Pagina 1 van 1

FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 16:05
door FrankFS1
Goedendag,

Ik heb een Yamaha FS1 2f2 uit 1978 en laatst wou ik mijn voorvorken demonteren zodat ik deze kan spuiten en voorvorkolie kan verversen. Alles losgedraaid waarmee hij vast zit behalve de grote bout bovenop de voorpoot. Probeer ik hem hier los te draaien, blijft hij om zijn eigen as draaien. Toen heb ik het schroefje helemaal onder de poot losgedraaid waarbij het onderste deel van de poot los kwam. Toen om de grote bout bovenop los te krijgen heb ik heel amateuristisch de grote lange buis in de poot gefixeerd met een waterpomptang om de bout los te krijgen. Ik neem aan dat dit niet de juiste manier hiervoor is, en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe het dan moet. Foto's van alle onderdelen van mijn poot heb ik onderaan geplaatst.

Ook wou ik voor het demonteren de oude olie aftappen, aftapplug zat echter veel te vast. Maar na het verder demonteren kwam ik tot de ontdekking dat er helemaal geen olie in heeft gezeten en hij veerde best prima. Nou mijn grote vraag: Hoort er wel voorvorkolie in deze poot, en zo ja hoe kan ik die het gemakkelijkst toevoegen? Heb ook een paar werkplaatshandboeken, hierin en op het internet staat overal dat er toch echt wel olie in hoort vandaar dat ik door dit bericht de waarheid probeer te achterhalen. Fotos:
Afbeelding
Afbeelding

gr frank

Re: FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 16:35
door NIX

Re: FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 16:50
door FrankFS1
Heb ik gedaan, hier kan ik alleen helaas geen antwoord vinden, in mijn beschreven situatie ben ik benieuwd hoe ik mijn voorvork dan weer moet monteren/demonteren aangezien mijn grote bout bovenaan dol is gedraaid en ik de binnenste buis moet vasthouden met een tang en dan dus niet meer de olie van bovenaf kan aanvullen. Ben dus benieuwd hoe dit normaal gemonteerd moet worden. En hoe kan dat mijn veer best goed veerde zonder olie, vandaar mijn vraag of er er wel daadwerkelijk olie in hoort?

Re: FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 17:03
door Tombo
Veren zal de poot altijd doen. Dempen alleen niet (dat doet de olie)

Re: FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 19:15
door NIX
Hoezo dol?

Re: FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 19:30
door pee67
Wanneer in een dx voorvork ging demonteren stak altijd een dun maar stevige ijzeren staafje
bijvoorbeeld een inbussleuteltje, in het olie-aflaatgat.
Door de binnenpoot naar boven te trekken komt de binnenbus vrij,
omdat deze geperforeerd is past hier die inbus en op die manier kun je de binnenpoot blokkeren tijdens het losdraaien.

Re: FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 19:42
door FrankFS1
NIX schreef:Hoezo dol?

Dol is hij waarschijnlijk niet maar ik bedoel dat de binnenpoot gewoon meedraait dus dat die gefixeerd moet worden bij het vastdraaien.

Re: FS1 Voorvork

Geplaatst: 18 mar 2016, 19:43
door FrankFS1
pee67 schreef:Wanneer in een dx voorvork ging demonteren stak altijd een dun maar stevige ijzeren staafje
bijvoorbeeld een inbussleuteltje, in het olie-aflaatgat.
Door de binnenpoot naar boven te trekken komt de binnenbus vrij,
omdat deze geperforeerd is past hier die inbus en op die manier kun je de binnenpoot blokkeren tijdens het losdraaien.


Oh dus gewoon de binnenste buis blokkeren door een inbusje of iets dergelijks in een gaatje steken, hartelijk bedankt!