Ontkolen, hoe, wat, wanneer en waarom?

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jerrow
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1179
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
Locatie: Sint-Truiden

Ontkolen, hoe, wat, wanneer en waarom?

Bericht door jerrow »

Hallo iedereen, heb hier even een nieuwe topic geopend over ontkolen.

Vertel hier even wat je er vanaf weet want blijkbaar is niet iedereen hiervan op de hoogte.

Ontkolen dus;

Wat ontkool je?

Waarom ontkool je en wat gebeurt er als je et niet doet?

Is er een kilometermarge wanneer je ontkoold bij het inrijden?

Met wat ontkool je welke onderdelen?
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ik heb het gedaan met gewoon de boormachine staal borstels en een rubber hamer maar dat was een hele kleine uit die helemaal uit elkaar kon.

en ik heb er veder geenervaring me maar ik denk dat als jeje grome uitlaat in de fik steekt dat ie er niet mooier op word
edje

Bericht door edje »

komt ie dan:

wat je ontkoolt:

uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroefen)

bij riviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper :P . cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.

je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet :wink:

uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....
Gebruikersavatar
jerrow
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1179
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
Locatie: Sint-Truiden

Bericht door jerrow »

Super Edje :!: :!: :!:

Dat was het antwoord wat ik zocht. :o

Ik heb ook effe gesnuffeld op het internet en idd, gootsteenontstopper wordt wel eens gebruikt voor de uitlaat te ontkolen.

Ik had eraan gedacht om m'n cilinder te ontkolen met van die borsteltjes waar je een pistool of geweer mee schoonmaakt.

Morgen ga ik m'n motor ontkolen want ik draaide m'n bougie daarstraks los en de ganse rand lag onder een hoopje kool die ik er zo afkrabte met m'n nagel. :?

Merci Edje!
RDFS1
500km gereden
500km gereden
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 mar 2007, 19:52
Locatie: limboland

Bericht door RDFS1 »

Let wel op met de uitlaat uit te branden,kunnen flinke steekvlammen uit ontstaan. :roll:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

En laat (vooral bij originele uitlaten) de vlam niet te lang op 1 plek branden, want dan krijg je lelijke verkleuringen in je chroom! :shock:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

is het chroom van originele uitlaten zo slecht dan :shock:
Voordat het chroom verkleurd moet het echt lang heet gestookt worden. Niet gewoon een normaal vlammetje. Als je er genoeg lucht doorheen blaast blijft de hitte ook niet lang op 1 plek
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Nou, het gaat er meer om, dat het bij een originele uitlaat zonde is (in ieder geval meer dan bij een imi van 30 euro) :P
Dorfie

Bericht door Dorfie »

Niels schreef:Nou, het gaat er meer om, dat het bij een originele uitlaat zonde is (in ieder geval meer dan bij een imi van 30 euro) :P


Bij de orginele is de kans zowieso al kleiner op verkleuringen want ze zijn van beter kwaliteit.
Martijn

Bericht door Martijn »

edje schreef:komt ie dan:

wat je ontkoolt:

uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroefen)

bij riviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper :P . cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.

je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet :wink:

uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....


FAQ ???
Plaats reactie