Koppelingsprobleem

Alles over de techniek en sleutelen
SimonD
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09

Koppelingsprobleem

Bericht door SimonD »

Hoi!

Ik ben een paar jaar afwezig geweest hier op het forum en ook niet gesleuteld aan m'n brommer. Toch wil ik nu weer eens wat gaan verbeteren aan mijn Yamaha FS1 2RU. Mijn koppeling is namelijk wat instabiel aan het worden (vermoed in elk geval dat het de koppeling is). Ik heb in de FAQ gekeken en de zoekfunctie gebruikt maar ik kom niet echt aan een oplossing voor dit probleem.

Als ik flink gas geef dan slaat het toerental soms over. Hiermee bedoel ik dat als ik van z'n 2 naar 3 schakel, en dan vol gas geef het toerental een stuk overslaat, hij begint bijv bij 1000 (heb even geen idee hoeveel toeren dit blokje maakt, ik heb geen toerenteller haha) en loopt regelmatig op en dan bij 1200 gaat ie ineens naar 1500. Alsof ie een versnelling terug ineens gaat. Volgens mij gebeurt dit vooral in z'n 3.

Ik heb een paar jaar geleden wel iets aan mijn koppeling vervangen maar weet niet meer wat precies. Ik ga ondertussen wel even de koppeling opnieuw afstellen zoals in viewtopic.php?f=6&t=5320, misschien lost dat het probleem al op. Maar wellicht kunnen jullie hieruit al opmaken dat er iets vervangen moet worden ofzo, koppelingsplaten of veren oid?

Bedankt alvast!
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door athenayamaha »

Denk dat dit meer iets te maken heeft met de afstelling van de versnellingsbak/schakel-as en alles wat daar bij hoort. Ik denk dat je die "stift" waar de veer van je schakel-as omheen zit af moet stellen. Hoe het precies zit weet iemand anders hier wel. Het staat denk ik ook wel in het werkplaats handboek van de FS1. Succes!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door NIX »

Klinkt gewoon als een iets slippende koppeling.
Kijk eerst even in de FAQ.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door athenayamaha »

Wat voor set up heb je? (cilinder,schijf, uitlaat enz..) en heb je nog een originele koppeling, met 2 platen?
SimonD
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door SimonD »

Poeh dat is een tijdje geleden.
Ik heb een 60 cc cilinder, schijfinlaat (zoeen met een grotere hap eruit voor meer snelheid), en deze uitlaat:

Afbeelding

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor koppeling ik heb. Vermoed gewoon een originele met 2 platen!
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door athenayamaha »

Dan kan het heel goed zijn dat de koppeling begint te slippen, omdat deze het vermogen van de 60cc niet aan kan. Er zijn hier mensen die maken hele mooie 3 plaats koppelingen die zeker niet meer slippen.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door athenayamaha »

Oh ja, als je je olie peil stokje even uit het blok draait, dan kijk je tegen de koppeling aan als je door het gat in je carter deksel kijkt. Dan zie je zo hoeveel gevoerde platen er in zitten.
SimonD
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:09

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door SimonD »

Thanks voor de tip athenayamaha, ik heb gezien dat ik een koppeling met 2 platen heb.

Ik zou het raar vinden als mijn koppeling 60cc niet aankan, hij heeft het toch een jaar of 10 zonder problemen gedaan. Of zouden die platen nu gewoon versleten zijn, dat ze aan vervanging toe zijn? Is dat sowieso ook de oplossing voor een slippende koppeling (naast verder een goede afstelling natuurlijk)?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door NIX »

Van mij mag je het raar vinden, maar spit de techniek sectie maar eens door over de zwakke punten van een FS1. Los van normale slijtage.
Kijk eerst even in de FAQ.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door pee67 »

SimonD schreef:Thanks voor de tip athenayamaha, ik heb gezien dat ik een koppeling met 2 platen heb.

Ik zou het raar vinden als mijn koppeling 60cc niet aankan, hij heeft het toch een jaar of 10 zonder problemen gedaan. Of zouden die platen nu gewoon versleten zijn, dat ze aan vervanging toe zijn? Is dat sowieso ook de oplossing voor een slippende koppeling (naast verder een goede afstelling natuurlijk)?


Er zitten ook koppelingsveren....die slijten ook
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door marco »

Alle onderdelen van de koppeling slijten.
Yamaha Sheriff 1981
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door athenayamaha »

Denk idd slijtage. Heb zelf een 50 cc snel cilinder. Die slipte ook door de originele koppeling. Heb nu een 3 plaats koppeling. Er zijn sterkere veertjes voor. Maar een 3 plaats is echt heel mooi is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door fizzie »

athenayamaha schreef:Denk idd slijtage. Heb zelf een 50 cc snel cilinder. Die slipte ook door de originele koppeling. Heb nu een 3 plaats koppeling. Er zijn sterkere veertjes voor. Maar een 3 plaats is echt heel mooi is mijn ervaring.

Klopt als een bus. Pakt ook veel fijner op. Mits het wormpje en carter ok zijn.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door athenayamaha »

fizzie schreef:
athenayamaha schreef:Denk idd slijtage. Heb zelf een 50 cc snel cilinder. Die slipte ook door de originele koppeling. Heb nu een 3 plaats koppeling. Er zijn sterkere veertjes voor. Maar een 3 plaats is echt heel mooi is mijn ervaring.

Klopt als een bus. Pakt ook veel fijner op. Mits het wormpje en carter ok zijn.
Zeker Marc! Heb een RD worm er in gemaakt een hele poos geleden. dat is ook al een ENORM verschil! :shock:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door marco »

Een rd worm is
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie