Pagina 2 van 5

Re: Valse lucht

Geplaatst: 18 aug 2015, 11:39
door Benjamin Aerden
Het is echt raar ik stel de stationair juist wanneer hij warm is. Dan enkele uren later wil ik hem starten en moet ik daarvoor volgas geven en de stationair zeker 2 toeren verder uitdraaien maar wanneer hij dan weer warm loopt hij stationair veeel hoger in de toeren. Ook vind ik het gek dat hij in 4de vernselling halverwege vanaf een bepaald aantal toeren ineens begint te 'fluiten en klagen'. Dit is toch niet gewoon door een te kleine sproeier of kan dit ook mijn stationair problemen verklaren?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 18 aug 2015, 11:55
door NIX
Hoe een brommer koud loopt is oninteressant. Je hebt de choke om hem te starten. Het is geen auto met computergestuurde inspuiting en stationairregeling.

Stel de brommer goed af bij warme motor (eerst een km of 3 netjes opwarmen). Daarna als hij koud is zelf uitvissen bij welke gasstand en met of zonder choke hoe hij het beste start. NIET aan stationair of mengsel gaan zitten kloten bij koude motor. Bij halfwarme motor is het vaak nog moeilijker te starten. Geen choke en het gas een mm of 2-3 openen en daar houden (dus niet gaan zitten schroeven) werkt in de meeste gevallen het beste.

Wat je bedoelt met de geluiden is me totaal onduidelijk. Komt de motor in zijn powerband (onwaarschijnlijk met een 378 cilinder, maar je weet nooit of ie bewerkt is als daar niet naar gekeken is), is het de bak of is het het tiopend en dan wat precies? Ik kan het ding niet zien en aan bwaapbwaapfwiep omschrijvingen heb ik niet veel. Als je bedoelt dat hij overslaat, dan zal de ontsteking mogelijk kuren hebben en de condensator slecht zijn. Vonken de punten?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 18 aug 2015, 14:01
door Benjamin Aerden
Ik weet niet hoe je merkt dat hij in zijn powerband komt maar het is zo dat als hij een bepaald aantal toeren bereikt dat hij 'overslaat' en hij dan nog iets sneller optrekt even om dan aan maximumsnelheid te lopen. Hoe kan ik zien of die punten vonken? Gewoon aan vliegwiel draaien en kijken of het erachter vonkt?

Sorry dat ik er niet veel van ken maar wat bedoel je met 'is het de bak of het tiopend' en wat is een het tiopend? De vorige eigenaar zei dat er een nieuwe piston in zat dus de cilinder is inderdaad misschien iets groter van inhoud.

Ik heb nu snelle pijp, 378 cilinder (mogelijk eerste overmaat?), 16 mm carb en 150 sproeier misschien doe ik hier iets fouts?
Alvast enorm bedankt voor de hulp!

Re: Valse lucht

Geplaatst: 18 aug 2015, 23:35
door Benjamin Aerden
Oke heb nu de pakking van het mebraan eens vervangen en valse lucht lijkt geen probleem meer te zijn. Hij draait regelmatig stationair dus dat probleem is verholpen. Ook lijkt hij niet echt meer over te slaan in 4de versnelling maar hij maakt eenmaal op snelheid gewoon enorm veel toeren en bougie is beigekleurig maar veel te licht. Is dit waarschijnlijk toch nog valse lucht, een te kleine sproeier of een verkeerde vertanding?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 18 aug 2015, 23:40
door marco
Vertanding en sproeier aanpassen.

Re: Valse lucht

Geplaatst: 21 aug 2015, 21:30
door Benjamin Aerden
Weet niet erg veel van vertandingen, wat zou een goede vertanding zijn bij een 378 cilinder, snelle pijp, 16mm? Kan dit probleem ook enkel vertanding zijn want met een 1 maat grotere sproeier sputtert hij hoog in de toeren?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 21 aug 2015, 23:22
door marco
Ik begreep uit jouw verhaal dat de motor overtoeren maakte op topsnelheid dan moet je een zwaardere tandwielberhouding nemen dan dat je nu hebt.

Re: Valse lucht

Geplaatst: 22 aug 2015, 00:05
door NIX
Wat zit er nu op?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 22 aug 2015, 00:16
door ginofs1
de vertanding moet zo zijn dat hij in de laatste versnelling niet inzakt maar in toeren komt tot bijna max. geen over toeren in de laatste versnelling :wink:

Re: Valse lucht

Geplaatst: 24 aug 2015, 12:16
door Benjamin Aerden
Mijn set-up nu is 16mm met 150 sproeier 378 cilinder (die denkik 1ste overmaat is) en een vertanding van 13/40. Hij zakt niet in toeren maar hoe weet ik of ik overtoeren maak? Dat zou hij wel eens kunnen doen. Ook heb ik een 160 sproeier een keer geprobeerd en hiermee rij ik sneller als ik de gas 1-2 mm terugdraai, bij volgas met een 160 zakt hij iets in in snelheid en toeren en als ik de bougie lees is deze wit met een half randje zwart. Kan het zijn dat er nog maar een deel van de bougie verkleurt want met de 150 sproeier zag de bougie ook wit met exact dezelfde zone in het lichtbruin!?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 24 aug 2015, 14:02
door NIX
Wat voor bougie?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 24 aug 2015, 17:04
door koppel
378 cylinder met 16 mm carb lijkt me geen goede combinatie...

Re: Valse lucht

Geplaatst: 24 aug 2015, 20:53
door ginofs1
koppel schreef:378 cylinder met 16 mm carb lijkt me geen goede combinatie...


dat klopt

Re: Valse lucht

Geplaatst: 25 aug 2015, 12:20
door Benjamin Aerden
Bougie is een 7 en heb een 10mm maar daarmee had ik die valse lucht problemen. Wat voor problemen geeft een 378 met 16mm?

Re: Valse lucht

Geplaatst: 25 aug 2015, 17:57
door Benjamin Aerden
Als ik mijn vertanding zwaarder maak doe ik dit dan best vanvoor waar ik een 13 heb of vanachter waar ik een 40 heb? Heeft het ernstige gevolgen als ik met deze vertandig blijf rijden?