Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Alles over de techniek en sleutelen
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Hallo beste mensen, mijn dochter heeft een probleem met het motorblok van haar fs1.
Waar gaat het om?

Er kwam tijdens het rijden ineens een hoop gegier uit het blok: alsof twee tandwielen elkaar net raken (het geluid van misschakelen in een auto, maar dan constant). Door de kickstarter te bewegen terwijl de motor nog draaide, werd het geluid minder of meer.

Afijn, eergisteren het blokje open gemaakt en de kickstarteras + assembly eruit gehaald.
Een klein randje van het kickstartertandwiel is nu wat blanker dan de rest. Verder geen schade. Wel zag ik dat de borgveer die normaliter aanligt op de schotel van het kickstartertandwiel, er vanaf was gekomen en los op de as zat.
Nou, dat verklaart alles zou je zeggen. Veer er weer opzetten, alles weer monteren en hup rijden!

Nou toch niet, want het aflopen van de borgveer gebeurt niet zomaar, maar moet een aanwijsbare oorzaak hebben. Op zoek naar aanwijzingen kwam het in me op dat mijn dochter eerder aangaf dat tijdens het aantrappen van de brommer, de kickstarter soms aan het het begin van de slag aangrijpt (zoals het heurt) maar soms ook wat later (op 1/3 van de slag).
Dit vond ik destijds wel vreemd, maar omdat het verder geen problemen gaf, sloeg ik er geen acht op. Nu vraag ik me af of en er een verband kan zijn met de andere klacht.

Nu zag ik ook dat het aanliggende hulptandwiel dat het kickstartertandwiel verbindt met het onderste tandwiel van het koppelinghuis, een ruime axiale speling heeft. Ik bedoel dan flink wat millimeters!!
Dat kan nooit goed zijn, toch?

Hierdoor zou het zomaar kunnen gebeuren dat bij het aangrijpen van beide tandwielen, deze twee soms eerst een stukje worden opgeschoven tot het einde van de axiale speling, waardoor het kickstartertandwiel de ene keer wél en de andere keer niet vrijloopt. Dat fenomeen zou daarmee verklaard kunnen worden, maar waar komt dan die speling vandaan?

Omdat het asje waar dit hulptandwiel op draait volledig schuilgaat achter het koppelinghuis, kan ik niet zien of er misschien een borgclip op het asje mist.
Ik kan op de technische sheets vreemd genoeg het hulptandwiel niet vinden. Vandaar mijn vraag of iemand in deze club:
A: deze situatie herkent,
B: weet waar dit door komt,
C: de oplossing kan aandragen
D: iets zinnigs kan zeggen over de axiale speling op het hulptandwiel.
E: hier een technische tekening kan posten met een explosief view van het hulpasje.

Alvast bedankt voor jullie bijdragen om dit puzzeltje op te lossen.

Groetjes,

Rob



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door marco »

Lijkt wel of het veertje onder het tandwiel mist. Dan heb je aardig wat speling.
Yamaha Sheriff 1981
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Dank je Marco. Wat voor veertje hoort daar dan te zitten: een Seegerveer o.i.d?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Nozem »

Op pagina 13, http://www.fs1forum.com/partslist1973.php
onderdeelnr 22, ik neem aan dat je dat tandwiel bedoeld?
Als daar een hoop ruimte op de as zit zou de verende ring (nr 21) kunnen missen?
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Bedankt Nozem! Nu weet ik welke ringen er bij het tandwiel horen. Ik ga de koppelingskorf eraf halen om te zien hoe het erbij staat.

Nogmaals bedankt voor het meedenken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Nozem schreef:Op pagina 13, http://www.fs1forum.com/partslist1973.php
onderdeelnr 22, ik neem aan dat je dat tandwiel bedoeld?
Als daar een hoop ruimte op de as zit zou de verende ring (nr 21) kunnen missen?

Nog 1 vraag hierover. Behoren de onderdelen vanaf nr. 20 aan de kant van de koppeling? (Dat ik geen ring of veer verkeerd meereken

En weer bedankt voor jullie reacties


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Nozem »

Yep vanaf nr 20 :app: aan de koppeling kant.
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Nozem schreef:Yep vanaf nr 20 :app: aan de koppeling kant.
dankjewel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Interessante kwestie dit: het kickstartertandwiel grijpt niet altijd op hetzelfde punt aan op het tussentandwiel omdat er teveel axiale speling op dit tandwiel is ontstaan.
Nu blijkt dat onderdeel 20 op de technische tekening niet zomaar een ring is, maar een shim die in 3 diktematen voorkomt: 1,0-1,2 en 1,4 mm. Er is dus blijkbaar door yamaha al rekening gehouden met axiale speling!
Het is nu een kwestie van het opmeten van de dikte van mijn shim en daarna de speling met de juiste dikte shim op 0 te zetten.

Was alles maar zo simpel.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Rop65 schreef:Interessante kwestie dit: het kickstartertandwiel grijpt niet altijd op hetzelfde punt aan op het tussentandwiel omdat er teveel axiale speling op dit tandwiel is ontstaan.
Nu blijkt dat onderdeel 20 op de technische tekening niet zomaar een ring is, maar een shim die in 3 diktematen voorkomt: 1,0-1,2 en 1,4 mm. Er is dus blijkbaar door yamaha al rekening gehouden met axiale speling!
Het is nu een kwestie van het opmeten van de dikte van mijn shim en daarna de speling met de juiste dikte shim op 0 te zetten.

Was alles maar zo simpel.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een update: door allerlei oorzaken nu pas toegekomen aan de vervolgacties om het motorblokje weer gezond te maken.

Simpel is anders: De koppeling heb ik eraf gehaald en ik heb de speling op het hulptandwiel gemeten. Die is 1,15 mm! Alle ringen die op de as horen, zijn aanwezig en in de juiste volgorde gemonteerd. De as zelf heeft geen axiale speling.

De shim waar ik het eerder over had, heeft een dikte van 1,0 mm. Ik kan volgens het werkplaatshandboek die ring vervangen door een dikker exemplaar en zo nog 0,4 mm. compenseren. In dat geval blijft er toch nog een ruime speling over van 0,75 mm.

Dat vind ik erg veel. Mijn gevoel zegt dat die speling eruit moet (shims met variabele diktes zijn er niet voor niets en wat voor zin heeft zoveel speling), maar dan zal ik er een extra ring op moeten zetten en dat komt niet overeen met het werkplaatshandboek.
Er is dus iets mis of die grote speling is (vreemd genoeg) normaal.

Ik wordt verder niet wijzer van de technische gegevens. Voordat ik mijn eigen conclusies trek, leg ik het aan jullie voor:
Hebben jullie deze speling ook op het hulptandwiel in jullie blokjes?
Enig idee of dit normaal is of een doel dient?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor het meedenken.

Rob



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Rop65 schreef:Interessante kwestie dit: het kickstartertandwiel grijpt niet altijd op hetzelfde punt aan op het tussentandwiel omdat er teveel axiale speling op dit tandwiel is ontstaan.
Nu blijkt dat onderdeel 20 op de technische tekening niet zomaar een ring is, maar een shim die in 3 diktematen voorkomt: 1,0-1,2 en 1,4 mm. Er is dus blijkbaar door yamaha al rekening gehouden met axiale speling!
Het is nu een kwestie van het opmeten van de dikte van mijn shim en daarna de speling met de juiste dikte shim op 0 te zetten.

Was alles maar zo simpel.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een update: door allerlei oorzaken nu pas toegekomen aan de vervolgacties om het motorblokje weer gezond te maken.

Simpel is anders: De koppeling heb ik eraf gehaald en ik heb de speling op het hulptandwiel gemeten. Die is 1,15 mm! Alle ringen die op de as horen, zijn aanwezig en in de juiste volgorde gemonteerd. De as zelf heeft geen axiale speling.

De shim waar ik het eerder over had, heeft een dikte van 1,0 mm. Ik kan volgens het werkplaatshandboek die ring vervangen door een dikker exemplaar en zo nog 0,4 mm. compenseren. In dat geval blijft er toch nog een ruime speling over van 0,75 mm.

Dat vind ik erg veel. Mijn gevoel zegt dat die speling eruit moet (shims met variabele diktes zijn er niet voor niets en wat voor zin heeft zoveel speling), maar dan zal ik er een extra ring op moeten zetten en dat komt niet overeen met het werkplaatshandboek.
Er is dus iets mis of die grote speling is (vreemd genoeg) normaal.

Ik wordt verder niet wijzer van de technische gegevens. Voordat ik mijn eigen conclusies trek, leg ik het aan jullie voor:
Hebben jullie deze speling ook op het hulptandwiel in jullie blokjes?
Enig idee of dit normaal is of een doel dient?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor het meedenken.

Rob



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door marco »

Je kan ook het veertje een beetje verder buigen dan is de meeste speling er wel uit
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door scirocco »

marco schreef:Je kan ook het veertje een beetje verder buigen dan is de meeste speling er wel uit

Als ik een blok ga reviseren is dit een van de onderdelen die er nieuw in gaat
Vaak is de meeste rek er wel uit en half versleten
Rop65
100km gereden
100km gereden
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 19:50

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door Rop65 »

Ok, Dankjulliewel. Als ik jullie goed begrijp dan kan ik concluderen dat er geen axiale speling hoort te zijn. De speling is ontstaan omdat de veerring is versleten. Met bijbuigen of een nieuwe veerring kan de speling weer op 0 worden gezet.

Ik weet wat me te doen staat.

Groetjes,
Rob


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Re: Tussentandwiel bij kickstarteras heeft speling

Bericht door scirocco »

Plaats reactie