Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling
Geplaatst: 26 nov 2016, 11:00
Hallo beste mensen, mijn dochter heeft een probleem met het motorblok van haar fs1.
Waar gaat het om?
Er kwam tijdens het rijden ineens een hoop gegier uit het blok: alsof twee tandwielen elkaar net raken (het geluid van misschakelen in een auto, maar dan constant). Door de kickstarter te bewegen terwijl de motor nog draaide, werd het geluid minder of meer.
Afijn, eergisteren het blokje open gemaakt en de kickstarteras + assembly eruit gehaald.
Een klein randje van het kickstartertandwiel is nu wat blanker dan de rest. Verder geen schade. Wel zag ik dat de borgveer die normaliter aanligt op de schotel van het kickstartertandwiel, er vanaf was gekomen en los op de as zat.
Nou, dat verklaart alles zou je zeggen. Veer er weer opzetten, alles weer monteren en hup rijden!
Nou toch niet, want het aflopen van de borgveer gebeurt niet zomaar, maar moet een aanwijsbare oorzaak hebben. Op zoek naar aanwijzingen kwam het in me op dat mijn dochter eerder aangaf dat tijdens het aantrappen van de brommer, de kickstarter soms aan het het begin van de slag aangrijpt (zoals het heurt) maar soms ook wat later (op 1/3 van de slag).
Dit vond ik destijds wel vreemd, maar omdat het verder geen problemen gaf, sloeg ik er geen acht op. Nu vraag ik me af of en er een verband kan zijn met de andere klacht.
Nu zag ik ook dat het aanliggende hulptandwiel dat het kickstartertandwiel verbindt met het onderste tandwiel van het koppelinghuis, een ruime axiale speling heeft. Ik bedoel dan flink wat millimeters!!
Dat kan nooit goed zijn, toch?
Hierdoor zou het zomaar kunnen gebeuren dat bij het aangrijpen van beide tandwielen, deze twee soms eerst een stukje worden opgeschoven tot het einde van de axiale speling, waardoor het kickstartertandwiel de ene keer wél en de andere keer niet vrijloopt. Dat fenomeen zou daarmee verklaard kunnen worden, maar waar komt dan die speling vandaan?
Omdat het asje waar dit hulptandwiel op draait volledig schuilgaat achter het koppelinghuis, kan ik niet zien of er misschien een borgclip op het asje mist.
Ik kan op de technische sheets vreemd genoeg het hulptandwiel niet vinden. Vandaar mijn vraag of iemand in deze club:
A: deze situatie herkent,
B: weet waar dit door komt,
C: de oplossing kan aandragen
D: iets zinnigs kan zeggen over de axiale speling op het hulptandwiel.
E: hier een technische tekening kan posten met een explosief view van het hulpasje.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen om dit puzzeltje op te lossen.
Groetjes,
Rob
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waar gaat het om?
Er kwam tijdens het rijden ineens een hoop gegier uit het blok: alsof twee tandwielen elkaar net raken (het geluid van misschakelen in een auto, maar dan constant). Door de kickstarter te bewegen terwijl de motor nog draaide, werd het geluid minder of meer.
Afijn, eergisteren het blokje open gemaakt en de kickstarteras + assembly eruit gehaald.
Een klein randje van het kickstartertandwiel is nu wat blanker dan de rest. Verder geen schade. Wel zag ik dat de borgveer die normaliter aanligt op de schotel van het kickstartertandwiel, er vanaf was gekomen en los op de as zat.
Nou, dat verklaart alles zou je zeggen. Veer er weer opzetten, alles weer monteren en hup rijden!
Nou toch niet, want het aflopen van de borgveer gebeurt niet zomaar, maar moet een aanwijsbare oorzaak hebben. Op zoek naar aanwijzingen kwam het in me op dat mijn dochter eerder aangaf dat tijdens het aantrappen van de brommer, de kickstarter soms aan het het begin van de slag aangrijpt (zoals het heurt) maar soms ook wat later (op 1/3 van de slag).
Dit vond ik destijds wel vreemd, maar omdat het verder geen problemen gaf, sloeg ik er geen acht op. Nu vraag ik me af of en er een verband kan zijn met de andere klacht.
Nu zag ik ook dat het aanliggende hulptandwiel dat het kickstartertandwiel verbindt met het onderste tandwiel van het koppelinghuis, een ruime axiale speling heeft. Ik bedoel dan flink wat millimeters!!
Dat kan nooit goed zijn, toch?
Hierdoor zou het zomaar kunnen gebeuren dat bij het aangrijpen van beide tandwielen, deze twee soms eerst een stukje worden opgeschoven tot het einde van de axiale speling, waardoor het kickstartertandwiel de ene keer wél en de andere keer niet vrijloopt. Dat fenomeen zou daarmee verklaard kunnen worden, maar waar komt dan die speling vandaan?
Omdat het asje waar dit hulptandwiel op draait volledig schuilgaat achter het koppelinghuis, kan ik niet zien of er misschien een borgclip op het asje mist.
Ik kan op de technische sheets vreemd genoeg het hulptandwiel niet vinden. Vandaar mijn vraag of iemand in deze club:
A: deze situatie herkent,
B: weet waar dit door komt,
C: de oplossing kan aandragen
D: iets zinnigs kan zeggen over de axiale speling op het hulptandwiel.
E: hier een technische tekening kan posten met een explosief view van het hulpasje.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen om dit puzzeltje op te lossen.
Groetjes,
Rob
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk