afstellen ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
IceFs1
50km gereden
50km gereden
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:52

afstellen ontsteking

Bericht door IceFs1 »

hallo,

de afgelopen paar dagen ben ik bezig geweest met afstellen van mijn fs1.
kunnen jullie even beoordelen of dit een goede bougiekleur is?
zo nee, kunnen jullie dan ook even een kleine schatting maken hoe veel maten ik groter moet nemen:

CLICKABLE:
Afbeelding

verder had ik nog een vraagje over het afstellen van de ontsteking.
ik snap niet helemaal hoe je dat met dat bougiegat moet meten en hoe je vervolgens dan die 1,6 of 1,8 mm moet instellen. kan iemand dat een beetje uitleggen, met de FAQ kom ik er niet uit.

Bedankt,
Vincent
Laatst gewijzigd door IceFs1 op 14 mar 2007, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Handyman
500km gereden
500km gereden
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jun 2006, 20:42
Locatie: Graft

Bericht door Handyman »

Kleurtje is mooi, sproeiertje kan eventueel 1 maatje groter.

Ontsteking stellen is een precieze rotklus. Als je punten op het bovenstedodepunt van je zuiger 0.35 a 0.40 mm openstaan loopt 'ie over het algemeen wel netjes.
Voor die exacte voorontsteking zal je toch met schuifmaat door je bougiegat die 1.8 of 1.6 mm die de zuiger voor het BDP staat moeten meten. Op dat punt moeten de punten opengaan. Op BDP de genoende opening..
IceFs1
50km gereden
50km gereden
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:52

Bericht door IceFs1 »

oke dus ik meet eerst de afstand tot het BDP, dan zet ik hem 1,6 - 1,8 mm lager en dan stel ik de punten op 0,35?

is dat trouwens goed 0,35 voor een FB5 met snelle uitlaat? hij gaat rond de 60. of kun je dan beter 0,30 doen?

en die bougie is goed zo? of is het echt beter 1 maatje groter te doen?
The Hunter
50km gereden
50km gereden
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:36
Locatie: Benschop (omgeving Utrecht)

Bericht door The Hunter »

Hier heb je nog een uitleg van een zundapp misschien maakt dat iets duidelijk. (principe is hetzelfde)Wat misschien een goede tip is om de FAQ uit te printen. En dan al lezend de stappen 1 voor 1 te doen. Wanneer je van je computer naar je brommer loopt heb je de kan dat je wat vergeet:P

Afbeelding
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

http://www.fs1forum.com/Bougies.html

Misschien heb je hier ook wle wat aan?? :shock:
edje

Bericht door edje »

onsteking stellen is niet zo gek moeilijk, alleen is het wel een precies werkje. maar je krijgt er dan ook een goedstartende, mooi lopende fs1 voor terug :wink:
IceFs1
50km gereden
50km gereden
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:52

Bericht door IceFs1 »

ze beginnen met opengaan zodra ik 1.6 mm voor het BDP zit dus dat lijkt me prima.
ik heb alleen soms wel stationair als ie nog koud is een beetje een spetterend geluid uit de cilinder komen dat had ie eerst nooit dus ik weet niet of dat een aanwijzing is voor een verkeerde afstelling?
edje

Bericht door edje »

je moet kijken als hij warm is, als hij dan goed loopt, en de bougiekleur is goed dan is het goed :wink:
Jelle

Bericht door Jelle »

spoeier maatje groter kan geen kwaad :)
IceFs1
50km gereden
50km gereden
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:52

Bericht door IceFs1 »

sproeier is 1 maatje groter gedaan, wat wel een beetje vervelend is is dat ik de ontsteking niet goed krijg.
ik dacht dat ik hem goed had maar hij maakt nu heel erg als je probeert te starten of stationair draait een spetterend geluid alsof je een muntje op de grond laat vallen ofzo.
Dorfie

Bericht door Dorfie »

Blijve probere :wink:

Of zoek iemand die er al ervaring mee heeft en laat hem of haar het doen. Als het zelf echt niet lukt natuurlijk :P
edje

Bericht door edje »

IceFs1 schreef:sproeier is 1 maatje groter gedaan, wat wel een beetje vervelend is is dat ik de ontsteking niet goed krijg.
ik dacht dat ik hem goed had maar hij maakt nu heel erg als je probeert te starten of stationair draait een spetterend geluid alsof je een muntje op de grond laat vallen ofzo.


in dat geval moet je ook niet zitten te kloten met sproeiers, eerst moet je onsteking goed staan :!:
IceFs1
50km gereden
50km gereden
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:52

Bericht door IceFs1 »

oke ik heb eindelijk het echte probleem ontdekt. sorry dat dit allemaal zo lang duurt maar ik heb gewoon niet zo handig met het hele ontstekingsgebeuren.

de punten gaan open bij 2.4 mm ipv bij 1,6-1,8mm

alleen nu heb ik nog niet helemaal door hoe je dat veranderd, kan iemand dat even duidelijk uitleggen

Super bedankt,
Vincent
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

en hoeveel openen ze maximaal?
IceFs1
50km gereden
50km gereden
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 okt 2006, 21:52

Bericht door IceFs1 »

dat heb ik al afgesteld, 0,35mm
Plaats reactie