gelijk richter gebonden aan voltage?

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door fs1man »

ik heb nummer 3 in de touwen hangen deze brommer geeft teveel spanning aan de 6 volt lampen
nu zitten er 12 volt lampen in dat werkt prima, alleen alles wat over de accu gaat is nog 6 volt.
nu wil ik er een 12 volt accu in zetten zodat de rest remlicht en neutraal lampje ook naar 12 volt kan.
Nu is mijn vraag is de gelijkrichter gebonden aan de 6 volt of kan de 2 dradige fs1 gelijkrichter gewoon mee doen
met het 12 volt gebeuren?
ik heb ook een TZR gelijkrichter liggen deze is alleen 4 draads hier zit ook een aansluiting voor de gele draad van de ontsteking en een zwarte draad waarschijnlijk ook van de ontsteking.
Is het dan wijsheid alleen de rode en de witte aan te sluiten of toch ook maar de gele en de zwarte van de ontsteking?
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door kittop »

Een gelijkrichter heeft niets te maken met een ontsteking.
Kijk eerst maar eens naar een schema van een TZR voordat je de gelijkrichter naar een andere wereld helpt.
Zou zwart logischerwijs niet eerder als massa bedoeld zijn?

Uit mijn herrinnering heeft de ontstekingsdraad ook nog vaak een wit adertje mee.
Rood is normaliter naar de accu
Wit en geel is naar de spoel
Geel gaat vaak rechtstreeks naar een koplamp.
Aan het einde van een witte draad zit vaak een diode en gaat over naar een rode draad...

Ik zit met het zelfde laken een pak met een TY waarvan de koplamp niet lekker brand.
Uiteindelijk heb ik de bekabeling en schakelaars schoongemaakt en gecontroleerd waardoor de lamp iets beter ging branden, maar nog niet echt de sterren uit de hemel schijnt.

Ik heb een XT staan met originele lampen, bekabeling, spoelen etc. en brand niet echt veel belovend.
Mijn DT van de zelfde leeftijd heeft een 12 volt regulator van beck electronika.
In de DT koplamp zit een H4 halogeenlamp met bijpassende unit en hieruit komt wel licht.
De spoelen zijn niet aangepast maar de oude spoel levert 75 watt, terwijl de H4 lamp op 55 watt alleen al zit.
Daarom heb ik de kleine lampen (teller en achterlicht/remlicht) vervangen door leds.
Op het hele systeem zit alleen de regulator en een accu is niet noodzakelijk, behalve dat de achterlicht knippert bij stationair.
Het systeem zit nu een jaar of 5 op de DT en de lampen zijn nooit meer doorgebrand.
Dus als je een 12 volt systeem wil en je wil dat de lampen niet doorbranden en de accu niet essentieel is, is dit misschien wel iets voor je.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door ginofs1 »

een 12v 4 pin regelaar kopen en alles via de accu laten lopen.
mooier kan niet, en je licht brand ook als de motor uit is :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door Jeti »

Gino, is dat wat je mij ook had geadviseerd voor dat 12v verhaal eventueel met die LEDs?

Dan bedoel je zo'n soort kastje toch, als spanningsregelaar? Even een plaatje van Internet.

Afbeelding
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door kittop »

Afbeelding


Spanningsregelaar voor "Alternator" dynamo's.

Regelaar type "Alternator 150W" voor de enkel-fase 6-pool alternators die op de engelse motorfietsen van ca. 1957-1972 zijn toegepast.
Deze krachtpatser regelt vermogens tot 150 Watt bij een werkspanning van 12 volt. Door toepassing van een precisie-stabilisator is een juiste accuspanning gegarandeerd. Oude brugcel en zenerdiode worden van de motor gedemonteerd, want deze regelaar heeft alles in zich, zelfs een elektrolyt is geïntegreerd zodat gebruik zonder accu mogelijk is (trialmodellen).
Zowel plus als min aan massa is mogelijk!
Afmetingen (lxhxb) 64x30x58mm.
Wordt geleverd met duidelijke gebruiksaanwijzing en aansluitschema.
Nu ook leverbaar in 6 volt uitvoering !

http://www.beckelektronika.nl/

Zijn absoluut niet goedkoop, maar werkt geweldig en probleemloos.
Ik weet niet wat deze doet met een spoeltje van een FS1/RD modellen, maar deze spoelen hebben een lagere capaciteit en zou dus geen probleem moeten zijn.
Ik heb ook begrepen dat Hans ook lagere capaciteit regelaars bouwt.

Deze regelaar geeft praktisch geen warmte af omdat deze regelaar geen energie afvoert maar opslaat in de electrolyt heb ik begrepen. Daarom heeft deze regelaar geen koelribben nodig

Misschien is dit wat voor je.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door NIX »

Voor deze regelaar moet je een zwevende spoel maken. Een 4-pin is wat op o.a. alle Honda 12V en bami 4T zit.

Afbeelding

Overigens trek je in de meeste gevallen je accu leeg als je met verlichting over de accu gaat rijden. De gloeilamp trekt de accu sneller leeg dan dat het spoeltje hem bijvult. LED kan wel.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door ginofs1 »

nee werkt top.
kijk bij gino's tuning/ ontsteking . voor een afbeelding van de regelaar.
ik verkoop zo ook samen met de hpi ontsteking
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door Jeti »

ginofs1 schreef:nee werkt top.
kijk bij gino's tuning/ ontsteking . voor een afbeelding van de regelaar.
ik verkoop zo ook samen met de hpi ontsteking

Just for sure: dat kastje dat op die rode grondplaat ligt dan toch?
Had toen al eea gevonden in de shops. Ik ga verder snuffelen en beginnen met de 378 om te bouwen. En verder spelen en testen met LED. In de winter ergens, die nu lijkt te beginnen.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door fs1man »

Nummer 3 is zojuist klaar alles is nu 12 volt alle lampen , claxon, knipperlicht automaat en de gelijk richter.
ik heb alles van een TZR gebruikt , draad kleuren komen overeen met die van de fs1.
Alles werkt nu perfect een claxon waar de fietsers wel van omvallen en knipperlichten en remlicht die je ook gewoon overdag ziet.
Van de 4 draden zijn er 3 aangesloten de rode en de witte hebben dezelfde functie als bij de fs1, de zwarte moet op massa en de geel rode gebruik ik niet, maar deze is voor de verlichting , deze zou dan altijd branden als de motor loopt in stand 2 en 3 van het contact.
12 volt opent meer mogelijkheden ik kijk even hoe het met het laden gaat , gaat dit goed dan gaat er ook een alarm installatie op net als bij de TZR, dit werkt met een relais die het alarm activeert als de brommer van de midden bok of zijstandaard af gaat.
Alles van het alarm zoals de unit en de sirene passen gewoon in het frame.
Gelijkrichter en knipperlicht automaat van een TZR had ik liggen Een TZR claxon en de lampen heb ik moeten kopen.
Vijf 12 volt 10 wat lampen voor knipperlichten en remlicht was €,3,85. twee 12 volt 4 watt. €. 2,00. TZR claxon €.10,00.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: gelijk richter gebonden aan voltage?

Bericht door ginofs1 »

Jeti schreef:
ginofs1 schreef:nee werkt top.
kijk bij gino's tuning/ ontsteking . voor een afbeelding van de regelaar.
ik verkoop zo ook samen met de hpi ontsteking

Just for sure: dat kastje dat op die rode grondplaat ligt dan toch?
Had toen al eea gevonden in de shops. Ik ga verder snuffelen en beginnen met de 378 om te bouwen. En verder spelen en testen met LED. In de winter ergens, die nu lijkt te beginnen.


ja dat is hem.
zijn iets duurder dan de imi schit, maar ook goed en degelijk.
uit mijn hoofd dacht ik 35 euro
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie