Problemen met schakelen

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Problemen met schakelen

Bericht door Conrad_FS1 »

Ik heb tot nu toe 250 km zonder problemen kunnen schakelen. Sinds vanmiddag schakelt de brommer wat ''moeilijk'', het probleem:

Eerste versnelling pakt hij zonder problemen, daarna wil ik omhoog schakelen (pedaal dus naar beneden) naar de tweede versnelling maar dat lukt niet. Het pedaal en de versnelling ''klikt/pakt'' als het ware niet. Als ik (met koppeling in geknepen) het pedaal iets terug omhoog duw (zonder terug te schakelen!) valt het pedaal als het ware op zijn plaats en lukt omhoog schakelen wel. Dit is niet alleen van de eerste naar de tweede versnelling, maar ook weleens van de twee naar drie of drie naar vier. Daar zit dus geen standaard patroon in. Het schakelen lukt dus wel als ik het pedaal iets terug omhoog ''wip'' met mijn voet. Ook wil het terug schakelen (pedaal dus omhoog) weleens hetzelfde probleem geven. Dan kan ik hem bijvoorbeeld niet in de neutraal krijgen.

Als ik in stilstand dan de koppeling iets laat komen, voel ik de versnelling ''pakken'' en kan ik zonder problemen schakelen of in de neutraal zetten. Deze keer zonder het pedaal iets terug te moeten ''wippen''. Ook is dit tussen alle versnellingen, niet tussen twee vaste nummers. En het gebeurd niet constant, soms wel - soms niet.

Het is voor mij wat moeilijk uit te leggen zodat jullie het euvel begrijpen, maar ik hoop dat het zo duidelijk overkomt.... :oops:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Problemen met schakelen

Bericht door NIX »

Klinkt als een gebroken veertje op de wals. Koppelingskap loshalen en kijken. Elke week heeft iemand dit probleem wel een keer.
Kijk eerst even in de FAQ.
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Re: Problemen met schakelen

Bericht door Conrad_FS1 »

NIX schreef:Koppelingskap loshalen en kijken.


Ok, duidelijk. In de FAQ heb ik gezien waar deze zit, durf ik denk ik zelf wel aan om te vervangen. Kan ik de koppelingskap loshalen (eerst de olie eruit natuurlijk) met het blok nog onder de brommer? Of moet het blok er toch echt onder vandaan?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Problemen met schakelen

Bericht door NIX »

Even de steppenbalk en de rempedaal weghalen werkt het prettigst. Blok kan blijven zitten. Mogelijk heb je een nieuwe pakking nodig.
Kijk eerst even in de FAQ.
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Re: Problemen met schakelen

Bericht door Conrad_FS1 »

Bedankt voor de reactie. Is dit een vloeibare pakking of een rubberen?
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Problemen met schakelen

Bericht door pee67 »

Conrad_FS1 schreef:Bedankt voor de reactie. Is dit een vloeibare pakking of een rubberen?


Is van geperst papier/karton, kun je als setje kopen bij de bekende dealers
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Plaats reactie