Vertanding

Alles over de techniek en sleutelen
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Vertanding

Bericht door Benjamin Aerden »

Hallo

Ik heb een fs1 1j5 uit '77 die over zijn toeren gaat naar mijn oordelingsvermogen.
Mijn set-up:
378 cilinder met nieuwe piston door vorige eigenaar (1ste overmaats denk ik)
16 mm carb met 160 sproeier
13/40 vertanding
snelle pijip


Hij rijdt zo 60-65 km/h maar in vierde versnelling begint ij overtoeren te maken rond de 55. Ik heb ook de indruk dat de vertanding iets te licht is omdat ik al heel snel van 1ste naar 2de en van 2de naar 3de moet schakelen. Adviezen/tips voor een goede vertanding?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vertanding

Bericht door NIX »

Ik denk van niet en probeer gewoon wat anders als dit je niet bevalt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Vertanding

Bericht door Benjamin Aerden »

NIX schreef:Ik denk van niet en probeer gewoon wat anders als dit je niet bevalt.


Kan ik gewoon lukraak wat zwaarder gaan of begin ik best met heet achterste tandwiel of net het voorste?
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Vertanding

Bericht door pee67 »

Het gemakkelijkste (minste werk) is het vervangen van je voortandwiel.
Maar daar maak je ook de grootste stappen mee mbt zwaarder/lichter vertanden.
Voor de betere finetuning kun je beter bij je achtertandwiel beginnen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: Vertanding

Bericht door Kees »

Is hier wel sprake van een vertandingsvraagstuk? Het lijkt me toch niet een super lichte vertanding?
Groet uut Doezum,
Kees.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vertanding

Bericht door NIX »

Precies, daarom is dat het eerste deel van mijn antwoord.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: Vertanding

Bericht door Kees »

Is er al gekeken naar de koppeling: begin eens bij de afstelling van de worm. Is die volgens voorschrift afgesteld (zie faq)?

Het lijkt me of de koppelingsplaten namelijk gaan kleven/ aangrijpen. Wellicht de worm te scherp afgesteld?
Groet uut Doezum,
Kees.
Benjamin Aerden
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56

Re: Vertanding

Bericht door Benjamin Aerden »

Ik zal deze worm morgen eerst opnieuw afstellen en kijken of het dan beter is. Hoe kan dit voor het probleem zorgen? Sorry moet nog wat bijleren. Lokale brommerdealer zei mij dat hij waarschijnlijk mooier doorheen alle versnellingen zou lopen met een 12-43 vertanding. Alvast bedankt
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Re: Vertanding

Bericht door bajaboy »

12/43 nee .origineel is 14/41 en 13/39 voor een 5 bak als ik het goed heb .
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vertanding

Bericht door NIX »

Met 12/43 maakt hij nog veel meer toeren.

Maar het punt van Kees is een goede, je beschrijving is zo vaag dat het van alles kan zijn. Mogelijk slipt de koppeling en bedoel je dat. We kunnen het ding niet zien of horen en je hebt dit al eerder geroepen en nu roep je weer hetzelfde.

Baja, een NL ori 4-bak is meestal rond de 12/44 vertand.
Kijk eerst even in de FAQ.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Vertanding

Bericht door pee67 »

een 378 cilinder en een 16 mm carburateur met een 160 sproeier erin
is ook niet echt alledaags
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Vertanding

Bericht door fs1man »

ik reed met een set up vergelijkbaar met deze alleen was mijn vertanding 12-41 ook een 16 mm en een dikke luhac.
hij reed goed trok goed in alle versnellingen, maar inderdaad leek hij maar door te willen in de toeren, de snelheid lag rond de 60 km/u.
later ben ik terug gegaan naar een 10 mm met dus ook een kleinere sproeier, de brommer reed toen 55 km/u maar trok ook nog goed door in alle versnellingen en maakten minder toeren.
laat de kenners me maar tegen spreken als ik ongelijk heb , mijn idee is dat een 378 cilinder het fijnste rijd met een 10 mm.
De originele 11-44 vertanding voor de Nederlandse 4 bak werd vaak met alleen een dikke luhac 12-44 en sommige brommertjes liepen daar dan tussen de 60-70 km/u mee maar meestal bleven ze hangen tussen de 55 en 60 km/u.
Een 16 mm met een 378 verhoogd meestal alleen maar het verbruik terwijl er maar een kleine snelheid toename is.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Re: Vertanding

Bericht door bajaboy »

dankje meneer nix weer iets geleerd.en het verkeerde boek gelezen .
nooit te oud om van de kenners iets te leren .
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Vertanding

Bericht door Jeti »

Welke uitlaat had/heb jij Jos, bij die 378-cilinder setup?
Ik wil ook zoiets voor de brommer. 55-60 km/u, goed mee kunnen komen/voldoende optrekken, 10mm en lekker zuinig.
En misschien straks wel voor woon/werk in de zomer (met verzekering voor dagelijks gebruik).
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Vertanding

Bericht door fs1man »

Jeti schreef:Welke uitlaat had/heb jij Jos, bij die 378-cilinder setup?
Ik wil ook zoiets voor de brommer. 55-60 km/u, goed mee kunnen komen/voldoende optrekken, 10mm en lekker zuinig.
En misschien straks wel voor woon/werk in de zomer (met verzekering voor dagelijks gebruik).

een luhac oftewel zoals wij ze vroeger noemden dikke uitlaat.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Plaats reactie