ook verklaren dat het alleen tikt met de nieuwe zuiger?
wat wel opvallend is is dat bij lage toeren echt getikt uit het blok komt en bij hogere toeren meer geknars.
Jelle

Bericht door Jelle »

wat ik zou doen is


cilinder demonteren en dan elk deeltje eens vastpakken en checken op speling..

ook krukas, check ook krukas ruimte eens, wie weet zit er nog een stuk veer in..

ziet je cilinder er verder ok uit?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ik vermoed dat de pistondiameter te klein is,

staan er maffe zwarte patronen afgetekend op de zijkant van je piston?
when men were men, and helmets were for divers
Sietse

Bericht door Sietse »

er zit wel een dikke kras in mijn cilinder. die kon er ook niet uit worden gehaald met het honen. de krukas zit er pas sinds de zomer in. ik voelde ook geen speling op het big-end lager. small-end lager is een week geleden vervangen. wat misschien nog wel mogelijk is dat mijn rechterkrukaslager is versleten. die kon ik niet controleren. ik zal nog eens goed naar binnen kijken om te kijken of er nog stukjes zuigerveer in liggen maar volgens mij zijn ze boven de zuiger terecht gekomen aan de sporen op de zuiger te zien.
Sietse

Bericht door Sietse »

dat van de piston zou ik even moeten controleren. dat weet ik niet zo. ik zal morgen even kijken. als dat het geval is kan ik wel even proberen mijn oude piston erin te zetten. deze was nog niet heel erg versleten.
Jelle

Bericht door Jelle »

je cilinder gewoon laten boren dan een ori overmaat piston erin, en dna is alles opgelost denk ik

je kan beter niet blijven rijden met die kras
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

YamaSam schreef:ik vermoed dat de pistondiameter te klein is,

staan er maffe zwarte patronen afgetekend op de zijkant van je piston?

Ik ga met yamasam mee, ik denk ook een te kleine zuiger. Zuigerspeling bij fs1 is rond de 0,05mm (dus je zuiger moet 0,05mm kleiner zijn in diameter als je cilinder). Het kunnen mss ook je zuigerveren zijn die rammelen, dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want bij bijna alle fs1's rammelen de zuigerveren :P
Sietse

Bericht door Sietse »

is het op laten boren van een cilinder duur? anders koop ik gewoon een hele nieuwe cillinder+zuiger bij jmpb.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

niels had laatst een cilinder laten honen, 35 euro. Wel zelf de zuiger meegeleverd
edje

Bericht door edje »

ik heb laatst mijn f5b laten opboren en honen, 30 euro, dit was inclusief de goede zuiger.....
Jelle

Bericht door Jelle »

cilinder opboren is 30€

honen is 10€


speling van piston is trouwens 0.03 tot 0.04!!
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

bij ons in de buurt 35 € incl zuiger
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Ik betaalde vorige week 35 en dan had ik geen zuiger :roll:
Plaats reactie