Vraag aan de kenners

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Vraag aan de kenners, bestaan er koppelingsplaten voor een FS welke dunner zijn als de "standaard" dikte ? en zo ja waar kan ik deze kopen?

Ik bezit een behoorlijk aantal gebruikte en nieuwe gevoerde koppelingsplaten welke allemaal 3.6 mm dik zijn en zoek er een paar die dunner zijn.

Gert.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Ik ken alleen de dunne TZR platen. De ongevoerde, dus.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door marco »

Die Engelse hebben van die dunne platen.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

Ik denk dat jullie het over de stalen platen hebben. Die zijn idd dunner. De gevoerde zijn bij mij weten 3,6.
Maar waarom dunnere platen? Gaat hij nog harder slippen.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door marco »

Stalen platen van een rd zijn iets dikker als van een fs1
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Ik gok om meer platen in een koppeling te kunnen stoppen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Het gaat om de gevoerde platen.

Een tijdje geleden heb ik hier iets van gelezen het ging om een koppeling welke uit Engeland zou komen deze waren voorzien van dunnere kunstof platen.

Het doel is namelijk om mijn koppeling aan te passen naar 3 platen daarbij absoluut niet twijfelen aan de kennis en uitvoering van die Gino maakt maar heb mijn koppeling door een goede vriend die handig is met een draaibank laten bekijken deze heeft de binnentrommel aan de onderkant waar de vulring tegen aan komt 2 mm verzonken daarbij de uitsparing 45 mm rond gemaakt dit om de binnentrommel geen contact te laten maken met de verhoging rond de lagerbus.
Verder heeft deze op het deel waar de koppelingsvoering rust zover weggenomen dat de oorspronkelijk diameter van de voering nog totaal draagt dus contact maakt hier meer materiaal wegnemen verkleint dit oppervlak dat dan weer nadelig werkt.
Aan de onderkant bij de vulring meer materiaal wegnemen lijkt mij niet zo verstandig dit om dat de totale dikte van de trommel tussen de versterkingsribben nu nog maar 2.5 mm is en dan alleen maar zwakker gaat worden.
Nu na montage van 3 gevoerde en 2 stalen platen komt de bovenste gevoerde plaat gelijk met de bovenkant van de korf welke bij ontkoppelen wat meer ruimte zal krijgen en mogelijk er overheen zou kunnen draaien dunnere stalen of dunnere gevoerde platen zou net genoeg kunnen zijn om de gehele koppeling op sterkte te houden en de juiste totale hoogte niet in gevaar te brengen.

Nogmaals ik heb absoluut geen twijfel aan Gino`s constructie ik weet namelijk niet hoe hij deze koppelingen maakt en waar hij hoeveel materiaal wegneemt na zijn uitvoerige testen met veel vermogen blijft het heel dus moet het goed zijn.
Misschien wil hij zijn gevonden uit en afdraaimaten prijsgeven ?

Gert.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Ik denk dat de dunne ongevoerde platen je al genoeg gaan helpen. Die zitten in het Engelse setje en komen uit zo'n racegeval als waar Jos mee rijdt.

Je kent het topic waarin de Engelse oplossing wordt besproken? Ik heb ook zo'n setje gekocht, gewoon om het Laars mogelijk te maken er een stel in te voeren. Ik vind het zelf geen mooie oplossing, maar sommige spullen zijn zeker goed bruikbaar in combinatie met versleten platen en versleten grondplaat en deksel. Gino's oplossing is tot nu toe 1 van de mooiste en die bewijst zich al enkele jaren. Die van jou klinkt ook goed.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door ginofs1 »

NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.



ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Ongevoerde FS1 platen zijn 1,7mm dik, TZR platen uit de Engelse set zijn 1,3 dik.

Ik vond vooral die Engelse veren te stug. Het kwam ook allemaal net niet uit.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

ginofs1 schreef:
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.



ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:



Dat is nu net wat ik niet wil en probeer te voorkomen.

Wat ik nu doe is dan ook een testopstelling op de werkbank.
Na het afdraaien van de binnentrommel heb ik vandaag de koppeling eens in elkaar gezet met 3 nieuwe FS1 platen van elk 3.6 mm dik en daartussen 2 TZR stalen platen van elk 1.1 mm dik hierdoor win ik in de hoogte weet 0.8 mm de stalen FS1 platen die ik nog nieuw had waren namelijk 1.5 mm dik dat wat maakt dat de bovenst Koppelingsplaat nu onder de bovenrand van de korf ligt.
Liever zou ik zien dat deze nog wat meer onder de rand komt en ga "laat" van de binnentrommel op het draagvlak van de onderste koppelingsplaat nog iets wegnemen zodat het maximale er uit is gehaald wel zal dan binnentrommel op de kopse kant messcherp worden maar blijft zo dan wel zijn maximale draagvlak cq breedte voor de koppelingsplaat houden.
Daarna maar weer eens monteren, bij het uitmeten zou dan in ontspannen toestand de metalen tussen plaat behoorlijk onder de rand van de binnentrommel moeten liggen en de kunstof koppelingsplaat ruim onder de uiteinden van de korf moeten uitkomen.
Montage van de primaire as met koppeling en lagers in het carter daarbij de bediening dmv de stif, paddestoel, kogeltje en complete worm zal dan uitwijzen of de boel met normale krachten is te ontkoppelen en daarbij de drukplaat niet zover naar buiten komt dat een van de platen uit zijn nokken kan lopen.

De oplossing van Gino blijft nog steeds de juiste maar zoals ik al eerder schreef ik weet niet waar en hoeveel hij aan materiaal wegneemt voor mijn gevoel kan ik daar op dit moment niet veel naast zitten maar zie wel dat het om 10e van een mm gaat en onderschat het gevaar voor kapot lopen niet HULP is dan ook zeer welkom want 2x het wiel uitvinden daar heb ik een hekel aan en zeker als het door een van de beste 8) al meerderen malen is en wordt gedaan.

Maar dat uitvogelen blijft wel leuk :D
Gert
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door Laars »

ginofs1 schreef:
NIX schreef:

ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:



:roll: :roll: :roll: oh ja joh.....bij wie?? :? :? :?
1978 chroom 60 cc
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door bajaboy »

jet is allemaal krap maar het kan wel dus kettingen die breken en zo heb ik nog niet gehoord en of gezien .
heb de setjes nog liggen daar ik met andere plaathouders rijd heb ik ze niet nodig
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door ginofs1 »

NIX schreef:Ongevoerde FS1 platen zijn 1,7mm dik, TZR platen uit de Engelse set zijn 1,3 dik.

Ik vond vooral die Engelse veren te stug. Het kwam ook allemaal net niet uit.
:wink:
ja het gaan net niet, als het wormwieltje helemaal vers is dan drukt hij de buitenste plaat half over de nokken heen en er komt een moment dat hij er overheen schiet ,,, en klaar is kees :lol:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie