Wiellagers vervangen

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
st1300
250km gereden
250km gereden
Berichten: 444
Lid geworden op: 18 aug 2007, 17:36

Wiellagers vervangen

Bericht door st1300 »

Ik wil mijn wiellagers van de voor en achternaaf vervangen.Heb de naaf er reeds uit want er moeten ook nieuwe spaken en velgen op.Hoe ga ik nu te werk.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door NIX »

Naven warmfohnen en lagers eruit tikken.
Kijk eerst even in de FAQ.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door athenayamaha »

Eerst moeten de oude lagers er natuurlijk uit. Deze kun je er gewoon, wel met beleid, uit tikken. Als dat gedaan is, de boel even netjes schoon maken. Indien nodig de lagers invetten (beter gesealde lagers gebruiken die aan beide zijden dicht zijn) Daarna aan 1 kant het nieuwe lager er in tikken, ook weer met beleid, en zorg dat je alleen op de buitenste lagerschaal tikt (je kunt er een dop van een doppenset voor gebruiken, het oude lager of een stukje metalen buis) ga je hameren op de binnenste schaal, kun je het lager meteen weg gooien omdat je het dan beschadigd hebt. Nu het andere lager erin zetten, maar vergeet niet de afstandsbus eerst in de naaf te plaatsen. Vergeet je dit, dat zul je met montage van het wiel merken dat, als je de asmoer aan gaat draaien, dat je de lagers in elkaar drukt, en het wiel zeer zwaar gaat draaien. Dus die bus is heel belangrijk! Het mooiste is om ook meteen de keerringen te vervangen. Zelf heb ik het niet gedaan, omdat ze bij mij nog netjes genoeg waren naar mijn idee.

Succes!
Gebruikersavatar
st1300
250km gereden
250km gereden
Berichten: 444
Lid geworden op: 18 aug 2007, 17:36

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door st1300 »

Kijk hier hebben wat aan, bedankt voor de uitleg, ze zijn er inmiddels uit. Nu eerst ff alles reinigen en naaf polijsten zitten nogal wat putjes in.
Plaats reactie