Koppeling afstellen, na blokrevisie

Alles over de techniek en sleutelen
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door carrejans »

Sinds gisteren hangt mijn blok terug onder de brommer. De oliekeerringen en rollementen zijn vernieuwd. De cilinder is naar 40.50mm geboord en heeft een nieuwe piston.
Erg spannend om de brommer terug in gang te zetten. Dit lukte gelukkig goed.
Echter heb ik nu problemen met de koppeling. (voorheen nooit problemen gehad) Hij ontkoppelt niet genoeg, denk ik.
Als je de brommer laat uitbollen in 2e, 3e of 4e versnelling, met koppelingshendel helemaal ingeduwd, dan gaat ie toch stilvallen. In 1e lukt meestal wel.

Dan maar eens naar de faq gekeken.
Eerst je kabel flink terugstellen met de spanner op de kap tot er heel veel speling in zit. Dan de contramoer op je wormwieltje 1/4-1/2 slag losdraaien. Het stukje schroefdraad is dan in- en uit te draaien met een kleine kruiskop. Eerst eens een stukje uitdraaien. Daarna indraaien tot je een beetje weerstand voelt, en ongeveer 1/8-1/4 weer losdraaien. Met de sleutel 10 het contra moertje aandraaien terwijl je met je schroevendraaier het stukje draad tegenhoudt. Koppelingskabel weer strakzetten tot je nog wel wat speling in de handle kunt zien. Je koppeling is nu goed gesteld.

Dit uitgevoerd, maar nog steeds zelfde probleem.
Wat kan ik best eerst nog proberen? Of waar moet ik zeker eens naar kijken?

Nog een opmerking. Ik ben de brommer ondertussen aan het inrijden. Al verschillende keren rond de blok gereden; en ondertussen al 3km-tochtjes. Dan zet ik de brommer in de garage om af te koelen. Nu valt mij een heel speciale geur op.
Het ruikt wat naar verbrand rubber. Ik dacht eerst mss de remmen die aanlopen, maar het voelt daar niet warm, en geur lijkt echt van blok te komen.
Is dit normaal bij inrijden? Of kan het toch iets te maken hebben met koppelingsproblemen?
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door Nozem »

Die verbrande rubber geur, kan ook de olie zijn die gebruikt is voor het opboren en honen
van de cilinder als die voor de montage niet met ontvetter behandeld is.
(dan komen er oliedampen van de cilinder tijdens en na het rijden)
Oliepeil nog gecontroleerd?
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door carrejans »

Hoe ver moet koppelingsstift uitsteken? Bij montage van het deksel lijkt deze wat lang te zijn. Ik krijg het deksel niet met de hand tot tegen het blok, dit gebeurt pas met het aantrekken van de bouten.

Afbeelding

Afbeelding
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door carrejans »

Oliepeil is nog ok.
Bedenk me wel net dat ik eerst per ongeluk 2takt olie in blok had gedaan. Had wel direct na ingieten mijn fout gezien. Direct afgelaten en 10w40 erin.
Geen idee of die restjes 2takt voor die geur kan zorgen?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door NIX »

Stel je wormpje terug achter de rubberdop.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door marco »

Kom je naar wellen ?

Dan kunnen we daar eventjes kijken en eventueel afstellen.
Yamaha Sheriff 1981
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door carrejans »

Ik kom naar Wellen, ja. Maar wil graag meerijden met rit; en moet nu cilinder nog inrijden.
Dus ik wil liefst het koppelingsprobleem zo snel mogelijk oplossen. :D

Maar als het tegen dan nog niet in orde is, mag je er altijd eens naar kijken. Super! :D


Morgen proberen we nog eens...
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door carrejans »

Pfff... wil maar niet lukken.

Vraagje: Heb de brommer op de bok staan. Als ik koppeling volledig induw, dan moet achterwiel toch even vlot draaien als in neutraalstand, neem ik aan?
Als ik bij wijze van test het stelboutje zo ver als ik kan in het blok draai (dus maximum ontkoppeling), dan draait m'n wiel nog niet even mooi als in neutraalstand.
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door carrejans »

Zonet koppelingsstift eruit gehaald. Er hangt een soort poeder-vet mengsel op uiteinde van de kant die in het blok zit. Het voelt niet direct aan als metaalvijlsel. (bolletje kapot?)

Is dit normaal voor een blok dat er nog geen 25km heeft op zitten?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door marco »

Kogeltje wel vervangen met de revisie?

Lijkt idd of die helemaal verpulverd Is
Yamaha Sheriff 1981
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door carrejans »

Kogeltje niet vervangen, nee.

Zonet koppeling maar eens terug uit elkaar gehaald.


1) olie lijkt mij al vrij donker. Normaal?
Afbeelding



2) ook als ik de koppelingsdrukstift eruit haal, zit hier dezelfde vuiligheid op.
Afbeelding




3) drukstift lijkt het ook warm gehad te hebben (was mss ervoor al) (op foto is het minder erg dan in echt)
Afbeelding




4) bolletje is nog heel. Ook nog rond. Alleen wat doffe vlekken van lichte beschadiging.
Afbeelding




5) als ik stift helemaal doorduw, komt er nog van die prut uit
Afbeelding





6) koppelingstussenplaat is niet helemaal recht
Afbeelding







Nu is The Big Question natuurlijk. Waar komt die "prut" nu vandaan???
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door marco »

Blok niet goed schoongemaakt met de revisie?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door Piet den Breejen »

Uiteinden van de stiften zijn blauw, dit komt door het hardings proces. Blokje goed schoon maken en het weer proberen.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
Berichten: 564
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door athenayamaha »

De boel goed ingevet?
Gebruikersavatar
fastboy
250km gereden
250km gereden
Berichten: 313
Lid geworden op: 28 apr 2013, 00:19
Locatie: houthalen oost limburg B

Re: Koppeling afstellen, na blokrevisie

Bericht door fastboy »

Met een spuitbus brakecleaner het kanaal zuiver spuiten ....

Carrejans,welke route neem je naar wellen ?
Plaats reactie