Tandwielverhouding info/ tips

Alles over de techniek en sleutelen
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Nog een kleine toevoeging, de bougie is een B7HS.
Hierbij de foto's van de cilinder, kop en zuiger! Ik heb even een onedrive mapje gemaakt omdat het redelijk wat foto's zijn, zo zit er vast wel een tussen waar precies op staat wat je moet zien!
https://1drv.ms/f/s!AhjSOn5rR5HXjIZkxKxRHX8tBATCLA

Ik kwam er achter dat de voetpakking de spoelpoorten wat blokkeert, even bijgesneden:
Afbeelding

Het viel me op dat het wat nat is rondom het membraan:
Afbeelding

Foto van de bougie heb ik nog geen tijd voor gehad, die volgt nog!
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door athenayamaha »

Hoe lang rij je al met deze cilinder en zuiger? zie nog wel hoonsporen staan. Zo te zien heb je behoorlijk compressie verlies gezien de zwarte plekken onder de zuigerveren. Misschien even nieuwe zuigerveertjes erop zetten. Dat zal je zeker meer trekkracht opleveren, en kun je eventueel zwaarder gaan vertanden :twisted:
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door koppel »

zie overal veel koolaanslag.

dit verwijderen, ook in de uitlaat.

en nalopen wat de oorzaak kan zijn; te rijke afstelling, teveel olie of slechte kwaliteit, lekke keerring krukas rechts.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Ik weet zelf helaas niet hoe lang deze cilinder al mee gaat.. Ik heb zelf van de brommer/ motor specialist hier begrepen dat alleen andere zuigerveren niet goed werkt omdat ze inslijten op de wand, volgens heb kun je als je alleen nieuwe plaatst zo door kieren heen kijken. Maar kan het natuurlijk wel proberen.

Koolaanslag zal ik ook gaan verwijderen! De keerring rechts is volgens mij wel goed, de olie in het carter ruikt niet naar benzine, zijn er nog meer manieren dit te checken?
Ik bedacht me wel dat omdat alles 6 jaar ongeveer stilgestaan heeft zal dat wel de reden zijn van de kapotte linker keerring (uitgedroogd).

Ik heb vandaag de bougie gecontroleerd en het lijkt me wel duidelijk: te veel brandstof, of te weinig lucht. Aangezien het filter schoon is en geen begrenzing heeft voor zover ik weet lijkt het me dan brandstof.
Sproeier 120 zit er nu in.

Afbeelding

Ik zou het nu zelf gaan zoeken in een kleinere sproeier, na het ontkolen. Wat denken jullie er van, met deze set-up en sproeier?
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door pee67 »

Wat voor mengverhouding heeft jouw benzine?
Ik zie best veel natte olie aan de ring van de bougie zitten.

Tank je mengsmering of meng je je benzine zelf en in welke verhouding?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Ik meng zelf met een maatbekertje bij de pomp 1/40. Die nattigheid zoals bij de bougie viel me ook al op rondom het membraam!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door marco »

Gewoon een keer een flink stuk rijden.
Yamaha Sheriff 1981
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door athenayamaha »

max1193 schreef:Ik weet zelf helaas niet hoe lang deze cilinder al mee gaat.. Ik heb zelf van de brommer/ motor specialist hier begrepen dat alleen andere zuigerveren niet goed werkt omdat ze inslijten op de wand, volgens heb kun je als je alleen nieuwe plaatst zo door kieren heen kijken. Maar kan het natuurlijk wel proberen.


Nieuwe zuigerveren moeten idd inslijten op de ronding van de cilinder. Dat je kieren zal zien zal niet zo zijn. Anders is je cilinder erg ovaal, en zou je hem moeten boren naar een overmaat. Maar dat is denk ik niet nodig. Het in laten slijten van de zuigerveren zal 400-500 km zijn volgens mij. Het is van groot belang dat ze goed in slijten en zo met de volle oppervlakte van de zuigerveer de cilinderwand raken. dit is voor optimale compressie, maar ook voor warmte afvoer van de zuiger.

Mocht de zuigerspeling te groot zijn (standaard 0,04 mm) Dan los je het met alleen zuigerveren niet op. Maar dat moet gemeten worden met een 3 punts micrometer (heel erg duur) en ingewikkeld. Denk dat weinig mensen hier dat in de schuur hebben liggen :lol:
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Bedankt allemaal voor het advies!
Ik heb vandaag de cilinder en uitlaat ontkoold! Tevens het kopje, de zuiger en zuigerveren schoongemaakt.
Afbeelding

Omdat ik de cilinder nu goed droog had viel dit mij opeens wel heel erg op, ik voel er niets van verder, het is alleen zichtbaar.

Afbeelding

Ook had ik op het forum gelezen dat de afstand tussen de zuigerveer slotjes 0.25mm zou moeten zijn. Bij mij was het 2x 0.1mm dus dit heb ik heel voorzichtig naar 0.25 gebracht.
Ik denk dat dit topic inmiddels redelijk ver is afgedwaald van de vertanding :mrgreen: Ik kan het ook afsplitsen, of hoe werkt dat hier?

Mijn volgende stap wordt de boel weer dicht schroeven, rijden en bougie checken, dan als nodig ga ik met de sproeier aan de slag. En eventueel nieuwe zuigerveren.
Hij trekt met iemand achterop echter niet slecht en heeft exact dezelfde top als alleen. Hij loopt in z'n vier alleen niet door in de toeren. Ik kan 45km/u in z'n 3 rijden en dan vervolgens 50-55 in z'n vier, zowel alleen (72kg) als met twee.

Ik ben benieuwd of NIX nog reageert mbt de cilinder!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door marco »

Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in
Yamaha Sheriff 1981
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

marco schreef:Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in


Waar kan ik deze het best vandaan halen? Ik zie ze bij FS1Parts voor €4,- maar ook elders origineel voor €24.
Werkt enkel zuigerveertjes inrijden net zoals de hele cilinder?
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door athenayamaha »

marco schreef:Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in


Schuur met de ronding van cilinder en zuiger mee :!:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door marco »

max1193 schreef:
marco schreef:Dat Is een klein warmlopertje geweest.
Werk de plekjes bij met fijn schuurpapier en ook de zuiger als daar sporen op zitten. Vervang de zuigerveertjes en rij die netjes in


Waar kan ik deze het best vandaan halen? Ik zie ze bij FS1Parts voor €4,- maar ook elders origineel voor €24.
Werkt enkel zuigerveertjes inrijden net zoals de hele cilinder?

Die van sjon zijn prima.
Gewoon Ff 100km rustig aan doen
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door NIX »

Cilinder lijkt me een redelijke imi. Ik zou lekker met de oorspronkelijke veren blijven rijden. Aan de lage uitlaatpoort te zien is dit geen toerenmaker. Dit gaat maximaal 60 lopen. Ontkool ook de einddemper, vooral de binnenkant van de pijp met een dik stuk rond schoonraggen. Als er nog wol om zit: verwijderen en eraf laten. De carb staat aan de rijke kant, maar ik zou 'm niet veel armer zetten. Met de ontsteking op tijd, de poorten vrij en de uitlaatpoort en einddemper ontkoold, zal dit allemaal al een stuk vlotter lopen.
Kijk eerst even in de FAQ.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Tandwielverhouding info/ tips

Bericht door max1193 »

Bedankt weer voor de tips! De uitlaat kwam redelijk wat kool uitvallen, het dempertje is nog maar 3 centimeter lang dus daar kon ik mooi met de tandenborstel doorheen :D

Hij loopt weer!
Hij klinkt opeens behoorlijk anders, ik vind hem wat stiller klinken. Ik heb vandaag alleen nog wat rustig gereden zodat de olielaag zich weer kan vormen.
Ik heb het idee dat hij helaas wat minder rijdt dan voorheen, wellicht heb ik iets verkloot :roll: :oops:
Misschien wat te enthousiast op de zuigerveren geschuurd, ik heb vandaag nieuwe veertjes besteld, ik kijk het nog even aan maar als hij op topsnelheid ook niet beter rijdt vervang ik die.
Plaats reactie