Tandwielverhouding info/ tips
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
- Locatie: Middelburg
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Nog een kleine toevoeging, de bougie is een B7HS.
Hierbij de foto's van de cilinder, kop en zuiger! Ik heb even een onedrive mapje gemaakt omdat het redelijk wat foto's zijn, zo zit er vast wel een tussen waar precies op staat wat je moet zien!
https://1drv.ms/f/s!AhjSOn5rR5HXjIZkxKxRHX8tBATCLA
Ik kwam er achter dat de voetpakking de spoelpoorten wat blokkeert, even bijgesneden:
Het viel me op dat het wat nat is rondom het membraan:
Foto van de bougie heb ik nog geen tijd voor gehad, die volgt nog!
Hierbij de foto's van de cilinder, kop en zuiger! Ik heb even een onedrive mapje gemaakt omdat het redelijk wat foto's zijn, zo zit er vast wel een tussen waar precies op staat wat je moet zien!
https://1drv.ms/f/s!AhjSOn5rR5HXjIZkxKxRHX8tBATCLA
Ik kwam er achter dat de voetpakking de spoelpoorten wat blokkeert, even bijgesneden:
Het viel me op dat het wat nat is rondom het membraan:
Foto van de bougie heb ik nog geen tijd voor gehad, die volgt nog!
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Hoe lang rij je al met deze cilinder en zuiger? zie nog wel hoonsporen staan. Zo te zien heb je behoorlijk compressie verlies gezien de zwarte plekken onder de zuigerveren. Misschien even nieuwe zuigerveertjes erop zetten. Dat zal je zeker meer trekkracht opleveren, en kun je eventueel zwaarder gaan vertanden
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: Tandwielverhouding info/ tips
zie overal veel koolaanslag.
dit verwijderen, ook in de uitlaat.
en nalopen wat de oorzaak kan zijn; te rijke afstelling, teveel olie of slechte kwaliteit, lekke keerring krukas rechts.
dit verwijderen, ook in de uitlaat.
en nalopen wat de oorzaak kan zijn; te rijke afstelling, teveel olie of slechte kwaliteit, lekke keerring krukas rechts.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
- Locatie: Middelburg
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Ik weet zelf helaas niet hoe lang deze cilinder al mee gaat.. Ik heb zelf van de brommer/ motor specialist hier begrepen dat alleen andere zuigerveren niet goed werkt omdat ze inslijten op de wand, volgens heb kun je als je alleen nieuwe plaatst zo door kieren heen kijken. Maar kan het natuurlijk wel proberen.
Koolaanslag zal ik ook gaan verwijderen! De keerring rechts is volgens mij wel goed, de olie in het carter ruikt niet naar benzine, zijn er nog meer manieren dit te checken?
Ik bedacht me wel dat omdat alles 6 jaar ongeveer stilgestaan heeft zal dat wel de reden zijn van de kapotte linker keerring (uitgedroogd).
Ik heb vandaag de bougie gecontroleerd en het lijkt me wel duidelijk: te veel brandstof, of te weinig lucht. Aangezien het filter schoon is en geen begrenzing heeft voor zover ik weet lijkt het me dan brandstof.
Sproeier 120 zit er nu in.
Ik zou het nu zelf gaan zoeken in een kleinere sproeier, na het ontkolen. Wat denken jullie er van, met deze set-up en sproeier?
Koolaanslag zal ik ook gaan verwijderen! De keerring rechts is volgens mij wel goed, de olie in het carter ruikt niet naar benzine, zijn er nog meer manieren dit te checken?
Ik bedacht me wel dat omdat alles 6 jaar ongeveer stilgestaan heeft zal dat wel de reden zijn van de kapotte linker keerring (uitgedroogd).
Ik heb vandaag de bougie gecontroleerd en het lijkt me wel duidelijk: te veel brandstof, of te weinig lucht. Aangezien het filter schoon is en geen begrenzing heeft voor zover ik weet lijkt het me dan brandstof.
Sproeier 120 zit er nu in.
Ik zou het nu zelf gaan zoeken in een kleinere sproeier, na het ontkolen. Wat denken jullie er van, met deze set-up en sproeier?
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Wat voor mengverhouding heeft jouw benzine?
Ik zie best veel natte olie aan de ring van de bougie zitten.
Tank je mengsmering of meng je je benzine zelf en in welke verhouding?
Ik zie best veel natte olie aan de ring van de bougie zitten.
Tank je mengsmering of meng je je benzine zelf en in welke verhouding?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
- Locatie: Middelburg
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Ik meng zelf met een maatbekertje bij de pomp 1/40. Die nattigheid zoals bij de bougie viel me ook al op rondom het membraam!
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23402
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
Re: Tandwielverhouding info/ tips
max1193 schreef:Ik weet zelf helaas niet hoe lang deze cilinder al mee gaat.. Ik heb zelf van de brommer/ motor specialist hier begrepen dat alleen andere zuigerveren niet goed werkt omdat ze inslijten op de wand, volgens heb kun je als je alleen nieuwe plaatst zo door kieren heen kijken. Maar kan het natuurlijk wel proberen.
Nieuwe zuigerveren moeten idd inslijten op de ronding van de cilinder. Dat je kieren zal zien zal niet zo zijn. Anders is je cilinder erg ovaal, en zou je hem moeten boren naar een overmaat. Maar dat is denk ik niet nodig. Het in laten slijten van de zuigerveren zal 400-500 km zijn volgens mij. Het is van groot belang dat ze goed in slijten en zo met de volle oppervlakte van de zuigerveer de cilinderwand raken. dit is voor optimale compressie, maar ook voor warmte afvoer van de zuiger.
Mocht de zuigerspeling te groot zijn (standaard 0,04 mm) Dan los je het met alleen zuigerveren niet op. Maar dat moet gemeten worden met een 3 punts micrometer (heel erg duur) en ingewikkeld. Denk dat weinig mensen hier dat in de schuur hebben liggen
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
- Locatie: Middelburg
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Bedankt allemaal voor het advies!
Ik heb vandaag de cilinder en uitlaat ontkoold! Tevens het kopje, de zuiger en zuigerveren schoongemaakt.
Omdat ik de cilinder nu goed droog had viel dit mij opeens wel heel erg op, ik voel er niets van verder, het is alleen zichtbaar.
Ook had ik op het forum gelezen dat de afstand tussen de zuigerveer slotjes 0.25mm zou moeten zijn. Bij mij was het 2x 0.1mm dus dit heb ik heel voorzichtig naar 0.25 gebracht.
Ik denk dat dit topic inmiddels redelijk ver is afgedwaald van de vertanding Ik kan het ook afsplitsen, of hoe werkt dat hier?
Mijn volgende stap wordt de boel weer dicht schroeven, rijden en bougie checken, dan als nodig ga ik met de sproeier aan de slag. En eventueel nieuwe zuigerveren.
Hij trekt met iemand achterop echter niet slecht en heeft exact dezelfde top als alleen. Hij loopt in z'n vier alleen niet door in de toeren. Ik kan 45km/u in z'n 3 rijden en dan vervolgens 50-55 in z'n vier, zowel alleen (72kg) als met twee.
Ik ben benieuwd of NIX nog reageert mbt de cilinder!
Ik heb vandaag de cilinder en uitlaat ontkoold! Tevens het kopje, de zuiger en zuigerveren schoongemaakt.
Omdat ik de cilinder nu goed droog had viel dit mij opeens wel heel erg op, ik voel er niets van verder, het is alleen zichtbaar.
Ook had ik op het forum gelezen dat de afstand tussen de zuigerveer slotjes 0.25mm zou moeten zijn. Bij mij was het 2x 0.1mm dus dit heb ik heel voorzichtig naar 0.25 gebracht.
Ik denk dat dit topic inmiddels redelijk ver is afgedwaald van de vertanding Ik kan het ook afsplitsen, of hoe werkt dat hier?
Mijn volgende stap wordt de boel weer dicht schroeven, rijden en bougie checken, dan als nodig ga ik met de sproeier aan de slag. En eventueel nieuwe zuigerveren.
Hij trekt met iemand achterop echter niet slecht en heeft exact dezelfde top als alleen. Hij loopt in z'n vier alleen niet door in de toeren. Ik kan 45km/u in z'n 3 rijden en dan vervolgens 50-55 in z'n vier, zowel alleen (72kg) als met twee.
Ik ben benieuwd of NIX nog reageert mbt de cilinder!
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23402
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in
Yamaha Sheriff 1981
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
- Locatie: Middelburg
Re: Tandwielverhouding info/ tips
marco schreef:Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in
Waar kan ik deze het best vandaan halen? Ik zie ze bij FS1Parts voor €4,- maar ook elders origineel voor €24.
Werkt enkel zuigerveertjes inrijden net zoals de hele cilinder?
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
Re: Tandwielverhouding info/ tips
marco schreef:Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in
Schuur met de ronding van cilinder en zuiger mee
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23402
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Tandwielverhouding info/ tips
max1193 schreef:marco schreef:Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in
Waar kan ik deze het best vandaan halen? Ik zie ze bij FS1Parts voor €4,- maar ook elders origineel voor €24.
Werkt enkel zuigerveertjes inrijden net zoals de hele cilinder?
Die van sjon zijn prima.
Gewoon Ff 100km rustig aan doen
Yamaha Sheriff 1981
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Cilinder lijkt me een redelijke imi. Ik zou lekker met de oorspronkelijke veren blijven rijden. Aan de lage uitlaatpoort te zien is dit geen toerenmaker. Dit gaat maximaal 60 lopen. Ontkool ook de einddemper, vooral de binnenkant van de pijp met een dik stuk rond schoonraggen. Als er nog wol om zit: verwijderen en eraf laten. De carb staat aan de rijke kant, maar ik zou 'm niet veel armer zetten. Met de ontsteking op tijd, de poorten vrij en de uitlaatpoort en einddemper ontkoold, zal dit allemaal al een stuk vlotter lopen.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
- Locatie: Middelburg
Re: Tandwielverhouding info/ tips
Bedankt weer voor de tips! De uitlaat kwam redelijk wat kool uitvallen, het dempertje is nog maar 3 centimeter lang dus daar kon ik mooi met de tandenborstel doorheen
Hij loopt weer!
Hij klinkt opeens behoorlijk anders, ik vind hem wat stiller klinken. Ik heb vandaag alleen nog wat rustig gereden zodat de olielaag zich weer kan vormen.
Ik heb het idee dat hij helaas wat minder rijdt dan voorheen, wellicht heb ik iets verkloot
Misschien wat te enthousiast op de zuigerveren geschuurd, ik heb vandaag nieuwe veertjes besteld, ik kijk het nog even aan maar als hij op topsnelheid ook niet beter rijdt vervang ik die.
Hij loopt weer!
Hij klinkt opeens behoorlijk anders, ik vind hem wat stiller klinken. Ik heb vandaag alleen nog wat rustig gereden zodat de olielaag zich weer kan vormen.
Ik heb het idee dat hij helaas wat minder rijdt dan voorheen, wellicht heb ik iets verkloot
Misschien wat te enthousiast op de zuigerveren geschuurd, ik heb vandaag nieuwe veertjes besteld, ik kijk het nog even aan maar als hij op topsnelheid ook niet beter rijdt vervang ik die.