Pagina 1 van 2

testlampje

Geplaatst: 04 sep 2015, 15:04
door koppel
ff een vraag aan de gevorderde electronica techneuten.

ik wil een testlampje mbt openen en sluiten contactpunten maken wat kan werken terwijl de condensator en spoel aangesloten blijft.

dus zoals de ontsteking is uitgevoerd door de fabrikant zonder draden los te moeten halen ect.

een simpel lampje, spanningsbron en wat draden gaat niet aangezien er door de spoel en condensator heen een constante massa aanwezig blijft.

is dit mogelijk, heeft iemand een idee of wellicht een schematische voorstelling van zoiets.

bij voorbaat dank, direkt mailen kan naar bascappendijk@zonnet.nl

Re: testlampje

Geplaatst: 04 sep 2015, 16:57
door gklijnhout
Zal lastig worden wat wel werkt is de draad naar de bobine losnemen en dan aan de draad welke naar je blok gaat een Ohm meter en massa aansluiten bij het openen van de punten is een weerstandverschil meetbaar.
Ik zou het gezien de vertraging in de meting en van de meter niet gebruiken voor het afstellen van je ontsteking!
Wil je het afstellen van je ontsteking wat luxer doen klok deze dan uit en maak een vast merkteken op je vliegwiel en een vast deel van het carter koop een eenvoudige neon ontstekingsafstellamp bv bij Conrad een inductieve timinglamp model no: 591 531 je hebt dan wel een externe 12 volts accu van bv een auto nodig en kan dan snel je ontstekingstijdstip controleren.

Gert

Re: testlampje

Geplaatst: 04 sep 2015, 18:45
door NIX
Meestal zie je met een lampje wel verschil in sterkte bij openen van de punten.

Re: testlampje

Geplaatst: 04 sep 2015, 22:18
door Jeti
Een bekende van me heeft een 'open en dicht zoemer' gemaakt om de punten af te kunnen stellen. Als je wilt, kan ik je wel met hem in contact brengen.
Hij heeft er nu dacht ik een stuk of 20 gemaakt en verkocht aan mede-moby-hobbyisten.

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 01:03
door ginofs1
Jeti schreef:Een bekende van me heeft een 'open en dicht zoemer' gemaakt om de punten af te kunnen stellen. Als je wilt, kan ik je wel met hem in contact brengen.
Hij heeft er nu dacht ik een stuk of 20 gemaakt en verkocht aan mede-moby-hobbyisten.


dat kan een multimeter ook :roll:

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 10:10
door koppel
toch vreemd, in al die bromfiets techniek boekjes schrijft men over een simpel testlampje, maar in de praktijk werkt dat niet en kan ook niet werken.

hoe deden de fietsenmakers het dan?

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 10:37
door Piet den Breejen
Gewoon op het merkteken op het vliegwiel en het lipje op de grondplaat.
Doe ik ook gewoon, nooit geen problemen gehad.

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 10:42
door koppel
gaat er om dat ik precies kan zien wanneer de punten open gaan.

gepruts met vloetjes vind ik niks.

anno 2015 moet er toch een betere methode bestaan.

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 10:58
door Piet den Breejen
Wat voor verschil maakt het uit denk je?

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 11:23
door koppel
vind het geen zuivere en betrouwbare meetmethode, net zo min als gerommel met voelermaten.

in de auto industrie werd gewerkt met een contacthoekmeter om de lichthoogte van de punten te bepalen.

in deze tijd waarbij de planeet is volgestort met high tech moet er toch iets beters voorhanden zijn.

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 11:41
door marco
Elektronische ontsteking

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 12:04
door Piet den Breejen
Voelermaten heb je helemaal niet nodig met het afstellen. Alleen om de punt afstand te meten. Dan kun je zien of het nokje versleten is.
Iets wat simpel is, moet je simpel houden zeg ik altijd maar.
De optie van Marco is een hele goede alternatief.

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 12:29
door koppel
mensen, goed bedoeld maar hier heb ik niks aan.

ik zoek een betrouwbare en snelle methode om het openen van de contactpunten mbt een conventionele vliegwielontsteking te kunnen bepalen.

honderduizenden zoniet miljoenen van deze voertuigen hebben rondgereden vanaf wo-II tot aan ongeveer 1985.

die moesten ook wel eens worden gecontroleerd door service monteurs in die tijd.

kan mij nog herinneren dat ik in de jaren 80 een nieuwe vespa kocht, bij 1000 km beurt sloot de monteur een spanningbron aan op de ontsteking waardoor het vliegwiel naar een kant wegdraaide, weet niet meer of dit rechtsom of linksom was, nadat hij eerst het vliegwiel in een bepaalde positie zette, waarschijnlijk BDP of iets dergelijks.

zo'n foefje zoek ik, en dan iets maken zodat je dit goed kan uitvoeren.

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 14:12
door bajaboy

Re: testlampje

Geplaatst: 05 sep 2015, 14:20
door NIX
Op een accu-bobine ontsteking ging en lampje helemaal aan of uit. Later werden stroboscopen gebruikt om bij draaiende motor te tijdstip te checken. Het kan wel degelijk met een testlampje, alleen dan moet je het verschil in felheid kunnen zien (wij hebben een vliegwiel-magneet ontsteking en gen accu-bobine). En dat is geen vertraging als je het gewoon met draaien aan het vliegwiel doet. En zoals al eerder aangegeven: met een losse 12V accu kun je gewoon een stroboscoop pakken. Die pak ik heel soms bij een ontsteking waar ik twijfels over hou. Maar ik stel zelf eigenlijk altijd op het oog en uit de stroboscoopmetingen blijkt dat ik er eigenlijk altijd perfect op zit.