Tandwielverhouding info/ tips

Alles over de techniek en sleutelen
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Beste mede rijders en sleutelaars,

Ik heb op mijn FS1 de verhouding 13-45.
Verdere set up:
F5b (ik denk immi, want er staat niets op hemd geschreven, wel Tumi op de buitenkant).
Luhac pijp zonder demper (kwam er achter dat hij ma 2cm weg is :shock:)
Sproeier 160, deze is zo hoog, kwam ik vandaag achter, omdat de kering achter de ontsteking lekt.

Wat mij opvalt is dat hij 55km/u loopt en ik vind de toeren dan best hoog, ik lees hier dat mensen 65 rijden met volgens mij dezelfde set up. Nu weet ik dat mn afstelling vals is, maar het lijkt me sterk dat er nog zoveel toeren bij kunnen.
In z'n 3 durf ik hem 40 te laten rijden, maar volgens mij is dat al over toeren.
Mijn vraag aan jullie, wat denken jullie van deze verhouding icm set up? Ik heb het idee dat er over is, maar zal il nu 13-44 of 14-45 proberen?

Alvast bedankt! :)
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door pee67 »

max1193 schreef:Beste mede rijders en sleutelaars,

Ik heb op mijn FS1 de verhouding 13-45.
Verdere set up:
F5b (ik denk immi, want er staat niets op hemd geschreven, wel Tumi op de buitenkant).
Luhac pijp zonder demper (kwam er achter dat hij ma 2cm weg is :shock:)
Sproeier 160, deze is zo hoog, kwam ik vandaag achter, omdat de kering achter de ontsteking lekt.

Wat mij opvalt is dat hij 55km/u loopt en ik vind de toeren dan best hoog, ik lees hier dat mensen 65 rijden met volgens mij dezelfde set up. Nu weet ik dat mn afstelling vals is, maar het lijkt me sterk dat er nog zoveel toeren bij kunnen.
In z'n 3 durf ik hem 40 te laten rijden, maar volgens mij is dat al over toeren.
Mijn vraag aan jullie, wat denken jullie van deze verhouding icm set up? Ik heb het idee dat er over is, maar zal il nu 13-44 of 14-45 proberen?

Alvast bedankt! :)


Dit gaat eigenlijk nergens over, je geeft al aan dat de staat van de brom niet klopt en toch vraag je advies.
Los eerst maar eens het probleem van je lekkende oliekeerring op.
Dan weer opnieuw gaan rijden en dan heb je een idee hoe die dan rijd.
En dan verder kijken zou ik zeggen.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door marco »

Idd eerst ff alles in orde maken.

Een fs1 maakt nu eenmaal toeren dus je hoeft niet bang te zijn.
Yamaha Sheriff 1981
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Het is even wachten tot de brommer zaak weer open is voor m´n keerring. Ik zal dan even laten weten hoe hij dan rijdt!
Ik vroeg me nu vooral af of deze verhouding niet per definitie te kort is, ongeacht afstelling vond ik het aantal toeren wel hoog, maar dat is ook alleen maar luisteren natuurlijk, heb geen metertje oid, ook nog geen ervaring met een goedlopende FS1 :mrgreen:
Bedankt voor de input, ik laat het weten zodra de het brandstofmengsel wel op orde is!
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door Laars »

De verhouding is te groot.
Dit geeft een snel optrekkende brommer met veel toeren
Zorg dat de verhouding rond de 1:3 ligt
(13-39 of 14-42 etc)
Maar inderdaad eerst de brommer repareren.
Alles heeft invloed op het rijgedrag.
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door NIX »

Ligt aan je formaat. Voor een 50cc is alles tussen 14/44 voor lichtgewichten en 15/45 voor wat zwaardere personen prima. Laars gaat denk ik wat meer uit van een 5-bak.
Kijk eerst even in de FAQ.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door yamjan »

Nix, ik kom net kijken en mijn FS1 rijdt nog steeds niet, maar denk dat je andersom bedoelt?
Zwaar persoon, lichte gearing 14-44. Licht persoon de wat zwaardere overbrenging 15-45.
15-45 is trouwens ook de 1 op 3 waar Laars het over heeft.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door NIX »

yamjan schreef:Nix, ik kom net kijken en mijn FS1 rijdt nog steeds niet, maar denk dat je andersom bedoelt?
Zwaar persoon, lichte gearing 14-44. Licht persoon de wat zwaardere overbrenging 15-45.
15-45 is trouwens ook de 1 op 3 waar Laars het over heeft.


Ik bedoelde 13/44 - 15/45. Scheefgetikt.
Kijk eerst even in de FAQ.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Beste allemaal,

Ik heb inmiddels de keerring vervangen. Nu met sproeier 120 loopt hij volgens mij hetzelfde als eerst met 160! Ik heb ook een 130 geprobeerd (van Sjon, zit hier een verschil in met origineel?), dit was niet echt beter of slechter, maar ik had hem met 120 gekocht.
Omdat ik toch ruimte had bij de aandrijving (en de vorige eigenaar een stuk zwaarder is dan mij) heb ik nu een 14t gestoken, nu staat hij dus op 14-45.

Wat mij opvalt is dit, hij loopt wat stabieler door de toeren heen voor mijn gevoel. Hij loopt echter nog precies even hard als voorheen met 13-45 en lekke keerring.
50-55km/u. Ik merk wel dat hij met de langere vertanding in zijn 3 nu wat harder kan en vooral ook steviger en stabieler loopt door die versnelling. Echter in zijn 4 gebeurd er net zo weinig als toen ik met 13-45 reed én lekke keerring, het voelt een beetje alsof er niet echt power achter zit, ondanks dat het toerental na schakelen wel net zo hoog is als waar hij in zijn 3 wel door pakt. Het voelt wat futloos aan, niet echt als te lage toeren waardoor hij niet pakt.
Ik ga volgende week ergens de 13t terug steken om uit te proberen en nog een keer sproeier 140 op de 14t.
Of denken jullie dat iets anders beter is? Ik heb alleen ervaring met scooters :oops: dat is toch wat anders haha.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door NIX »

Wat voor kop, wat voor carb Wat voor spruitstuk, wat voor inlaat: schijf of membraam? Ik mis gewoon de setup en ga hier niet de halve FAQ herhalen.
Kijk eerst even in de FAQ.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Hierbij het volledige overzicht:
F5B imitatie cilinder.
K-star kop.
Membraan blok.
10mm mikuni sproeiers van Sjon gekocht.
10mm spruitstuk.
Luhac uitlaat.
Vertanding 14-45 (voorheen 13-45).

Toen ik hem kocht stond hij al 5-6 jaar stil en was daarvoor volledig gereviseerd. Wat ik inmiddels gedaan heb:
Pakkingen spruitstuk, cilinder, blok gecheckt.
Linker keerring vervangen.
Carburateur en benzinetank schoongemaakt.
Benzine filter geplaatst (eentje die ook vocht filtert, dus niet alleen een gaasje).
Gebruikersavatar
dickfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 234
Lid geworden op: 28 feb 2014, 22:25
Locatie: westland

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door dickfs1 »

Ik heb een schijf blok fs1 tandwiel verhouding 13 voor 44 achter snelle schijf 16mm carburateur hoge uitlaat 50cc fs1 cylinder imi loopt zo 85 km per uur
Qua patet orbis
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door NIX »

Met een 10mm loopt hij meestal net iets boven de 60. Die imi F5B zou ik moeten zien, die zijn er in redelijke kwaliteit en volkomen bagger.
Kijk eerst even in de FAQ.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Ik zal van de week de cilinder er even af halen en foto's maken!
Wat mij van het weekend opviel met iemand achterop is dat hij precies even hard loopt, ook is het zo dat hij met half-driekwart gas op z'n top loopt en er naar vol gas niets gebeurd, behalve wat meer geluid.
Gezien de reacties hier denk ik dat dit met wat anders dan de vertanding te maken heeft.
De bougie kleur zal ik ook een foto van maken, deze is niet wit of zwart, maar ik weet niet precies wat ik er van moet denken. Ik doe zoals in de FAQ beschreven, koppeling in en gas los dan contact uit en dan uit laten rollen.

Ik was nog vergeten te benoemen dat ook de ontsteking is afgesteld door de brommerboer, dus ik ga er vanuit dat dat goed zit.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door NIX »

Maak ook een foto van de kop als die eraf is.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie