warmloper tijdens inrijden

Alles over de techniek en sleutelen
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door carrejans »

pee67 schreef:
carrejans schreef:Die zijn niet gewijzigd aan hoe ik ervoor altijd reed.


En is dat dan met dezelfde cilinder?


Is dezelfde cilinder, ja.
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door carrejans »

pee67 schreef:
carrejans schreef:Ik ga voor de zekerheid jerrycan maar weggooien. Je weet nooit of je vergeten bent olie erin te doen. Redelijk onwaarschijnlijk, maar wil ik nu niet meer riskeren.


Weggooien?
Beter ga je opnieuw mengen, mocht het al gemengd zijn doe je er toch gewoon weer ongemengde benzine bij :)


Dan rij ik met 1:20. Kan toch niet goed zijn?
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door Nozem »

carrejans schreef: Dan rij ik met 1:20. Kan toch niet goed zijn?


Die mengverhouding stond standaard vroeger op de tanksticker, zie het probleem niet, jij wel?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door marco »

Dat is veel te vet
Yamaha Sheriff 1981
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door pee67 »

carrejans schreef:
pee67 schreef:
carrejans schreef:Ik ga voor de zekerheid jerrycan maar weggooien. Je weet nooit of je vergeten bent olie erin te doen. Redelijk onwaarschijnlijk, maar wil ik nu niet meer riskeren.


Weggooien?
Beter ga je opnieuw mengen, mocht het al gemengd zijn doe je er toch gewoon weer ongemengde benzine bij :)


Dan rij ik met 1:20. Kan toch niet goed zijn?


Nee, dat is ook niet goed, maar als je ziet dat je FS1 overmatig gaat roken hiermee dan kun je weer mengen door er gewone benzine bij te mengen.
Hoef je in ieder geval je benzine niet weg te gooien.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door NIX »

Ding is vet zat, dus dat is het probleem niet. Je had gewoon met meer verschillende toerentallen moeten rijden en toch vaker moeten stoppen.

Overgang uitlaatpoort-cilinderwand afronden kan nooit kwaad en heb ik meermaals in de FAQs benoemd.

Deze brommer is te heet geworden, dat gebeurt gewoon als de cilinder nog ruw is. veel verschillende toerentallen helpen, niet op de motor afremmen en de ontsteking moet op tijd staan en de kop moet te teveel compressie hebben.

Einddemper kan ook nog teveel dichtzitten.

Waarom heb je een RD zuiger? Niet dat dat uitmaakt, maar ik ben nieuwsgierig.

Meng met 98. Ik zal wel weer een beerput opentrekken, maar 95 is schrale troep.

En even over de mengverhouding 1:20, dat werd in de 70-er jaren aanbevolen. De olie was niet zo goed als de mengolie nu, ook toen was 1:20 megavet en zelfs normaal had een berg lood die heerlijk smeerde en koelde. Het was dus wel degelijk anders.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door fs-ael »

Het was vandaag ook 30 + graden, erg warm dat vinden fs1tjes ook niet fijn :wink:
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door marco »

NIX schreef:Meng met 98. Ik zal wel weer een beerput opentrekken, maar 95 is schrale troep.


Ben met je eens dat 98 beter is maar dat is hier nergens meer te krijgen aan de pomp dus het is 95 of niks.
Yamaha Sheriff 1981
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door carrejans »

NIX schreef:Ding is vet zat, dus dat is het probleem niet. Je had gewoon met meer verschillende toerentallen moeten rijden en toch vaker moeten stoppen.

Overgang uitlaatpoort-cilinderwand afronden kan nooit kwaad en heb ik meermaals in de FAQs benoemd.

Deze brommer is te heet geworden, dat gebeurt gewoon als de cilinder nog ruw is. veel verschillende toerentallen helpen, niet op de motor afremmen en de ontsteking moet op tijd staan en de kop moet te teveel compressie hebben.

Einddemper kan ook nog teveel dichtzitten.

Waarom heb je een RD zuiger? Niet dat dat uitmaakt, maar ik ben nieuwsgierig.

Meng met 98. Ik zal wel weer een beerput opentrekken, maar 95 is schrale troep.

En even over de mengverhouding 1:20, dat werd in de 70-er jaren aanbevolen. De olie was niet zo goed als de mengolie nu, ook toen was 1:20 megavet en zelfs normaal had een berg lood die heerlijk smeerde en koelde. Het was dus wel degelijk anders.


einddemper is ok
ontsteking is ok
kopje is niet bewerkt

ik vond bij jmpb geen geschikte overmaat zuiger.
Zag die wel bij almere staan. (onder rubriek 'fs1')
Eenmaal aangekomen blijkt het een rd zuiger te zijn!

Ik ga volgende doen:
- segmentspeling opmeten
- alles lichtjes proper schuren
- scherpe kantjes bijwerken
- opnieuw mengen met verse naft. 98 zullen we nemen (no worries pee, jerrycan is zo goed als leeg)
- nog voorzichtiger inrijden

Over dat laatste. Om te wisselen tussen toerentallen schakelde ik regelmatig terug van 3 naar 2. Geen goed idee dus?!
Omdat ik niet te veel gas mag geven, zat ik ook nogal in lage toeren. In 4e en soms 3e voelt dit soms wel heel zwaar aan. (alsof je tandwielverhouding te zwaar is) Is dit ook slecht voor ib te rijden?

Bedankt allemaal voor de tips!
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door carrejans »

fs-ael schreef:Het was vandaag ook 30 + graden, erg warm dat vinden fs1tjes ook niet fijn :wink:


Dat is wel een feit!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door NIX »

Ja, desnoods een tandje lichter vertanden.
Kijk eerst even in de FAQ.
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door carrejans »

Zonet de segmenten van de piston gehaald. Dan in de cilinder gedaan; helemaal bovenaan gelijk.
Ik kan er net een voelermaat van 0.25mm tussengeduwd krijgen.
Ik weet niet wat voor de fs1 voorgeschreven is?
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door carrejans »

carrejans schreef:Zonet de segmenten van de piston gehaald. Dan in de cilinder gedaan; helemaal bovenaan gelijk.
Ik kan er net een voelermaat van 0.25mm tussengeduwd krijgen.
Ik weet niet wat voor de fs1 voorgeschreven is?



Net opgezocht in Haynes manual opt forum: tussen 0.15mm en 0.35mm.
Zal dus wel in orde zijn.

Ik lees ook volgende over de segmenten.
Both are for compression, one is chrome plated, one parkerised.
Zijn die verschillen er ook in de aftermarket zuigerveren?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door marco »

De originele hebben een teflon coating.
Yamaha Sheriff 1981
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: warmloper tijdens inrijden

Bericht door carrejans »

Ik wil de sporen in de cilinder wat opschuren.
Het fijnste watervast schuurpapier wat ik in de lokale doe-het-zelf vond is 600. Volgens mij is dit nog niet fijn genoeg. Hoe fijn moet het best zijn?
Plaats reactie