Vraag voor de technische (of ludieke) denkers
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede
@yamsam:
mogelijk: mensen met een autolube draaien de pomp ver open, maar draaien vervolgens minder toeren dan normaal vanwege de stijle helling waardoor er per omwenteling meer olie beschikbaar is....
echter is het pomp debiet ook afhankelijk van het toerental van de motor, maar mogelijk niet genoeg?
just an Idea
carterolie die verbrandwordt kan onmogelijk,
het zou nog kunnen dat mensen een relatief rijker mengesel hebben doordat ze meer gas geven dan de motor aan kan...?
echter verklaart dit alles niet waarom bij stilstand de ene meer rookte dan de ander mbt die berg.
mogelijk: mensen met een autolube draaien de pomp ver open, maar draaien vervolgens minder toeren dan normaal vanwege de stijle helling waardoor er per omwenteling meer olie beschikbaar is....
echter is het pomp debiet ook afhankelijk van het toerental van de motor, maar mogelijk niet genoeg?
just an Idea
carterolie die verbrandwordt kan onmogelijk,
het zou nog kunnen dat mensen een relatief rijker mengesel hebben doordat ze meer gas geven dan de motor aan kan...?
echter verklaart dit alles niet waarom bij stilstand de ene meer rookte dan de ander mbt die berg.
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede
YamaSam schreef:Riemer schreef:volgend besluit was dus dat het warmtegedrag van je olie bij een fs1 dus belangrijker is dan bij een tankgemengde, of externe pomp-blok
stel dat je olie dik blijft op hogere temperatuur, dan zal de smering niet verhogen.. wordt ze zeer dun krijg je wel n pak smering bij!!
dacht dak't idee ma zou laten weten hé
niet helemaal mee eens (grotendeels geniaal gevonden) want:
temperatuur kan goed invloed hebben, maar als olie uitzet of dunner wordt door temperatuur veranderd te totale hoeveelheid olie ansich niet. Bij een 1 op 40 gemengde tank blijft het dan 1 op 40 (mits homogeen gemengde tankinhoud) Dit is precies wat jij ook zegt, maar
bij een oliepomp zou de olie vlotter stromen door de lagere viscositeit als gevolg van de hogere temperatuur is jou vinding, maar hoe zou hierdoor het debiet kunnen veranderen? de pluner kan niet meer aanzuigeren dan een bepaald volume. Sterker nog wat hij aanzuigt is netzoveel volume als voorheen, echter wordt dit volume nu gevuld met dunnere olie omdat de olie onder invloed van de temperatuur dunner is geworden.
daarom denk ik eerder dat je over het tank gemengde gelijk hebt,
maar over het pomp gemengde bij hogere temperatuur de smering juist MINDER wordt.
... denk ik dan
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede
hooguit ja.
blok is na lange stilstand zon 20 graden, dus zou je uit komen op zon 50graden, pompje is altijd prima met de hand vast te houden na tijdje flink rijden (afhankelijk van hoeveelheid eelt ofc ) dus denk dat dat wel de max is ja.
anderzeids de olie IN je blok merk je het verschil wel aanzienlijk, nu maakt dat meer contact met het blok en is bedoeld te koelen, maar de hoeveelheid in je pompje is erg weinig dus kost weinig tijd om op te warmen, verblijft een halve seconde tot seconde in je pompje (kijk maar naar de plunjer ) en is omhuld door aluminium wat zon 50graden zal zijn (aluminium is master als het gaat om warmte geleiding) dus of het zoveel verschil maakt aan omstandigheden tov je carter is niet gezegd.
maar anderzeids: de olie die IN de pomp gaat komt uit een koele leiding, en dààr gaat het om. wat er in die pomp gebeurt maakt niet uit, de hoeveelheid is dan toch al afgemeten.
ik zou het eerder gooien op wat tombo zei roetdeeltjes of andere zut uit je uitlaat die door hoge temperatuur vrij komt (wel es een 2t pijpje op zijn kant gezet die te rijk gesmeerd is geweest?... ) of iets dat als de motor te heet is de zuiger veren niet zo heel ideaal meer passen waardoor er meuk in de uitlaat verdwijnt alvorens te verbranden oid
echte oplossing heb ik niet
blok is na lange stilstand zon 20 graden, dus zou je uit komen op zon 50graden, pompje is altijd prima met de hand vast te houden na tijdje flink rijden (afhankelijk van hoeveelheid eelt ofc ) dus denk dat dat wel de max is ja.
anderzeids de olie IN je blok merk je het verschil wel aanzienlijk, nu maakt dat meer contact met het blok en is bedoeld te koelen, maar de hoeveelheid in je pompje is erg weinig dus kost weinig tijd om op te warmen, verblijft een halve seconde tot seconde in je pompje (kijk maar naar de plunjer ) en is omhuld door aluminium wat zon 50graden zal zijn (aluminium is master als het gaat om warmte geleiding) dus of het zoveel verschil maakt aan omstandigheden tov je carter is niet gezegd.
maar anderzeids: de olie die IN de pomp gaat komt uit een koele leiding, en dààr gaat het om. wat er in die pomp gebeurt maakt niet uit, de hoeveelheid is dan toch al afgemeten.
ik zou het eerder gooien op wat tombo zei roetdeeltjes of andere zut uit je uitlaat die door hoge temperatuur vrij komt (wel es een 2t pijpje op zijn kant gezet die te rijk gesmeerd is geweest?... ) of iets dat als de motor te heet is de zuiger veren niet zo heel ideaal meer passen waardoor er meuk in de uitlaat verdwijnt alvorens te verbranden oid
echte oplossing heb ik niet
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18321
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede
roken is zoizo een rare geschiedenis,
mijn dkw heeft een olie pomp (dt50mx blok) en die heb ik erg rijk afgesteld
ik denk dat ik ongeveer omgerekend op 1:35 tot 1:40 meng gemiddeld, dat terwijl een pomp veel zuiniger zou moeten zijn dan zelf mixen omdat bij zelfmix je mixt op het meest extreme belastings geval, en een oliepompje het aanpast aan de omstandigheden.
des ondanks rookt mijn dkw niet of nouwelijks (hij stinkt wel ). In de demper zit niet of nouwelijks wol dus dat zal het niet tegen houden.
@tombo: dat is toch gewoon wat er gebeurt als de thermostaat van je anti vapor lock installatie naar zijn gootje is?
mijn dkw heeft een olie pomp (dt50mx blok) en die heb ik erg rijk afgesteld
ik denk dat ik ongeveer omgerekend op 1:35 tot 1:40 meng gemiddeld, dat terwijl een pomp veel zuiniger zou moeten zijn dan zelf mixen omdat bij zelfmix je mixt op het meest extreme belastings geval, en een oliepompje het aanpast aan de omstandigheden.
des ondanks rookt mijn dkw niet of nouwelijks (hij stinkt wel ). In de demper zit niet of nouwelijks wol dus dat zal het niet tegen houden.
@tombo: dat is toch gewoon wat er gebeurt als de thermostaat van je anti vapor lock installatie naar zijn gootje is?
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
ben toch vrij zeker dat die geur daarboven niet dezelfde was als wanneer je een pijp uitkoolt hoor jongens
dat was frisse tweetakt
van die pompslag moet idd kloppen, en die nozzle in je spruitstuk, zou die niet uitzetten en bv meer doorlaten? tis toch opvallend dat voormengers dat daar niet hadden
dat temperatuur te verwaarlozen zou zijn lijkt me anderzijds sterk,
en kouwe tank buiten etc, der gaan geen liters door zenne
heel die pomp is toch aluminium ook hé?
sjah..
die van Ben deed het ook, dat weet ik vrij zeker denk..
dat was frisse tweetakt
van die pompslag moet idd kloppen, en die nozzle in je spruitstuk, zou die niet uitzetten en bv meer doorlaten? tis toch opvallend dat voormengers dat daar niet hadden
dat temperatuur te verwaarlozen zou zijn lijkt me anderzijds sterk,
en kouwe tank buiten etc, der gaan geen liters door zenne
heel die pomp is toch aluminium ook hé?
sjah..
die van Ben deed het ook, dat weet ik vrij zeker denk..
when men were men, and helmets were for divers
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede
pompie is alu ja, net als t blok, als t blok dus warm wordt wordt het pompie dat ook, wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben is speculeren.
als we t echt goed willen onderzoeken moet bij de volgende meeting van te voren gekeken worden wie welke afstelling heeft en wie met en zonder pomp rijd wat voor olie gemengd wordt, voor het leuke motor temperatuuren ook ff meten, schakelgedrag van de bestuurder, binnen buiten bocht...
stevig onderzoekje van maken, kan je leuk aan rekenen
wel petje af trouwens voor jou opmerkings vermogen yamsam
als we t echt goed willen onderzoeken moet bij de volgende meeting van te voren gekeken worden wie welke afstelling heeft en wie met en zonder pomp rijd wat voor olie gemengd wordt, voor het leuke motor temperatuuren ook ff meten, schakelgedrag van de bestuurder, binnen buiten bocht...
stevig onderzoekje van maken, kan je leuk aan rekenen
wel petje af trouwens voor jou opmerkings vermogen yamsam
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 100km gereden
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 15:48
- Locatie: enschede