versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Alles over de techniek en sleutelen
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

Ik heb dus sinds kort een Yamaha FS1 waar volgens de vorige eigenaar een jaar of 10 niet of nauwelijks mee gereden is. Ik heb nu dus een aantal problemen maar de versnellingsbak is het grootste probleem,

Als ik rijd wil hij nog wel eens zonder waarschuwing uit de versnelling schieten, dus met een gangetje van rond de 50/60 kmph staat hij ineens in zijn vrij, hier valt nagenoeg niet mee te rijden natuurlijk. is dit een vaker voorkomend probleem en wat zou dit kunnen zijn?

Het volgende probleem is dat hij ook zeer moeilijk in de 3e en 4e versnelling te krijgen is, nu denk ik dat deze problemen wel iets met elkaar te maken hebben.

Ook ontkoppelt hij niet meer inmiddels maar dat lijkt het beruchte wormwieltje te zijn.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door koppel »

zorg eerst dat je koppeling 100% is, check wormwiel/kap/kabel/drukstift.

verwijder eventueel rechtercarterkap zodat je kunt zien wat er gebeurt mbt schakelen/koppelen, handmatig uiteraard, je kunt zo niet rijden.

wat vaak voorkomt; de schakelwals heeft twee veertjes die wel eens willen breken, of de schakelas loopt droog en stroef in het carter.

check ook of er genoeg olie 600cc in zit.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door marco »

Schakelvork afstellen in het blok en meteen de 2 kleine veertjes vervangen.
Yamaha Sheriff 1981
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

de koppeling wordt sowieso vervangen na het lange stilstaan uiteraard, de olie had ik gelijk al ververst en idd 600cc erin gedaan. Dus als ik het goed begrijp moet het blok helemaal open om bij die veertjes te komen? dan wordt het waarschijnlijk een totaal revisie, als ik dan toch alles open heb liggen.
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door Laars »

jappie86 schreef:de koppeling wordt sowieso vervangen na het lange stilstaan uiteraard, de olie had ik gelijk al ververst en idd 600cc erin gedaan. Dus als ik het goed begrijp moet het blok helemaal open om bij die veertjes te komen? dan wordt het waarschijnlijk een totaal revisie, als ik dan toch alles open heb liggen.


blok hoeft niet gesplitst te worden, enkel de koppelingskap.
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door marco »

Wel eerst de olie aftappen
Yamaha Sheriff 1981
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

marco schreef:Wel eerst de olie aftappen


Haha, zoals ik al zei in mijn voorsteltopic, ik ben niet compleet a-technisch, ik ben alleen niet bekend met brommers. :p
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door marco »

Nog niet gelezen
Yamaha Sheriff 1981
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

Gisteren toch maar de stoute schoenen aangetrokken en samen met mijn maat begonnen aan de revisie, gelukkig heeft mijn maat wel veel ervaring met brommers (honda mt's 15 jaar geleden :wink: ).
Toen we eenmaal het koppelingsdeksel eraf hadden was al er snel te zien wat er mis was met de veertjes voor de schakelwals, die lagen namelijk in meerdere stukjes in het carter.

Even wat sfeerplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zat een klein beetje speling op het krukaslager en de zuiger was licht bekrast maar de cilinderwand was nog best oke, daar waren wel lichte krasjes te zien maar ze waren niet voelbaar. De cilinder wordt door een vriend van me nog lichtjes gehoond voor het zekere. En de schroeven van de grondplaat van de ontsteking waren door iemand al compleet aan gort gedraaid dus die hebben we uit moeten boren (die boutjes kon ik trouwens zo gauw niet vinden online).

Zojuist heb ik (hopelijk) alles besteld wat ik nodig heb, in de tussentijd ga de kappen van het blok of zilvergrijs spuiten of misschien ga ik ze wel compleet polijsten.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door Jeti »

Wat ga je allemaal doen/vervangen dan?
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

Ik wil graag alle lagers vervangen want toen hij liep dan hoorde je de lagers namelijk ruisen, en als ik dan toch bezig ben dan vind ik dat ik net zo goed alle keerringen en andere slijtagedelen of dingen die ik tegenkom ook gelijk maar moet aanpakken. Nu ligt toch alles al uitelkaar.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door Jeti »

Ja precies. Ik zou ook een krukas overwegen.
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

Jeti schreef:Ja precies. Ik zou ook een krukas overwegen.


ja sowieso, daar is ook voelbaar speling
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

gisteren weer goed bezig geweest, we hebben het blok verder gestript en gesplitst. nu zag ik wel dat er stukje metaal tussen de schijf en het carter gekomen is, daar zijn ook flinke groeven ingesleten, ik weet niet of dat kwaad kan, misschien wel een nieuwe schijf bestellen aangezien er nog een stukje metaal in de schijf klem zit en dat als dat los komt denk wel meer schade kan veroorzaken. verder ging alles redelijk voorspoedig en heb ik de carters nog compleet ontlakt want dat oranje was geen porum.

Afbeelding

die grote ring die op de foto te zien is was even een groot vraagteken voor ons waar die vandaan kwam maar die blijkt achter de koppelingskorf te horen en was aan het lager blijven plakken.

Afbeelding

Van het ontlakken heb ik eigenlijk geen foto's. wel heb ik besloten om de carters gewoon te spuiten, zit teveel schuurwerk aan als ik ze compleet zou willen polijsten. tevens zou het blok dan een beetje als een vlag op een strontschip worden zoals ze dat hier zeggen.
jappie86
50km gereden
50km gereden
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:28

Re: versnellingsbak problemen fs1 2RU.

Bericht door jappie86 »

we zijn weer iets verder inmiddels, het gaat allemaal redelijk makkelijk terug in elkaar. De 2 carterdelen zitten weer tegen elkaar aan en de veertjes (waar het in eerste instantie om ging) zitten er ook in :P . Kapjes zijn ook gespoten. Volgende week eerst op vakantie en de week daarna wil ik hem wel aan de praat hebben, ik denk dat dat ook wel moet lukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie