afstellen gaat moeizaam

Alles over de techniek en sleutelen
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

afstellen gaat moeizaam

Bericht door chris van riel »

beste allen,
al een enige tijd ben ik rustig stap voor stap mijn brommertje aan het afstellen op de manier zoals het in de faq beschreven staat, het gaat echter moeizaam.
op het forum las ik redelijk positieve berichten over de sproeiertjes van Sjon, dus deze gebruik ik om af te stellen omdat ze redelijk betaalbaar zijn.

inmiddels ben ik al helemaal terug gegaan naar sproeiermaat 60 (!), de luchtschroef draai ik helemaal dicht, en op de gasnaald heb ik het clipje 1 positie omhoog gedaan.
beter lopend dan dit heb ik hem tot nu toe niet gehad. de bougie is aan de rand zwart, en middenin donkerbruin (zegmaar.. koffie-met-een-druppeltje-melk-bruin ) en helemaal droog, niet nat of vettig.
ik kan met deze instellingen volgas zonder dat hij uitvalt, echter op half gas doet hij het een stuk beter.
de stationair loop is overigens prima, brommer valt niet uit bij stoplichten. en start verder altijd wel na een paar trappen.

- als ik de luchtschroef ook maar ietsjes open draai kan ik geen volgas, dan valt hij uit als ik dat doe, zowel rijdend, als stationair.

- als ik de hard op de choke druk veranderd er niks, en als ik hem open trek, word het nog slechter.

wat met op valt is dat de er vaak benzine uit mijn carburateur stroomt laatste tijd, dit is wel iets nieuws hoor, vraag me af of het er mee te maken kan hebben. maar misschien dat door een te hoog brandstofniveau in de vlotterbak er nog meer benzine door de sproeier komt?

setup:
2ru 50 cc
snelle schijf
luhac 32 mm pijp
16 mm carb (momenteel sproeier 60 van Sjon/fs1 parts)
b6hs bougie (b8 of b7 worden minder mooi van kleur)

hoop dat jullie een redelijk beeld kunnen vormen op deze manier!

...tips om een rammelend koplampglaasje te verhelpen zijn ook welkom, het is echt een vreeslijk irritant lawaai als je aan het rijden bent... :evil:
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door scirocco »

Ik zou eerst beginnen met het vervangen van de snelle schijf voor een originele trage
En de 16mm carburateur vervangen voor een 10 mm
Deze combi met een 2ru zeer onnodig
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door NIX »

Of de 2RU iets uitvijlen zoals in de FAQ beschreven.

De schijf zal iets mengsel terug laten stromen, maar ik zou niet meteen de hele handel daarvoor open halen.

Ik zou wel het luchtfilter ontgrenzen. Ik gok dat de pijpjes nog aan het rubber zitten dat het frame ingaat, die houden enorm tegen. Snij ze eruit zodat de boel goed kan doorstromen. Deze brommer heeft zo te horen ademnood.
Kijk eerst even in de FAQ.
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door chris van riel »

@ scirocco, met de snelle schijf bedoel ik, de 2ru schijf die er standaard in hoort, en een vriend van mij rijdt met ongeveer dezelfde set-up, maar die heeft nergens last van. gaat als een speer die brommer, daarom betwijfel ik of dat echt zo onnodig is als jij omschrijft..

@ NIX, dus wat jij zegt is, dat zonder deksel rijden een groot verschil zou moeten geven? ik zal nog dan even testen of de luchtschroef zonder deksel verder open kan.
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door chris van riel »

heb het zojuist geprobeerd, maar geen enkel verschil.. ook de gasnaald nog een clipje lager gehangen en opnieuw geprobeerd, nog steeds uitvallen bij volgas als ik de luchtschroef niet dicht draai. ademnood lijkt het probleem dus niet te zijn!
Gebruikersavatar
Patrick
100km gereden
100km gereden
Berichten: 193
Lid geworden op: 12 jul 2014, 12:01
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door Patrick »

Heb je ook je contact punten gecontroleerd of deze wel goed staan.
Wil ook wel eens zijn als ze te laat open gaan of te ver open staan dat je geen toeren kan maken en hij houd dan ook in.
En benzine uit de carburateur kan zijn dat je vlotter naad blijft hangen of een te soepele benzine slang.
Voor je koplamp kan je tocht band eerst er voor doen dan je glas erin en dan de koplamp veertjes.
Orange / witje
Street 5bak
2F2
2RU
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door scirocco »

chris van riel schreef:@ scirocco, met de snelle schijf bedoel ik, de 2ru schijf die er standaard in hoort, en een vriend van mij rijdt met ongeveer dezelfde set-up, maar die heeft nergens last van. gaat als een speer die brommer, daarom betwijfel ik of dat echt zo onnodig is als jij omschrijft..

@ NIX, dus wat jij zegt is, dat zonder deksel rijden een groot verschil zou moeten geven? ik zal nog dan even testen of de luchtschroef zonder deksel verder open kan.

Oke dan had je misschien in je begin post niet moeten vermelden dat er een snelle schijf in zit.
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door chris van riel »

Hoezo niet? Het is toch een 'snelle schijf'?
Ik meende dat er 2 soorten schijven voor komen bij de brommers die met schijfinlaat uitgerust waren; een langzame, en een snellere. Wat jij bedoel is dan een aangepaste schijf.
(Verbeter me als ik het mis heb hoor...)

Maargoed... verder geen iedee wat het zou kunnen veroorzaken? Ik zou toch graag weer een originelen 140 of 150 sproeier uitproberen.. of denken jullie dat dat geen zin zou hebben?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door marco »

Originele carburateur ??
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door Tombo »

chris van riel schreef:Hoezo niet? Het is toch een 'snelle schijf'?
Ik meende dat er 2 soorten schijven voor komen bij de brommers die met schijfinlaat uitgerust waren; een langzame, en een snellere. Wat jij bedoel is dan een aangepaste schijf.
(Verbeter me als ik het mis heb hoor...)

Maargoed... verder geen iedee wat het zou kunnen veroorzaken? Ik zou toch graag weer een originelen 140 of 150 sproeier uitproberen.. of denken jullie dat dat geen zin zou hebben?

ALs jou blokje verder min of meer onversleuteld is, en er zit een wit/nylon gekleurde schijf in, dan is het een langzame schijf.
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door chris van riel »

jup ori carb, jup witte nylon schijf, oke dacht dat dat een snelle was, mijn excuses scirocco :wink: :mrgreen:
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door ginofs1 »

heb je de carb al eens goed schoon gemaakt en alle sproeiers en kanaaltjes door geblazen?
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door fs-ael »

Kijk ook even of de demper van de uitlaat goed open is, deze zit niet vaak dicht maar geeft ook een beetje dezelfde problemen.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: afstellen gaat moeizaam

Bericht door chris van riel »

Ik zal eens even met een busje carbreiniger aan het werk gaan gino! Of het je een betere manier?

En de uitlaat.. demper heb ik er laatst uit gehad, alle gaatjes waren toen open. Geeft het als ergens anders in de uitlaat dicht zit ook dezelfde problemen? Of alleen bij de demper?

Hoe maken jullie deze vrij als hij verstopt zit? Ik heb ooit iets gelezen over bezine en met ontploffen volgens mij... [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

afstellen gaat moeizaam

Bericht door Jeti »

Uitfikken werkt prima. Daarna is hij wel mooi blauw.
En ja. Heb ik wel eens gedaan. Met een m... uitlaatje.

Carb kun je ook in een ultrasoon badje leggen of doorblazen.

Uitlaat misschien kool in het begin bij de cilinder aansluiting? Maar dan zou het eerder in de uitlaatpoort van je cilinder ophopen denk ik.
Plaats reactie