Vonk versterken

Alles over de techniek en sleutelen
Waslijn

Vonk versterken

Bericht door Waslijn »

Als je zelf een onstekingsspoel wikkeld met dunner koperdraad krijg je dat geen stekerde vonk?
Want: Fl=BxIxL
Fl: lorenzkracht
B: veldsterkte
I: stroomstrekte
L: van de draad in het veld

Dus als je als je L vergroot wordt toch ook de stroomsterkte groter?
Gebruikersavatar
Jables
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 nov 2006, 19:51
Locatie: Millingen aan de Rijn

Bericht door Jables »

nee, het gaat hier niet om de lorentzkracht, deze wordt veroorzaakt als je een stroom door een draad stuurd die zich in een magnetisch veld bevindt. In het geval van de ontstekingsspoel beweegt een magnetisch veld om de spoelen heen. Dit is dan fluxverandering. Wat er dan opgewekt wordt is inductiespanning. De formule voor inductiespanning is:
U = (N * |ΔΦ|) / Δt

waarbij:
U = de opgewekte inductiespanning in V
N = het aantal windingen
|ΔΦ| = absolute waarde van de verandering in de flux in Wb
Δt = de tijdsduur waarin de fluxverandering plaatsvind in s


Φ is een maat voor het aantal magnetische veldlijnen dat door een oppervlak gaat, dit is dus afhankelijk van de sterkte van de magneet en het oppervlakte van de spoel. Is gelijk als je de spoel even dik maakt en de magneet is altijd gelijk (tenzij ander vliegwiel misschien)

Als je op een constante snelheid rijdt is Δt een vaste waarde.

Het enige wat nu nog van belang is is het aantal windingen. Als |ΔΦ| en Δt gelijk zijn kun je uit de bovenstaande formule afleiden dat als de N groter wordt, de U ook groter wordt. Een groter aantal windingen (dunnere koperdraad op een spoel zorgt voor meer windingen) zorgt dus voor een grotere inductiespanning.

Voor de sterkte van een vonk zorgt niet de stroomsterkte in Ampere, maar de grote van de spanning in Volt. Dus met een grotere inductiespanning (meer windingen) krijg je een sterkere vonk.

Correct me if I'm wrong...

Juri
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Het is een lange tijd geleden dat ik me verdiept hebt in magneten, dat is 5 Havo (dus al 4 jaar geleden :P), maar zoals jij het beschrijft klopt. Het aantal Volts wordt wel hoger, maar het amperage wordt volgens mij wel lager. Maar volgens mij klopt het verhaal.
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Bericht door wiebo »

Leuk zo `n opfriscursus. Inderdaad HAVO 5. Voor mij alweer 20 ( :oops: ) jaar gelden.
Waslijn

Bericht door Waslijn »

Ja het aantal amperes wordt wel lager, want met een dunnere draad heb je meer weestand.. maar kortom.. met een dunnere draad heb je meer windingen, dus een hoger voltage en een sterkere vonk, maar rijdt je brommer er dan ook harder mee?
edje

Bericht door edje »

in theorie wel, want een sterke vonk geeft een betere ontsteking, wat weer positief zou zijn voor het vermogen :P
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

of gewoon een hpitju :wink:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

HPI is weer heel wat anders.
Verder zou 'ie theoretisch sterker vonken, maar dat is denk ik niet merkbaar in vermogen. Hij zal mss makkelijker starten enzo :)
RDFS1
500km gereden
500km gereden
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 mar 2007, 19:52
Locatie: limboland

Bericht door RDFS1 »

Is dit het Hans Kazan topic?
Heb maar mavo 4 :lol:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

en wesley, wat wou je trouwens doen, je spoel opnieuw zelf gaan wikkelen? :P ik denk dat er makkelijkere manieren zijn om sneller te gaan haha :P
Waslijn

Bericht door Waslijn »

Nou ik was het niet echt van plan om het te doen hoor :P maar het leek me wel een goed idee.. maar ik moet sowieso mn ontsteking een keer vernieuwen want ik weet niet hoelang ie het nog vol houdt sinds de meeting..
Gebruikersavatar
Jables
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 nov 2006, 19:51
Locatie: Millingen aan de Rijn

Bericht door Jables »

ik denk dat als je zelf een spoel gaat wikkelen hij nooit helemaal mooi strak zal zijn en misschien zelfs nog slechter gaat vonken dan een normale. Ook is het gewoon echt veel te veel werk ;) :P.

P.S. Ik was net natuurkunde aan het leren voor mn examen en ik kwam het thema tegen :p
Waslijn

Bericht door Waslijn »

Nu al natuurkunde leren? Dat heb je toch pas over 2 weken?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »



of smijt dat spoel in de vuilbak en steek een elektronische :wink:
when men were men, and helmets were for divers
Waslijn

Bericht door Waslijn »

Hoeveel kost dat en waar kan je dat halen?
Plaats reactie