Pagina 1 van 1

378 power

Geplaatst: 11 nov 2015, 20:32
door koppel
toch een aardig resultaat geboekt met een 378 cylinder.

k-star kop
16 mm carb 140 sproeier
luhac pijp
membraan blok

loopt vlot naar de 55 en door naar de 60, mooi oppakken en goede gasreactie.

Re: 378 power

Geplaatst: 12 nov 2015, 07:32
door fs1man
Bas dat roep ik al jaren een 378 cilinder is zo slecht nog niet.
Al lopen ze met een 10 mm wel wat langzamer maar wel mooier en zuiniger.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen ervaringen als ik af ga op mijn eigen ervaringen
Moet ik toegeven dat ik liever een fs1 rij met een 378 cilinder dan met een fs1 cilinder.
Je mist uiteraard het gejank het geluid is met een 378 gewoon minder mooi daar staat tegenover
dat het verbruik behoorlijk gunstiger word , je lampen blijven over het algemeen heel
en je gat in de drie en vier is weg.

Re: 378 power

Geplaatst: 12 nov 2015, 11:38
door NIX
Mooi dat jullie elkaar hier gevonden hebben, maar ik word geen lid van deze club.

Re: 378 power

Geplaatst: 12 nov 2015, 19:15
door Tombo
Afbeelding

Als je slome cilinders dus in Hilversum en Nijmegen dumpen :P

Re: 378 power

Geplaatst: 12 nov 2015, 20:04
door pee67
Is er een 378 forum op komst?

Re: 378 power

Geplaatst: 13 nov 2015, 09:25
door fs1man
leuk die reacties , ik had ze verwacht en ik heb ook lang hetzelfde gedacht, gewoon sinds de jaren 70 niet meer met een 378 cilinder gereden.
Vier jaar terug moest ik noodgedwongen een 378 cilinder gebruiken omdat de zoveelste fs1 cilinder weer naar de klote was.
Ik reed in die tijd een paar keer per week naar mijn werkplaats in beneden leeuwen, dat waren best lange stukken vol gas of in ieder geval je kon goed door rijden.
Om de paar weken was er wel weer een fs1 cilinder gaar maar eerlijk is eerlijk er waren een of twee fs1 cilinders bij die gingen echt over de tachtig, maar de meeste trokken in de drie naar de 65/70 en in de vier zakten ze terug naar soms wel 40 km/u eentje presteerden het om 35 te gaan lopen, ook het verbruik met die fs1 cilinders was vaak nog geen 80 km op een volle plaatjestank ik bedoel dan tanken en na 80 km moest hij op reserve.
Ik had er een brommer bij met een originele f5b cilinder deze was niet echt rap en had ook moeite om in de 4 boven de 50 km/u te blijven, maar het was een betrouwbare cilinder, hij zit nu bewerkt door Henk jan op de oranje fs1en is nu echt niet sloom meer.
Het is de enige fs1 die loopt hier in de schuur, en lopen doet hij echt perfect, al kan hij sinds kort alleen maar overdag rijden, omdat hij zo gauw ik het licht aan zet direct mijn lampen frituurt.
Ik had net als de sprekers voor mij de nodige vooroordelen over een 378 cilinder maar nood breekt wetten en ik heb er een gemonteerd, in eerste instantie met een 16 mm en dikke uitlaat, het verbaasde me dat het geluid niet anders was als met de f5b en toen ik er mee ging rijden liep hij vlot naar de 60km/u en over een stuk volgas van zeg een kilometer kroop hij langzaam naar de 70 km/u.
maar met tegenwind leverde hij toch in een 10 mm carberateur bleek de oplossing hij kwam nu niet meer bij de 70 km/u in de buurt maar reed vlot 60 km/u en hield dat vol, ook het verbruik ging echt flink omlaag.
maar met een fs1 reed ik niet kilometers achter elkaar 60 km/u, met een fs1 cilinder bleef ik schakelen en terug vallen.
Mijn linker schoen sleet bovenop net zo hard als de zool.
Vandaar dat ik zeg liever een 378 cilinder op mijn brommer dan een fs1 cilinder maar dat is puur op eigen ervaring.
Als je alleen maar hard wil en dus de boel vaak kapot rijden dan moet je voor een fs1 cilinder gaan, een 378 cilinder mag je qua rij eigenschappen vergelijken met een originele f5b cilinder alleen een 5 tot 10 km/u langzamer.
in mijn geval was de originele f5b cilinder niet eens sneller dan de 378 cilinder dat werd hij pas toen Henk jan hem bewerkt had.
Om met de mening van Tom te eindigen mijn Originele f5b cilinder was net zo sloom als de 378 cilinder een f5b is pas sneller als hij bewerkt is.

Re: 378 power

Geplaatst: 13 nov 2015, 12:31
door NIX
Ik gok dat de 378 ook een stuk minder dorstig is dan de andere cilinders, maar ik gebruik 'm alleen voor de brommerkeuring.

Volgens mij was de F5B ook ineens een stuk sneller nadat ik de einddemper schoongeragd had. Of was dat een andere?

Re: 378 power

Geplaatst: 14 nov 2015, 15:15
door Piet den Breejen
Ik rij na de restauratie van een `74 met 378, 10mm carb met 140 sproeier, 16mm spruitstuk (voor het gemak), ss50 32mm uitlaat, 11/44t, en een nr7 bougie.
Dit rijdt prima, trekt lekker op en geen gaten tussen de versnellingen. Bij normaal weer tegen de 60 op de gps.
Bij windje tegen zakt hij terug naar rond de 50km. Dan kom hij wat tekort uiteraard.
Onlangs eens geprobeerd met ori fs1 cilinder en een 16mm carb met 170 sproeier. Had niet veel meer waarde, alleen meer toeren natuurlijk en rond de 75km op de gps. Gewoon weer terug gegaan naar de 378.

Re: 378 power

Geplaatst: 14 nov 2015, 15:49
door fs1man
NIX schreef:Ik gok dat de 378 ook een stuk minder dorstig is dan de andere cilinders, maar ik gebruik 'm alleen voor de brommerkeuring.

Volgens mij was de F5B ook ineens een stuk sneller nadat ik de einddemper schoongeragd had. Of was dat een andere?


dat was die andere met de fs1 cilinder.