Vraag aan de kenners

Alles over de techniek en sleutelen
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door ginofs1 »

gklijnhout schreef:
ginofs1 schreef:
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.



ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:



Dat is nu net wat ik niet wil en probeer te voorkomen.

Wat ik nu doe is dan ook een testopstelling op de werkbank.
Na het afdraaien van de binnentrommel heb ik vandaag de koppeling eens in elkaar gezet met 3 nieuwe FS1 platen van elk 3.6 mm dik en daartussen 2 TZR stalen platen van elk 1.1 mm dik hierdoor win ik in de hoogte weet 0.8 mm de stalen FS1 platen die ik nog nieuw had waren namelijk 1.5 mm dik dat wat maakt dat de bovenst Koppelingsplaat nu onder de bovenrand van de korf ligt.
Liever zou ik zien dat deze nog wat meer onder de rand komt en ga "laat" van de binnentrommel op het draagvlak van de onderste koppelingsplaat nog iets wegnemen zodat het maximale er uit is gehaald wel zal dan binnentrommel op de kopse kant messcherp worden maar blijft zo dan wel zijn maximale draagvlak cq breedte voor de koppelingsplaat houden.
Daarna maar weer eens monteren, bij het uitmeten zou dan in ontspannen toestand de metalen tussen plaat behoorlijk onder de rand van de binnentrommel moeten liggen en de kunstof koppelingsplaat ruim onder de uiteinden van de korf moeten uitkomen.
Montage van de primaire as met koppeling en lagers in het carter daarbij de bediening dmv de stif, paddestoel, kogeltje en complete worm zal dan uitwijzen of de boel met normale krachten is te ontkoppelen en daarbij de drukplaat niet zover naar buiten komt dat een van de platen uit zijn nokken kan lopen.

De oplossing van Gino blijft nog steeds de juiste maar zoals ik al eerder schreef ik weet niet waar en hoeveel hij aan materiaal wegneemt voor mijn gevoel kan ik daar op dit moment niet veel naast zitten maar zie wel dat het om 10e van een mm gaat en onderschat het gevaar voor kapot lopen niet HULP is dan ook zeer welkom want 2x het wiel uitvinden daar heb ik een hekel aan en zeker als het door een van de beste 8) al meerderen malen is en wordt gedaan.

Maar dat uitvogelen blijft wel leuk :D
Gert


ik draai aan alle kanten zo veel mogelijk weg, de platen blijven met in geknepen koppeling netjes binnen de korf !
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door ginofs1 »

Laars schreef:
ginofs1 schreef:
NIX schreef:

ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:



:roll: :roll: :roll: oh ja joh.....bij wie?? :? :? :?


dat weet ik niet meer :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door Jeti »

bajaboy schreef:jet is allemaal krap maar het kan wel dus kettingen die breken en zo heb ik nog niet gehoord en of gezien

Hou mij er ff buiten, wil je..?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door marco »

De H zit naast de J :wink:
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door Jeti »

marco schreef:De H zit naast de J :wink:

Dan krijg je HJ
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door ginofs1 »

Jeti schreef:
bajaboy schreef:jet is allemaal krap maar het kan wel dus kettingen die breken en zo heb ik nog niet gehoord en of gezien

Hou mij er ff buiten, wil je..?


of het waar is weet ik niet maar het is wel een compliment :lol:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

De alu koppelingen zijn eenvoudig om te bouwen naar 3 plaats.
De stalen daarin tegen wat lastiger en is veel meer draaiwerk. Je moet dan de stalen korf uitdraaien, de stalen bus inkorten, de drukgroep (binnenkorf)
aan beide zijden afdraaien en als kers op de taart de drukplaat afdraaien. O ja, ook de vulring is op maat
Ook zijn er 2 modellen Met los tandwiel achter de korf en de vaste(nieuw type). Hier liggen de af te draaien maten anders.
Nu passen de bestaande platen zelfs als ze nieuw zijn.
Maar dan is de koppeling als geheel een set geworden en nix is meer uitwisselbaar met ori koppelingdelen (behalve de slijtdelen).
Ik heb er nu een stuk of 20 gemaakt. Waarvan er al 10 door diverse mensen getest zijn.
Ik zal er eentje meenemen naar Gino kan hij er een foto op het forum zetten. (nog steeds geen fotoopslagclouddinges)

Ik las net dat de drukgroep (binnenkorf) 2 mm uitgedraaid werd. Let op niet te veel doen anders wordt de splain wel erg kort.
Bij de 4pl van Gino zitten we al op een kritisch punt.
Let ook op dat je dan met de ring en moer op de splain van de as komt en dus de binnenkorf niet meer vast zet.
Ook hier moet ik een dikkere ring plaatsen...
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.

De nieuwe van Sjon zijn ook 3,6 mm.
Ik heb het idee dat ori nieuwe iets dikker zijn.
Ook de nieuwe veren die overal te koop zijn, zijn blijkbaar korter dan nieuwe ori veren. Maar de maat moet ik even schuldig blijven.
Maar als je dit monteert kan de boel zomaar slippen. Heeft Dr bob ooit gehad. Zelfs met een nieuwe drukgroep (wel ori)
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door Dr. Bob »

fizzie schreef:
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.

De nieuwe van Sjon zijn ook 3,6 mm.
Ik heb het idee dat ori nieuwe iets dikker zijn.
Ook de nieuwe veren die overal te koop zijn, zijn blijkbaar korter dan nieuwe ori veren. Maar de maat moet ik even schuldig blijven.
34 mm is origineel, imi veren zijn korter
Maar als je dit monteert kan de boel zomaar slippen. Heeft Dr bob ooit gehad. Zelfs met een nieuwe drukgroep (wel ori)
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

fizzie schreef:De alu koppelingen zijn eenvoudig om te bouwen naar 3 plaats.
De stalen daarin tegen wat lastiger en is veel meer draaiwerk. Je moet dan de stalen korf uitdraaien, de stalen bus inkorten, de drukgroep (binnenkorf)
aan beide zijden afdraaien en als kers op de taart de drukplaat afdraaien. O ja, ook de vulring is op maat
Ook zijn er 2 modellen Met los tandwiel achter de korf en de vaste(nieuw type). Hier liggen de af te draaien maten anders.
Nu passen de bestaande platen zelfs als ze nieuw zijn.
Maar dan is de koppeling als geheel een set geworden en nix is meer uitwisselbaar met ori koppelingdelen (behalve de slijtdelen).
Ik heb er nu een stuk of 20 gemaakt. Waarvan er al 10 door diverse mensen getest zijn.
Ik zal er eentje meenemen naar Gino kan hij er een foto op het forum zetten. (nog steeds geen fotoopslagclouddinges)

Ik las net dat de drukgroep (binnenkorf) 2 mm uitgedraaid werd. Let op niet te veel doen anders wordt de splain wel erg kort.
Bij de 4pl van Gino zitten we al op een kritisch punt.
Let ook op dat je dan met de ring en moer op de splain van de as komt en dus de binnenkorf niet meer vast zet.
Ook hier moet ik een dikkere ring plaatsen...


Bedankt voor deze gegevens alleen schrijf je op een gegeven moment "anders wordt de splain wel erg kort" al de binnenkorven die ik heb hebben over de volle dikte de splain`s waarbij het draagvlak natuurlijk wel korter zal worden maar voor mijn gevoel bij de door mij beperkte pk`s dit moet kunnen houden.
Aan de onderkant van de binnenkorf daar waar de stalen binnenring tegenaankomt heb ik 2 mm weg (laten) nemen de vulring ligt nu dus onder de rand om daarbij te voorkomen dat de binnentrommel vastloopt op de buitenkorf hebben wij deze 2mm in de diepte maar ook 45 mm rond gemaakt zodat deze over de verhoging van de buitenkorf bij de stalenbus cq lager valt de ruimte onderin de buiten en onderkant binnenkorf is nu 0.5 mm.
Wel steekt de splain nu boven de binnenkorf uit daar waar nu een passende vulring voor wordt gemaakt zodat de moer de boel weer juist vastzet.

Gert
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

gklijnhout schreef:
fizzie schreef:De alu koppelingen zijn eenvoudig om te bouwen naar 3 plaats.
De stalen daarin tegen wat lastiger en is veel meer draaiwerk. Je moet dan de stalen korf uitdraaien, de stalen bus inkorten, de drukgroep (binnenkorf)
aan beide zijden afdraaien en als kers op de taart de drukplaat afdraaien. O ja, ook de vulring is op maat
Ook zijn er 2 modellen Met los tandwiel achter de korf en de vaste(nieuw type). Hier liggen de af te draaien maten anders.
Nu passen de bestaande platen zelfs als ze nieuw zijn.
Maar dan is de koppeling als geheel een set geworden en nix is meer uitwisselbaar met ori koppelingdelen (behalve de slijtdelen).
Ik heb er nu een stuk of 20 gemaakt. Waarvan er al 10 door diverse mensen getest zijn.
Ik zal er eentje meenemen naar Gino kan hij er een foto op het forum zetten. (nog steeds geen fotoopslagclouddinges)

Ik las net dat de drukgroep (binnenkorf) 2 mm uitgedraaid werd. Let op niet te veel doen anders wordt de splain wel erg kort.
Bij de 4pl van Gino zitten we al op een kritisch punt.
Let ook op dat je dan met de ring en moer op de splain van de as komt en dus de binnenkorf niet meer vast zet.
Ook hier moet ik een dikkere ring plaatsen...


Bedankt voor deze gegevens alleen schrijf je op een gegeven moment "anders wordt de splain wel erg kort" al de binnenkorven die ik heb hebben over de volle dikte de splain`s waarbij het draagvlak natuurlijk wel korter zal worden maar voor mijn gevoel bij de door mij beperkte pk`s dit moet kunnen houden.
Aan de onderkant van de binnenkorf daar waar de stalen binnenring tegenaankomt heb ik 2 mm weg (laten) nemen de vulring ligt nu dus onder de rand om daarbij te voorkomen dat de binnentrommel vastloopt op de buitenkorf hebben wij deze 2mm in de diepte maar ook 45 mm rond gemaakt zodat deze over de verhoging van de buitenkorf bij de stalenbus cq lager valt de ruimte onderin de buiten en onderkant binnenkorf is nu 0.5 mm.
Wel steekt de splain nu boven de binnenkorf uit daar waar nu een passende vulring voor wordt gemaakt zodat de moer de boel weer juist vastzet.

Gert

ik heb er hier een met kortere splain die gescheurt is.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de koppelingstrommel weer terug van de draaier oppervlakte daar waar de koppelingsplaat op rust nog iets laten zakken tevens de vulring tussen de buiten en binnentrommel nog iets verdiept en aan de omtrek wat materiaal weggenomen zodat deze niet aanloopt daarnaast nog even de uitsparingen in de buitentrommel daar waar de voeringen in komen te liggen rechthoekig gemaakt.
Verder de stalen tussenplaten vervangen door die van een TZR en onder de centrale moer een vulring en onder de 4 boutjes elk 2 vulringetjes gemonteerd.
Zowel de stalen tussenschijf en de voeringen liggen nu behoorlijk onder de bovenkant van de trommel.

Voor zover ik het kan beoordelen moet dit voldoende zijn en kunnen werken ik hoop dan ook op reactie`s van de kenners positief of negatief maakt niet uit leren moeten wij namelijk allemaal.

Gert.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Ziet er meer dan prima uit. Maar volgens mij heb je nu de Gino koppeling uitgevonden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door Jeti »

Mooi gemaakt Gert!

Gino is niet vies van een beetje 'concurrentie' (lees: mede experimentisten en hobbyisten) ;-)
Integendeel zelfs.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

Ziet er wel netjes uit.
Kijk even of de binnenkorf hoog genoeg is. Dwz als alle platen er in zitten dat de 2e stalen plaat nog ruimte heeft om omhoog te komen.
Ook de uitgevijlde buitenkorf mag iets dieper. Als de platen gaan slijten zakt de eerste plaat verder en komt dan op de korf te liggen. (gaat ie slippen)
Ook heb je de drukplaat niet nagewerkt. Nu zul je wss een langere drukstift moeten hebben.
Plaats reactie