Vraag voor de technische (of ludieke) denkers

Alles over de techniek en sleutelen

rookt jouw FS1?

enkel vlak na de start
10
34%
constant een beetje
15
52%
nooit
4
14%
 
Totaal aantal stemmen: 29

master lemmy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
Locatie: enschede

Bericht door master lemmy »

@yamsam:

mogelijk: mensen met een autolube draaien de pomp ver open, maar draaien vervolgens minder toeren dan normaal vanwege de stijle helling waardoor er per omwenteling meer olie beschikbaar is....

echter is het pomp debiet ook afhankelijk van het toerental van de motor, maar mogelijk niet genoeg?
just an Idea :)

carterolie die verbrandwordt kan onmogelijk,
het zou nog kunnen dat mensen een relatief rijker mengesel hebben doordat ze meer gas geven dan de motor aan kan...?


echter verklaart dit alles niet waarom bij stilstand de ene meer rookte dan de ander mbt die berg.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Mss kooldeeltjes die losschieten door zo lang hoog in toeren rijden, en het erg heet worden (veel toeren, weinig snelheid), die dan verbranden in de uitlaat
master lemmy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
Locatie: enschede

Bericht door master lemmy »

YamaSam schreef:
Riemer schreef:volgend besluit was dus dat het warmtegedrag van je olie bij een fs1 dus belangrijker is dan bij een tankgemengde, of externe pomp-blok
stel dat je olie dik blijft op hogere temperatuur, dan zal de smering niet verhogen.. wordt ze zeer dun krijg je wel n pak smering bij!!

dacht dak't idee ma zou laten weten hé :wink:


niet helemaal mee eens (grotendeels geniaal gevonden) want:
temperatuur kan goed invloed hebben, maar als olie uitzet of dunner wordt door temperatuur veranderd te totale hoeveelheid olie ansich niet. Bij een 1 op 40 gemengde tank blijft het dan 1 op 40 (mits homogeen gemengde tankinhoud) Dit is precies wat jij ook zegt, maar

bij een oliepomp zou de olie vlotter stromen door de lagere viscositeit als gevolg van de hogere temperatuur is jou vinding, maar hoe zou hierdoor het debiet kunnen veranderen? de pluner kan niet meer aanzuigeren dan een bepaald volume. Sterker nog wat hij aanzuigt is netzoveel volume als voorheen, echter wordt dit volume nu gevuld met dunnere olie omdat de olie onder invloed van de temperatuur dunner is geworden.


daarom denk ik eerder dat je over het tank gemengde gelijk hebt,
maar over het pomp gemengde bij hogere temperatuur de smering juist MINDER wordt.

... denk ik dan :D
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Zowiezo denk ik met de temperaturen waar wij het over hebben dat het vrij verwaarloosbaar is, die uitzetting van de olie... :P wat voor delta T hebben we het nou over, niet meer als 30 graden denk ik.
master lemmy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
Locatie: enschede

Bericht door master lemmy »

hooguit ja.

blok is na lange stilstand zon 20 graden, dus zou je uit komen op zon 50graden, pompje is altijd prima met de hand vast te houden na tijdje flink rijden (afhankelijk van hoeveelheid eelt ofc :P ) dus denk dat dat wel de max is ja.

anderzeids de olie IN je blok merk je het verschil wel aanzienlijk, nu maakt dat meer contact met het blok en is bedoeld te koelen, maar de hoeveelheid in je pompje is erg weinig dus kost weinig tijd om op te warmen, verblijft een halve seconde tot seconde in je pompje (kijk maar naar de plunjer ) en is omhuld door aluminium wat zon 50graden zal zijn (aluminium is master als het gaat om warmte geleiding) dus of het zoveel verschil maakt aan omstandigheden tov je carter is niet gezegd.

maar anderzeids: de olie die IN de pomp gaat komt uit een koele leiding, en dààr gaat het om. wat er in die pomp gebeurt maakt niet uit, de hoeveelheid is dan toch al afgemeten.

ik zou het eerder gooien op wat tombo zei roetdeeltjes of andere zut uit je uitlaat die door hoge temperatuur vrij komt (wel es een 2t pijpje op zijn kant gezet die te rijk gesmeerd is geweest?... ) of iets dat als de motor te heet is de zuiger veren niet zo heel ideaal meer passen waardoor er meuk in de uitlaat verdwijnt alvorens te verbranden oid

echte oplossing heb ik niet :?:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Trouwens, als je autolube hebt, denk ik zelfs dat je olie theoretisch gezien dikker wordt als het in je spruitstuk wordt ingespoten. :P
De benzine wordt verneveld, en ontrekt de warmte uit de omgeving. Daarom bevriezen carburateurs soms ook in de winter.
EFESÉÉN

Bericht door EFESÉÉN »

Volgens mij rookte de mijne helemaal niet, maar
ik heb er niet echt op gelet.... :roll:
Heeft iemand dat bij mij misschien gezien??? :?:
Jelle

Bericht door Jelle »

kan me niet herinneren dat jij gerookt hebt! :lol:
EFESÉÉN

Bericht door EFESÉÉN »

Dat komt omdat jij met AIRCO reed! :shock: :lol:
master lemmy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
Locatie: enschede

Bericht door master lemmy »

roken is zoizo een rare geschiedenis,

mijn dkw heeft een olie pomp (dt50mx blok) en die heb ik erg rijk afgesteld
ik denk dat ik ongeveer omgerekend op 1:35 tot 1:40 meng gemiddeld, dat terwijl een pomp veel zuiniger zou moeten zijn dan zelf mixen omdat bij zelfmix je mixt op het meest extreme belastings geval, en een oliepompje het aanpast aan de omstandigheden.

des ondanks rookt mijn dkw niet of nouwelijks (hij stinkt wel :P). In de demper zit niet of nouwelijks wol dus dat zal het niet tegen houden.

@tombo: dat is toch gewoon wat er gebeurt als de thermostaat van je anti vapor lock installatie naar zijn gootje is? :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ben toch vrij zeker dat die geur daarboven niet dezelfde was als wanneer je een pijp uitkoolt hoor jongens :?:

dat was frisse tweetakt

van die pompslag moet idd kloppen, en die nozzle in je spruitstuk, zou die niet uitzetten en bv meer doorlaten? tis toch opvallend dat voormengers dat daar niet hadden

dat temperatuur te verwaarlozen zou zijn lijkt me anderzijds sterk,
en kouwe tank buiten etc, der gaan geen liters door zenne :wink:

heel die pomp is toch aluminium ook hé?

sjah..

die van Ben deed het ook, dat weet ik vrij zeker denk..
when men were men, and helmets were for divers
master lemmy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
Locatie: enschede

Bericht door master lemmy »

pompie is alu ja, net als t blok, als t blok dus warm wordt wordt het pompie dat ook, wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben is speculeren.

als we t echt goed willen onderzoeken moet bij de volgende meeting van te voren gekeken worden wie welke afstelling heeft en wie met en zonder pomp rijd wat voor olie gemengd wordt, voor het leuke motor temperatuuren ook ff meten, schakelgedrag van de bestuurder, binnen buiten bocht...

stevig onderzoekje van maken, kan je leuk aan rekenen :wink:

wel petje af trouwens voor jou opmerkings vermogen yamsam :P
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

schol :wink:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Zowiezo zou ik me niet durk maken om die hele olie situatie. Zolang een FS1 rammelt en rookt, weet je zeker dat 'ie loopt 8)
master lemmy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 168
Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
Locatie: enschede

Bericht door master lemmy »

ik maak me ook niet druk over t roken van me fs1,
en niet alleen vanwege t feit dat ik er geen meer heb :wink:
Plaats reactie