Vertanding
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56
Vertanding
Hallo
Ik heb een fs1 1j5 uit '77 die over zijn toeren gaat naar mijn oordelingsvermogen.
Mijn set-up:
378 cilinder met nieuwe piston door vorige eigenaar (1ste overmaats denk ik)
16 mm carb met 160 sproeier
13/40 vertanding
snelle pijip
Hij rijdt zo 60-65 km/h maar in vierde versnelling begint ij overtoeren te maken rond de 55. Ik heb ook de indruk dat de vertanding iets te licht is omdat ik al heel snel van 1ste naar 2de en van 2de naar 3de moet schakelen. Adviezen/tips voor een goede vertanding?
Alvast bedankt
Ik heb een fs1 1j5 uit '77 die over zijn toeren gaat naar mijn oordelingsvermogen.
Mijn set-up:
378 cilinder met nieuwe piston door vorige eigenaar (1ste overmaats denk ik)
16 mm carb met 160 sproeier
13/40 vertanding
snelle pijip
Hij rijdt zo 60-65 km/h maar in vierde versnelling begint ij overtoeren te maken rond de 55. Ik heb ook de indruk dat de vertanding iets te licht is omdat ik al heel snel van 1ste naar 2de en van 2de naar 3de moet schakelen. Adviezen/tips voor een goede vertanding?
Alvast bedankt
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Vertanding
Ik denk van niet en probeer gewoon wat anders als dit je niet bevalt.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56
Re: Vertanding
NIX schreef:Ik denk van niet en probeer gewoon wat anders als dit je niet bevalt.
Kan ik gewoon lukraak wat zwaarder gaan of begin ik best met heet achterste tandwiel of net het voorste?
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Vertanding
Het gemakkelijkste (minste werk) is het vervangen van je voortandwiel.
Maar daar maak je ook de grootste stappen mee mbt zwaarder/lichter vertanden.
Voor de betere finetuning kun je beter bij je achtertandwiel beginnen.
Maar daar maak je ook de grootste stappen mee mbt zwaarder/lichter vertanden.
Voor de betere finetuning kun je beter bij je achtertandwiel beginnen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Re: Vertanding
Is hier wel sprake van een vertandingsvraagstuk? Het lijkt me toch niet een super lichte vertanding?
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- Kees
- 250km gereden
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
- Locatie: Doezum
Re: Vertanding
Is er al gekeken naar de koppeling: begin eens bij de afstelling van de worm. Is die volgens voorschrift afgesteld (zie faq)?
Het lijkt me of de koppelingsplaten namelijk gaan kleven/ aangrijpen. Wellicht de worm te scherp afgesteld?
Het lijkt me of de koppelingsplaten namelijk gaan kleven/ aangrijpen. Wellicht de worm te scherp afgesteld?
Groet uut Doezum,
Kees.
Kees.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 20 jun 2015, 15:56
Re: Vertanding
Ik zal deze worm morgen eerst opnieuw afstellen en kijken of het dan beter is. Hoe kan dit voor het probleem zorgen? Sorry moet nog wat bijleren. Lokale brommerdealer zei mij dat hij waarschijnlijk mooier doorheen alle versnellingen zou lopen met een 12-43 vertanding. Alvast bedankt
-
- 2500km gereden
- Berichten: 4203
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
- Locatie: almere(vh hilversum)
- Contacteer:
Re: Vertanding
12/43 nee .origineel is 14/41 en 13/39 voor een 5 bak als ik het goed heb .
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Vertanding
Met 12/43 maakt hij nog veel meer toeren.
Maar het punt van Kees is een goede, je beschrijving is zo vaag dat het van alles kan zijn. Mogelijk slipt de koppeling en bedoel je dat. We kunnen het ding niet zien of horen en je hebt dit al eerder geroepen en nu roep je weer hetzelfde.
Baja, een NL ori 4-bak is meestal rond de 12/44 vertand.
Maar het punt van Kees is een goede, je beschrijving is zo vaag dat het van alles kan zijn. Mogelijk slipt de koppeling en bedoel je dat. We kunnen het ding niet zien of horen en je hebt dit al eerder geroepen en nu roep je weer hetzelfde.
Baja, een NL ori 4-bak is meestal rond de 12/44 vertand.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Vertanding
een 378 cilinder en een 16 mm carburateur met een 160 sproeier erin
is ook niet echt alledaags
is ook niet echt alledaags
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: Vertanding
ik reed met een set up vergelijkbaar met deze alleen was mijn vertanding 12-41 ook een 16 mm en een dikke luhac.
hij reed goed trok goed in alle versnellingen, maar inderdaad leek hij maar door te willen in de toeren, de snelheid lag rond de 60 km/u.
later ben ik terug gegaan naar een 10 mm met dus ook een kleinere sproeier, de brommer reed toen 55 km/u maar trok ook nog goed door in alle versnellingen en maakten minder toeren.
laat de kenners me maar tegen spreken als ik ongelijk heb , mijn idee is dat een 378 cilinder het fijnste rijd met een 10 mm.
De originele 11-44 vertanding voor de Nederlandse 4 bak werd vaak met alleen een dikke luhac 12-44 en sommige brommertjes liepen daar dan tussen de 60-70 km/u mee maar meestal bleven ze hangen tussen de 55 en 60 km/u.
Een 16 mm met een 378 verhoogd meestal alleen maar het verbruik terwijl er maar een kleine snelheid toename is.
hij reed goed trok goed in alle versnellingen, maar inderdaad leek hij maar door te willen in de toeren, de snelheid lag rond de 60 km/u.
later ben ik terug gegaan naar een 10 mm met dus ook een kleinere sproeier, de brommer reed toen 55 km/u maar trok ook nog goed door in alle versnellingen en maakten minder toeren.
laat de kenners me maar tegen spreken als ik ongelijk heb , mijn idee is dat een 378 cilinder het fijnste rijd met een 10 mm.
De originele 11-44 vertanding voor de Nederlandse 4 bak werd vaak met alleen een dikke luhac 12-44 en sommige brommertjes liepen daar dan tussen de 60-70 km/u mee maar meestal bleven ze hangen tussen de 55 en 60 km/u.
Een 16 mm met een 378 verhoogd meestal alleen maar het verbruik terwijl er maar een kleine snelheid toename is.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 4203
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
- Locatie: almere(vh hilversum)
- Contacteer:
Re: Vertanding
dankje meneer nix weer iets geleerd.en het verkeerde boek gelezen .
nooit te oud om van de kenners iets te leren .
nooit te oud om van de kenners iets te leren .
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: Vertanding
Welke uitlaat had/heb jij Jos, bij die 378-cilinder setup?
Ik wil ook zoiets voor de brommer. 55-60 km/u, goed mee kunnen komen/voldoende optrekken, 10mm en lekker zuinig.
En misschien straks wel voor woon/werk in de zomer (met verzekering voor dagelijks gebruik).
Ik wil ook zoiets voor de brommer. 55-60 km/u, goed mee kunnen komen/voldoende optrekken, 10mm en lekker zuinig.
En misschien straks wel voor woon/werk in de zomer (met verzekering voor dagelijks gebruik).
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: Vertanding
Jeti schreef:Welke uitlaat had/heb jij Jos, bij die 378-cilinder setup?
Ik wil ook zoiets voor de brommer. 55-60 km/u, goed mee kunnen komen/voldoende optrekken, 10mm en lekker zuinig.
En misschien straks wel voor woon/werk in de zomer (met verzekering voor dagelijks gebruik).
een luhac oftewel zoals wij ze vroeger noemden dikke uitlaat.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.