Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Alles over de techniek en sleutelen
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door max1193 »

Beste mensen,

Het afstellen van de FS1 wil niet lukken, nadat ik om advies had gevraagd voor de vertanding kon ik mooi verder!
Het afstellen wil verder nog niet naar mijn zin worden.
Hier de setup:
Membraam blok
50cc F5b Immitatie met k-start kop
10mm Mikuni carb, sproeier 120, luchtschroef 1,5 slag, gasnaald 3D3.
16mm spruitstuk.
Luhac uitlaat
14-45 vertanding

Hij stotterde eerst in de eerste twee versnellingen en deed het laatste kwart gas niet zo veel extra. Toen heb ik mijn lange 9mm spruitstuk vervangen voor een 16mm. Hij vezuipt hem in de eerste twee versnellingen niet meer en ook lijkt het laatste kwart gas beter te gaan. Hij loopt nu ook net wat harder!
Ik heb echter het idee dat hij met de sproeier 120 (volgens mij een originele) die er in zit net iets te arm loopt en hij beter zou lopen met een grotere. Ik had redelijk wat sproeiers van Sjon gekocht. Nu loopt hij met een 160 van hem slechts een beetje beter. Hier een foto van de bougie met 120 en 160:

120:
Afbeelding

160:
Afbeelding

Ik zie bijna geen verschil, ik vind dat best vreemd. Als ik zo een maatvergroting had gedaan bij mijn scooter vroeger en 120 was bijna goed geweest was hij niet meer van z'n plek gekomen met 160 door verstikking in de brandstof. Ook heb ik een 16mm carb gevonden op marktplaats en die uitgeprobeerd met de 160 en dat was dus smoren in lucht.
Ik denk zelf dat het zit in een niet correcte maatvoering, echter heb ik hier ook gelezen dat de sproeiers van Sjon prima zijn. Dus het zou ook kunnen zitten in de 120 die veel te groot is en dat ik ergens nog valse lucht trek. Ik heb alle cilinder pakkingen vervangen en ook die van het spruitstuk. De linkerkeerring heb ik een tijdje terug ook al vervangen. Ook het blok getest op valse lucht met remmenreiniger, verder is het blok ook mooi schoon, geen drupje olie of viezigheid te zien.
Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden, sproeier fout of wat anders? En als het in de maatvoering van de sproeiers zit, waar vind ik originele sproeiers? De brommerboer hier heeft ze niet helaas.
Hier een foto van mijn ori 120 met een 125 van Sjon er naast (met die 125 liep hij ook armer dan met de 120).
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door marco »

Had je soms een lange sproeier ?
Yamaha Sheriff 1981
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door koppel »

is ook een wat vreemde combinatie..............een snelle luhac pijp met een 10 mm carb.

zou eens een 16 mm proberen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door NIX »

De combo is prima. Ik vraag me wel af hoe moi de imi F5B is. Die 120 lijkt bijna groter dan de 160. Bedenk dat de naald ook een boel tegenhoudt. Met een 120 of 130 zou je brommer het goed moeten doen. Je vertanding is aan de zware klant, tenzij je een vlieggewicht van 60kg bent. Hoe hard gaat dit ding nu?
Kijk eerst even in de FAQ.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door max1193 »

Het gaat hier beide om een korte sproeier.
Ik ben 72kg. Als je op de tekst klikt kun je zien hoe de cilinder er uit ziet.
Met het 9mm spruitstuk liep hij 55 max, nu wil hij wel is de 60 halen.
Ik had ook een 16mm carb geprobeerd, echter liep hij veel te arm op de sproeier 160 (niet boven de 50km/u komen, met choke harder lopen, toen wel boven de 60 iets).
Ik had gister de 10mm weer teruggeplaatst en met de sproeier 160 liep hij helemaal niet lekker meer.. Vanaf 52km/u begon hij hem af te knijpen, zelfs heuvel af voelde het alsof hij vol smoorde in lucht. Met lang vol gas rijden begon hij in te houden en weer te gaan, optrekken met vol gas kon wel zonder smoren, dit begon pas bij een bepaald toerental (topsnelheid dus). Op half gas ergens trok hij hem wel door na een tijdje.. Gek genoeg bleef de bougie mooi bruin.. Ik zou toch zeggen dat normaal als een brommer smoort in lucht dat de bougie wit wordt..
Niet dus:
Afbeelding

Ik heb vervolgens de ontsteking nog is bekeken.
Puntjes staan nog op tijd (dmv schuifmaat gecontroleerd).
De primaire spoel van de bobine geeft 1,6 ohm en na een tijdje lang doormeten beginnen de waardes alle kanten op te dansen... Dit lijkt me niet goed? (1,0 staat hier.
De secundaire spoel van de bobine is wel goed die was 6.2K
Condensator kon ik helaas niet doormeten omdat mijn meter maar tot 2000K gaat. Er is echter geen lasvonk te zien, wel af en toe een vonkje.

Nu heb ik vanochtend de carb schoon gemaakt, geen verbetering. Toen de sproeier 120 weer geplaatst en nu loopt hij weer door. Alleen het voelt gewoon niet lekker.
Met het 9mm spruitstuk trok hij vanuit half gas hard genoeg door met een lekkere snerp alleen deed hij niets op het laatste kwart. Nu met dit 16mm spruitstuk ademt het allemaal wel beter alleen krijg ik hem niet krachtig en overtuigend.

Is m'n bobine stuk?
Wat ik wel raar vind is het mengsel verhaal, dat hij met de 160 zo afkneep en dit vorige week niet deed en met de 120 het nu weer doet. Ook dat de bougiekleur bijna identiek is. Dat hoort niet vind ik :mrgreen:

Ik heb de linker keerring nog is gecontroleerd en dat ziet er wel goed uit denk ik, alleen wat is dat rode, roest van de krukas?
Afbeelding
Dus het valse lucht verhaald lijkt me zo wel definitief uitgesloten helaas haha, ik had erg het gevoel dat daar wat zat.

En zo zien de contactpuntjes er uit, om maar meteen alles gehad te hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door Nozem »

Zie op de laatste foto dat de contactpunten niet vlak liggen, gaapt aan de onderzijde.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door max1193 »

Ik heb de contactpuntjes recht tov. van elkaar gebogen en opnieuw afgesteld.
Verder ben ik met de bobine langs de brommerboer geweest, hier is niets mis mee, bleek in de (on)nauwkeurighed van mijn multimeter te zitten..

Ik ben er helaas nog niet uit. Toen ik ging proefrijden reed hij vlot 50 met ongeveer half gas, vervolgens draai ik hem vol open en trekt hij vlot door naar bijna de 60. Daarna verslikt hij zich of zo iets en zakt af naar de 55. Dit had hij met het 9mm spruitstuk ook al wel, dat het allemaal best lekker ging tot een bepaalde snelheid.
Het lijkt voor mij nog steeds een lucht probleem, alleen de bougie ondersteund dat verhaal niet..
Wellicht weer versleten zuigerveren? Heb die wel al een paar 100 km terug al vervangen.

Wat ook opvalt is dat hij begint te vibreren rond de 55km/u, als hij daar overheen trekt dan is het weer over. Het viel me ook op dat verschillende sproeiers hier ook effect op hebben..

Los van alles klopt het van geen kant dat hij met sproeier 160 smoort en alsnog geen witte of zwarte bougie heeft vind ik.. Tenzij er iemand beter advies heeft ga ik originele sproeiers kopen om te kijken of een groter maatje verbetering oplevert. Nieuwe zuigerveren wil ik dan ook meteen weer proberen.
Waar kan ik originele sproeiers vandaan halen?
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door pee67 »

In je eerste post zeg je dat de luchtstelschroef 1.5 slag uitstaat
1.5 slag betekent dat dit 360 + 180 graden is.... wellicht heb je dat verkeerd geïnterpreteerd?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door max1193 »

De luchtschroef staat op 360+180 graden!
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door gklijnhout »

Beste MAX,

Een soort gelijk probleem heeft mijn FS1 al af begin lopen doet hij geweldig alleen bij vol gas rijden dan op topsnelheid en het moment dat de motor geen "kracht" meer hoeft te leveren of wanneer je de berg af smoort de machine als je dan niets doet en alleen je gas iets terug draait pakt deze weer op het vrolijk weer verder waar deze gebleven was.
Dit probleem is minder of sterker aanwezig bij droog of vochtig weer sterker nog bij regen vrijwel helemaal niet vergrote of verkleinen van de hoofdsproeier evenals het verstellen van de luchtschroef heeft alleen maar negatieve invloed en zoek dus ook al een tijdje om dit er uit te krijgen.
Als je in de carburateur bij een uitgezette motor en dan het gas open draait zal je zien dat het moment van gasstand en wegvallen exact het moment is dat de gasschuif geheel boven in het carburateurhuis verdwijnt en dus geen venturiewerking "vacuum" op de mengbuis cq hoofdsproeier heeft het lijkt er dan ook op de bij een met name membraanblok de membraan bij dit nagenoeg onbelaste toerental vrijwel niet open gezogen word en daardoor een te lage luchtstroom langs de hoofdsproeier komt en dus ook geen benzine aanzuigt.
Nadat ik de membraanplaat eens had vervangen door een nieuwe originele was het een korte tijd beter maar nu weer gelijk aan voor die tijd ik heb eigenlijk de moed een beetje opgegeven en rijdt bij extreem mooi en droog weer gewoon niet in de volle gasstand waarbij hij niets minder snel rijdt of optrekt.

Gert.
max1193
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mei 2016, 09:04
Locatie: Middelburg

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door max1193 »

Klinkt bekend inderdaad! Ik weet niet of jij met een begrensd lang 9mm spruitstuk rijdt?
Ik dacht namelijk dit probleem met het grotere spruitstuk te hebben opgelost. Mijn teken vaardigheden zijn niet zo groot, maar dit is zoals ik het zie:
9mm spruitstuk-10mm carb, zolang de opening in de carb 9mm of kleiner is is er een goede zuigende werking, zodra de schuif naar 10mm gaat wordt de venturi werking minder. Dus met een 16mm spruitstuk wordt het vacuum groter doordat de doorgang vóór de gasschuif groter is dan er onder (gelijk zou natuurlijk ook goed zijn).

Afbeelding

Ik merk wel dat het gewerkt heeft zoals ik dacht tot op zekere hoogte, hij loopt harder, alleen nog steeds niet goed + dat sproeier 120-->160 gewoon echt verschil MOET geven, positief of negatief. Daarom ga ik nog een keer de zuigerveren vervangen, want hij klinkt ondertussen ook redelijk gaar en nog op zoek naar originele sproeiers om zeker te zijn van de maat en het effect.
Kort filmpje waarop de horen is hoe hij loopt https://1drv.ms/v/s!AhjSOn5rR5HXjaAw8pqCSGDa7ljNIA. Kort na het vervangen van de zuigerveren was het veel duidelijker taktaktak ipv pfpfpf.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door koppel »

tweetakt is en blijft een soms lastig te begrijpen en te sturen fenomeen.

fabrikanten zoeken dmv langdurig testen en rekenwerk naar het beste compromis en produceren daarbij zo nauwkeurig mogelijk zodat het mogelijk is verbrandingsmotoren te leveren volgens exact dezelfde specificaties en deze zullen exact hetzelfde karakter vertonen.

alhoewel japanse fabrikanten al lang geleden in staat waren heel nauwkeurig te produceren, blijken er zelfs minimale tolerantieverschillen te zitten in originele onderdelen..............google eens op blueprinting.

wij sleutelen aan gebruikte bromfietsen die doorgaans niet meer origineel zijn, er worden allerlei onderdelen door elkaar gebruikt, immitatie en origineel, gebruikt en nieuw, etc.

om dit in deze toestand goed te laten lopen is enige ervaring en creativiteit noodzakelijk, en soms is het beter de zaak helemaal uit elkaar te halen en stap voor stap weer op te bouwen.

na 35 jaar gesleutel aan tweetakt sta ik ook geregeld voor een raadsel kwa afstellingen, soms lopen de meest bizarre combinaties icm vreemde afstellingen heel goed terwijl als je alles volgens het boekje doet of volgens de adviezen van dit forum de zaak compleet klote loopt.

veel adviezen hier zijn prima als referentie, als uitgangspunt, maar uiteindelijk moet een ieder met z'n tweetakt daar van durven afwijken als dat een beter resultaat oplevert.

try & error dus

en ook je persoonlijke voorkeur, ik sta bv kwa mengselafstelling wat aan de rijke kant...........mijn bougies zijn doorgaans wat roetig en vet.
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door Nozem »



De kentekenplaat hangt behoorlijk los?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door marco »

gklijnhout schreef:Beste MAX,

Een soort gelijk probleem heeft mijn FS1 al af begin lopen doet hij geweldig alleen bij vol gas rijden dan op topsnelheid en het moment dat de motor geen "kracht" meer hoeft te leveren of wanneer je de berg af smoort de machine als je dan niets doet en alleen je gas iets terug draait pakt deze weer op het vrolijk weer verder waar deze gebleven was.
Dit probleem is minder of sterker aanwezig bij droog of vochtig weer sterker nog bij regen vrijwel helemaal niet vergrote of verkleinen van de hoofdsproeier evenals het verstellen van de luchtschroef heeft alleen maar negatieve invloed en zoek dus ook al een tijdje om dit er uit te krijgen.
Als je in de carburateur bij een uitgezette motor en dan het gas open draait zal je zien dat het moment van gasstand en wegvallen exact het moment is dat de gasschuif geheel boven in het carburateurhuis verdwijnt en dus geen venturiewerking "vacuum" op de mengbuis cq hoofdsproeier heeft het lijkt er dan ook op de bij een met name membraanblok de membraan bij dit nagenoeg onbelaste toerental vrijwel niet open gezogen word en daardoor een te lage luchtstroom langs de hoofdsproeier komt en dus ook geen benzine aanzuigt.
Nadat ik de membraanplaat eens had vervangen door een nieuwe originele was het een korte tijd beter maar nu weer gelijk aan voor die tijd ik heb eigenlijk de moed een beetje opgegeven en rijdt bij extreem mooi en droog weer gewoon niet in de volle gasstand waarbij hij niets minder snel rijdt of optrekt.

Gert.


Bij volgas moet het aan de hoofd sproeier liggen.

Heb je al eens carbonplaatjes geprobeerd voor het membraan?
Dan pakt die onderin net ff beter op.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Afstel probleem (of sproeier probleem?)

Bericht door gklijnhout »

marco schreef:
gklijnhout schreef:Beste MAX,

Een soort gelijk probleem heeft mijn FS1 al af begin lopen doet hij geweldig alleen bij vol gas rijden dan op topsnelheid en het moment dat de motor geen "kracht" meer hoeft te leveren of wanneer je de berg af smoort de machine als je dan niets doet en alleen je gas iets terug draait pakt deze weer op het vrolijk weer verder waar deze gebleven was.
Dit probleem is minder of sterker aanwezig bij droog of vochtig weer sterker nog bij regen vrijwel helemaal niet vergrote of verkleinen van de hoofdsproeier evenals het verstellen van de luchtschroef heeft alleen maar negatieve invloed en zoek dus ook al een tijdje om dit er uit te krijgen.
Als je in de carburateur bij een uitgezette motor en dan het gas open draait zal je zien dat het moment van gasstand en wegvallen exact het moment is dat de gasschuif geheel boven in het carburateurhuis verdwijnt en dus geen venturiewerking "vacuum" op de mengbuis cq hoofdsproeier heeft het lijkt er dan ook op de bij een met name membraanblok de membraan bij dit nagenoeg onbelaste toerental vrijwel niet open gezogen word en daardoor een te lage luchtstroom langs de hoofdsproeier komt en dus ook geen benzine aanzuigt.
Nadat ik de membraanplaat eens had vervangen door een nieuwe originele was het een korte tijd beter maar nu weer gelijk aan voor die tijd ik heb eigenlijk de moed een beetje opgegeven en rijdt bij extreem mooi en droog weer gewoon niet in de volle gasstand waarbij hij niets minder snel rijdt of optrekt.

Gert.


Bij volgas moet het aan de hoofd sproeier liggen.

Heb je al eens carbonplaatjes geprobeerd voor het membraan?
Dan pakt die onderin net ff beter op.


Marco,

Mijn gedachten gingen ook uit naar de hoofdsproeier dit zelfs met Henk Jan in een prive mail besproken vergroten of verkleinen van deze geeft een negatief resultaat maximale toerental en trekkracht wordt in beide gevallen lager en gaat ook minder mooi lopen luchtstelschroef en kwart meer open lijkt te helpen maar verplaatst uiteindelijk het toerental waar dit bij gebeurt met 100 t/min hoger eigenlijk alles al geprobeerd zelfs de CDI vervangen door een mps 300 daar waar hij over het hele toerengebied veel mooier en krachtiger loopt de reden hiervan is dat deze cdi de ontsteking minder verlaat.
Onoverkomelijk is het smoren bij maximale toerental niet alleen vreemd dat er duidelijk verschil is bij droog of vochtig weer, enige verklaring welke ik hier voor heb is dat bij vochtig weer de luchtmassa dichter is en dus de vulling in de cilinder beter is.
Het laatste wat ik wil proberen is een langere gasschuif dusdanig inkorten dat deze iets langer blijft als de originele voor de 16 mm gasfabriek dit om te zorgen dat bij volgas deze gasschuif nog een fractie in de luchtdoorlaat van de carburateur blijft en zo een vacuum op de mengbuis cq hoofdsproeier houdt.
Voor de topsnelheid maakt het namelijk niet uit in de huidige situatie bij een weinig gas terug draaien bereik ik het zelfde en pakt de machine gewoon weer op en versnelt gewoon weer.
Dit fenomeen was ook al bij mijn andere blok aanwezig en in dit blok heb ik ook nog met contactpunten gereden na het vervangen van de ontsteking door een CDI met nieuwe originele bobine bleef het aanwezig dus hier hoef ik niet te zoeken ook het uitwisselen van de carburateur met de zelfde instellingen geeft geen verandering het voelt dan ook of er een toerentalbegrenzer aanwezig is vandaar het uitwisselen cq proberen van de cdi.
De combinatie van een eigenlijk iets te grote carburateur gestuurd door een membraaninlaat dan nog een negatieve flow van lucht/brandstof in de cilinder en uitlaat door het onbelaste toerental geven voor mijn gevoel de oorzaak.

Huidige configuratie:
Bloktype 468
16mm mikuni carburateur met 170 sproeier
luchtschroef 1.75 slag open
originele F5B cilinder welke op de 2e overmaat staat en aangepaste cq gepolijste en gestroomde poorten heeft.
Cilinderkop is er een met een lichte overdruk (JMP)
uitlaat 32 mm voorpijp met megafoondemper
Bougie ngk B7HS
Smering dmv oliepomp
eindoverbrenging 13 x 43
maximale toerental op de vlakke weg 8300 omw/min.
trekkracht in de 4e versnelling optimaal en kan hier bij normaal verkeer gewoon in blijven rijden ook het bekende gat tussen 3e en 4e versnelling is nauwelijks tot niet aanwezig.
kortom hij loopt eigenlijk uitstekend.
Met deze configuratie inmiddels 12000 km gereden.

Gert.
Plaats reactie