10.000 km gereden.

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

10.000 km gereden.

Bericht door gklijnhout »

Voor de liefhebbers.

Zoals ik in een ander topic al heb geschreven is mijn FS1 na ongeveer 10.000 km te hebben gereden voorzien van een reserve blok.
Het oude blok (3F2) eens uit elkaar gehaald en bekeken wat er in deze 10.000 km aan slijtage is geweest.

Afbeelding
Zo was hij bij aankoop half 2011 van een paar heel aardige mensen in de buurt van Alkmaar.

Afbeelding
En zo na een paar maanden poetsen en sleutelen 1e rit eind 2011.

Afbeelding
Blok bijna 10.000 km na revisie.

Afbeelding

Configuratie:
Yamaha Type 468 (FS1)
Blok: 3F2
Cilinder: F5B ligt nabewerkt
Cil.kop: Type K.star onbewerkt
Ontsteking: Electroniche (Gino)
Bougie: NGK B7HS
Carburateur: Mikuni 16 mm met 175 sproeier
Uitlaat: Megafoon type met 32 mm voorpijp
Tandwielen: Voor 13 tands achter 43 tands
Smering: Autoluub oliepomp
Koppeling: 2 plaats
Snelheid: Blok liep eigenlijk tot er resonantie`s voelbaar waren perfect en had geen last van stilvallen in de 4e versnelling, op de vlakke weg draaide deze constant 8200 T/Min wat overeenkomt met ongeveer 70 km/h

Na demontage bleek de cilinder er nog redelijk goed uit te zien van slijtage is er vrijwel geen sprake wel zijn er loopsporen zichtbaar ook kwam ik er achter dat er een koppakking tussen heeft gezeten welke een te grote boring had en na controle van mijn voorraad bleek inderdaad een aantal van deze setjes een 43mm pakking te bevatten.
Gelukkig bij het nu draaiende blok zit wel een juiste pakking.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zuiger en zuigerveren hebben het wat zwaarder gehad veren zijn versleten en zuiger heeft op de omtrek redelijk sporen van gebruik en slijtage bruine verkleuringen op de flanken zijn (met uitzondering van de koolvlek aan de uitlaatkant welke vreemd genoeg uit het midden zit) veroorzaakt door de gebruikte mengolie.
Afbeelding

Afbeelding

Krukas welke de reden was om het blok te wisselen heeft aan de drijfstang geen slijtage cq verkleuringen rechter krukaslager heeft geen voelbare speling maar het linker krukaslager is versleten heeft speling maar erger nog de krukas is op de plaats waar het lager zit ingelopen waarbij deze linker wang onbruikbaar is geworden.

Afbeelding

Helaas was de batterij van mijn schuifmaat leeg anders had ik de maten er bij gezet maar de glimmende plek op de as zegt al genoeg het lager kan er ook met de hand zo op en af worden geschoven.

Versnellingsbak en lagers zien er nog perfect uit alleen de veertjes van het schakelmechaniek zijn aan vervanging toe dat wat op het laatst ook wel merkbaar was doordat hij wat minder makkelijk schakelde.

Koppeling ondanks dat deze zeker als het blok koud was best wel eens wilde slippen heeft alleen de gebruikelijk slijtage op de drukplaten en de transmissiedempers cq rubbers zijn nog lekker vast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ga ik doen:
Uiteraard alle lagers, keerringen en pakkingen vervangen, Cilinder honen en nw zuiger monteren tevens de spoelpoorten polijsten en aanpassen aan de carterdelen, krukas hiervoor ga ik eerst kijken wat ik nog heb liggen mogelijk de linker tap met drijfstangset vervangen anders op aanbod van medeforumlid ingaan en krukas compleet vervangen, koppeling aanpassen en eigen creatie 3 plaats monteren gelijk aan die nu in het gemonteerde reserveblok zit en het prima doet.
Modificatie van koppelingsworm in linker kap zodat deze wat onderhoudsvriendelijker is.
Blok geheel reinigen, glasparelen en delen welke kleur behoeven opnieuw spuiten.

Afbeelding

Wat de voortgang betreft houd ik jullie op de hoogte.
Huidig gemonteerde blok met gelijke configuratie doet het goed en heeft inmiddels 300 km gereden, afgelopen weekend deze even los gehad en loopt eigenlijk gelijk als de bovenstaand machine koppeling is wel wennen deze pakt goed maar fel en slipt absoluut niet enig punt van kritiek is dat het primaire tandwiel waarschijnlijk niet bij de koppeling hoort deze is dan ook zo rond de 6500 t/min iets hoorbaar en hoop dat dit nog wat minder wordt.

Gert.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: 10.000 km gereden.

Bericht door Jeti »

Mooi verslag!
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: 10.000 km gereden.

Bericht door Laars »

Inderdaad een leuk verslag van watver na 10k met je blok gebeurd
Dank voor het delen
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: 10.000 km gereden.

Bericht door marco »

Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: 10.000 km gereden.

Bericht door gklijnhout »

Inmiddels zijn de nieuwe onderdelen binnen de carters weer schoon en de kappen weer gespoten.
Het probleem krukas opgelost door een nieuwe met ander primair tandwielset te monteren, controle van al de krukassen die ik mijn bezit heb en ooit eens in een partij heb gekocht deed mij schrikken met een geleende richtbok kwam ik er achter dat al de krukassen welke slijtage cq sporen hiervan hebben op de linker tap gelijk aan die bij mij is ingelopen deze kruktappen niet (meer) haaks meer op de wang te staan dus krom zijn.
Een verklaring voor hoe dit ontstaat is voor mij nog een vraag maar mogelijk weet een van de lezers hier antwoord op.
Blok zit inmiddels al weer een heel eind in elkaar en kan bijna op de plank.

Gert.
Plaats reactie