Valse lucht

Alles over de techniek en sleutelen
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Beste

Ik denk dat mijn fs1 valse lucht zuigt. Het is een 1j5 uit '77, een membraanblok. Hij maakt een puffend geluid aan de inlaat van de carb en er komen spettertjes naft uit de inlaat van de carb. Ik heb een 10 mm carb, snelle pijp en 378 cilinder en heb hier een 140 sproeier ingestoken om hem zo niet stuk te laten lopen. (Als dit niets uithaalt/slecht is wijs me er aub op ik ben geen kenner.) Hij pruttelt bij volgas in stationair + 1ste, 2de en 3de versnelling maar in 4de vernselling wanneer hij op toeren komt maakt hij een hoog bwwoooaaap/bweeeip geluid. Ook loopt hij als hij iets warmer wordt zeer hoog op in toeren in stationair terwijl de stationairschroef bijna op de laagste stand staat.


Ik heb de linker krukaskeerring vervangen maar de nieuwe die ik had gekocht had geen veerring, heb de veerring van de versleten keerring hier in gestopt maar deze veerring was vrij versleten en had niet meer veel spanning. Ook heb ik geprobeerd eens op de choke te drukken zodat die toch goed afsluit maar dan maakt hij net nog meer toeren en wanneer ik de choke opentrek dan loopt hij stationair normaal. Het is een carb met aansluiting voor olie maar ik heb geen olietankje, heb deze aansluiting dichtgehouden maar dat geeft geen verschil.

Ligt het probleem nog steeds bij die keerring of moet ik op andere plekken zoeken voor valse lucht?

Alvast bedankt en mijn excuses als de uitleg niet erg technisch is maar ik moet er nog veel over bijleren, hopelijk kunnen jullie me helpen
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Valse lucht

Bericht door ginofs1 »

rookt hij erg.
kijk ook even bij de blok cilinder aansluiting of hij daar nat is
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Ja hij rookt best wel erg en er slaat ook flink wat olie neer (spetters achter mijn uitlaat) en hij leek me nooit echt nat aan blok/cilinder aansluiting maar ik zal dit morgen extra nakijken. Wil morgen gerust een filmpje maken om te laten zien in welke mate hij rookt.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Valse lucht

Bericht door NIX »

Er zit geen olieaansluiting op een carb, dus ik weet niet wat je hebt dichtgehouden. Verder denk ik dat je rechterkeerring kaduuk is, of je middenpakking. Ruikt je olie enorm naar benzine bij de vulplug? Als de linkerkeerring nog steeds lekt zou je ontsteking flink vet moeten zijn.

Ik denk dat de 140 best een 130 mag zijn, maar dat verschilt per brommer.
Kijk eerst even in de FAQ.
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Ja de 140 is duidelijk iets te groot want hij prtuttelt tegen in lagere versnellingen maar eenmaal op toeren in 4de maakt hij echt zo een bwoooaaap geluid en als ik de bougie lees is deze wit-heel licht bruin met een 140. De onsteking was wel vet ja, dat was vorige keer ook zo toen ik hem verving maar heb toen ook niet echt al het vet van de onsteking gekregen dus ik weet niet zo goed of deze nog steeds lekt. Misschien vervang ik hem best gewoon, maak de onsteking heel goed proper en kijk of deze weer vet wordt? En ik heb geen olietankje op mijn brommer, voorgemengde naft in de tank. Sorry dat ik er weinig van weet maar waar zit deze rechterpakking? en is de middenpakking deze tussen mijn blok? Want onderaan mijn blok hangen vaak wel enkele druppeltjes olie
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Sorry, heb na wat opzoeken gelezen dat ik aan mijn blokolie moet ruiken, zal daar eens ruiken maar het zal dan waarschijnlijk mijn middenpakking zijn als er onderaan mijn blok na even te rijden enkele druppels olie hangen?
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Hij is niet nat aan de aansluiting blok/cilinder maar daarnet startte ik hem en hij rookte heel erg, pruttelte heel hard en er leek wat geratel/gepuf uit de cilinder te komen. Toen viel hij stil en geraakte niet meer gestart. Bougie eruit en deze was zwart, nat en zwaar aangeroet. Heb deze proper gemaakt zodat hij weer goed vonkte maar start nog steeds niet.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Valse lucht

Bericht door NIX »

Of de rechterkeerring. Zoek een plaatje in een partslist.

Wat ik vreemd vind is dat de bougie niet zwart is. Dat is ie doorgaans wel bij een flink rokende motor. De witte bougie duidt op een te arm mengsel. In combinatie met de valse luchtsymptomen denk ik dan aan een lekke linkerkeerring of voetpakking.

De rook is denk ik normaal voor een koude motor. Als hij motorolie aanzuigt is de bougie ook vet en zwart.

Meestal en ervan uitgaand dat de rest wel in orde is.
Kijk eerst even in de FAQ.
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Toen hij daarnet uitviel was de bougie wel echt zwart en vet maar de laatste keer dat ik de bougie las na plankgas in 4de was deze wit-lichtbruin met een 140 wat voor zover ik wist/weet dus door valse lucht zou komen. Is het trouwens normaal dat de carb een puffend 'toeftoeftoef' geluid maakt? Ook de cilinder leek wat te ratelen. Heb plaatjes gezocht maar zie enkel een rechter keerring bij een blok met schijf? Of zoek ik op de verkeerde pek?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Valse lucht

Bericht door NIX »

Bij membraam zit er ook een achter het primaire aandrijfwiel. Heeft een ander formaat dan een schijfkeerring. En zit in zijn eigen kleine dekseltje.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Valse lucht

Bericht door ginofs1 »

speling op de krukas ?
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Heb terug de originele 16mm carb erop geplaatst met een 150 sproeien en het probleem is half opgelost. Hij loopt niet meer hoog op in stationair en rijdt zeer goed maar in 4de versnelling 'verandert' er ineens iets wanneer hij op toeren komt. Hij trekt op en met dat hij hoger in de toeren gaat slaat hij plotseling om naar een heel hoog, klagerig bwweeiiiip geluid en als ik de bougie dan lees is hij wit-beige maar in alle andere versnellingen maakt hij dit geluid niet. Speling op de krukas zal ik morgen/overmorgen test want dan komt mijn nieuwe keerring aan, dan vervang ik deze misschien beter ineens want degene die er nu in zit was zo'n hard plastic geval.
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Nieuwe linkerkeerring gestoken, probleem is er nog steeds en geen speling op de krukas dus dan blijven die rechter keerring en de middenpakking over?
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Valse lucht

Bericht door ginofs1 »

das niet leuk, al aan je olie gesnuffeld ?
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Valse lucht

Bericht door Benjamin Aerden »

Ja heb daar even geroken, rook gewoon naar olie, misschien iemand anders even laten ruiken maar als er daar een benzine geur is, is deze dan duidelijk te ruiken?
Plaats reactie