Pagina 2 van 3

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 13 mei 2015, 19:58
door HotWheels
Denk niet dat Gino een DIY zal prijsgeven.
Een evenwaardig alternatief is om een ontsteking van RDMX te gebruiken. Is ook CDI en bovendien fabrieksorigineel.
En werkt super op een FS1. Je hoeft enkel de grondplaat te voorzien van 2 nieuwe bevestigingspunten (of beter nog sleuven) zodat het ontstekingstijdstip overeenstemt met dat van een FS1.
Zal zeker goedkoper zijn dan een HPI en ongeveer de aankoop van 2RT grondplaat en Honda spoel evenaren, maar je zal ook niet hoeven te wachten tot als Gino voor een eigenbouw tijd vrij kan maken.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 13 mei 2015, 20:41
door maartuh
Oh dacht dat het misschien al ergens beschreven stond ofzo (kon alleen met de search niks vinden)
Hoop dat ie het wil delen, maar anders snap ik het ook wel hoewel het wel jammer zou zijn.
Rij vooralsnog vrolijk met contactpunten rond :)

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 14 mei 2015, 07:20
door Jeti
RD50mx heeft geen CDI hoor. Alleen de nieuwere DT of DTR ofzo.
En de RD80mx. Die hoef je inderdaad 'alleen maar' te draaien.

Dacht dat in Gino's topic redelijk omschreven staat hoe hij ze maakt. En nog in zijn testfase met verschillende ontstekingen. Via de zoekfunctie vind je alleen nieuwe berichten van na de upgrade van het forum. Dus van afgelopen 1,5 jaar?

Dacht dat er ook Engelsen waren die ze hadden nagemaakt? En/of iets met een PW ontsteking? Er lijken me zat mogelijkheden. Als je de tijd, kennis en materialen/gereedschap hebt.

Op zijn foto's kun je zien wat er gebruikt is van beide ontstekingen en hoe het in elkaar zit.

Of je bedenkt natuurlijk zelf iets en voert dat uit.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 14 mei 2015, 12:09
door NIX
Check Gino's topic.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 05 jun 2020, 16:27
door wiebo
Een oud topic inmiddels. Uit het bericht dat Jet hier ooit plaatste kon ik niet opmaken of de onstekking van de DT50R met CDI wel of niet geschikt is voor de FS1. Kan iemand hier iets oever zeggen?

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 05 jun 2020, 21:11
door marco
Past wel maar de grondplaat moet gedraaid worden voor het juiste ontstekingstijdstip

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 28 apr 2021, 21:49
door Fred58t
Ik heb ook nogal veel gevechten gehad met de ori ontsteking van mijn FS1.
Uiteindelijk een compleet nieuwe ontsteking gemonteerd en daarna nog een keer een nieuwe bobine uit het raam gegooid.
Daarna vond ik het wel genoeg, dus een HPI gemonteerd.
Ging ook niet zonder slag of stoot maar nu na wat aanpassingen helemaal goed en betrouwbaar.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 25 mei 2021, 19:57
door opnieuweenfs1
Wie nog interesse heeft in een electronische ontsteking voor Fs1 kan mij contacten.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 24 jul 2021, 21:15
door Fred58t
Ik heb er een tijd geleden ook flink aan getwijfeld maar liep tegen zoveel shit z.g. ori onderdelen aan die na een week al bezweken, dat ik het spuugzat was. Ontstekingsspoelen, bobines die het onderweg begaven.
Met een beetje geluk deden ze het na een half uurtje afkoelen soms weer en kon ik thuiskomen.
Maar dat is niet wat je wil.
Dus een HPI besteld, gemonteerd en afgesteld.
Vanaf dat moment was alle ellende over en kreeg ik er gratis nog vermogen bij. Vraag me niet hoe dat kan, maar ik had ineens last van flinke koppelingsslip.
Ook weer opgelost.
Vanaf dat moment eet de FS1 uit de hand, loopt een stevige 90km/u en is hartstikke betrouwbaar.
Ik wil geen reclame maken, iedereen zoekt het zelf maar uit.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 28 jul 2021, 09:26
door Gorbatjov
Bij de hilversumse leverancier van fs1 parts is ie gewoon te koop ,heb hem zelf al jaren op een 5bak zitten zonder problemen,enige nadeel is 12Vdus overal andere bolletjes instoppen en een andere accu.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 10 aug 2021, 00:35
door Fred58t
Nu bijna 1 jaar een HPI ontsteking erop zitten en bevalt eigenlijk prima.
Voor de zekerheid wat extra koelgaten aangebracht maar ik kom niet boven 46 graden op de spoelen.
Niets aan de hand dus.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 10 aug 2021, 07:03
door kittop
Van mijn DT400 was de bedrading en verlichting helemaal verziekt.
Daar heb ik een hele fijne alternator van Beck op gemonteerd nadat ik de bedrading compleet vernieuwd heb.
Op de DT zitten geen pinkers, maar wel een H4 koplamp met voldoende lichtopbrengst en een led achterlicht. Dit zit er al minimaal 10 jaar probleemloos op ondanks er geen accu gemonteerd is. De ontsteking is nog steeds origineel en doet het prima.

Van mijn XT heb ik de 6 volt dynamo en ontsteking vervangen voor een 12volt elektronische ontsteking, met de hoop dat de XT beter zou gaan starten... maar dat bleek ijdele hoop en moet verder met zoeken, terwijl mij de tijd ontbreekt. Totdat mij het regelmatig aanduwen opbreekt.
De armatuurlampjes zijn nu aan het doorbranden, maar ik vermoed dat mij de verkeerde lampjes geleverd zijn, want de rest doet het prima.

Bij Britte haar Trial zit (nog) de originele spulletjes op en werkt ook naar behoren, ondanks het gemiddelde toerental behoorlijk is opgeschroefd.

Het nadeel van die HPI etc dingen is dat het vermogen van de spoel nog al laag is. Waardoor je weinig lichtopbrengst heb.
Tegenwoordig is dit wel weer op te heffen door diode verlichting, maar daar lees ik hier niet echt goede en stabiele oplossingen voor en referenties over... Maar een geforceerde koeling lijkt me erg overbodig en alleen maar vuil en nattigheid aantrekken.

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 10 aug 2021, 14:48
door marco
Hpi 2 ten levert 55watt

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 10 aug 2021, 22:24
door kittop
marco schreef: 10 aug 2021, 14:48 Hpi 2 ten levert 55watt
Heb je het gemeten?
Ik ben benieuwd bij welke toerentallen je pas vermogen krijgt,
de spoelen zijn vrij klein namelijk.
Daarbij lijkt me het vliegwieltje erg licht.
Maar voor €240,- mag je natuurlijk ook niet veel verwachten lijkt me.

https://www.jmpbonderdelen.nl/hpi-2-ten ... dt-rd.html

Re: Twijfel mbt ontsteking

Geplaatst: 25 nov 2021, 19:18
door Fred58t
Ik heb belachelijk slechte ervaringen met de ori contactpuntenontsteking. Zelfs met nieuwe ontstekingsspoelen die na 10 km spontaan de geest gaven, bobines die na 2 ritjes echt stuk waren!
Op een gegeven moment was ik het helemaal zat.
Een HPI besteld en gemonteerd.
Ik wist niet wat er gebeurde! Het leek alsof ik er zomaar 2 pk bijhad. Trok hem dwars door de koppeling, die ik dus moest vernieuwen en verstevigen.
Sindsdien probleemloos.
Tja, het kost wat maar probleemloos zijn is ook wat waard.