werking ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

werking ontsteking

Bericht door koppel »

Ben de afgelopen tijd weer eens in dit onderwerp gedoken, diverse documentatie doorgelezen en dit samengevat in een Word document.

Wil dit graag op het forum zetten, maar hoe?

Is 5 Mb groot en veel afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Nozem
100km gereden
100km gereden
Berichten: 171
Lid geworden op: 03 feb 2016, 14:51
Locatie: Joure

Re: werking ontsteking

Bericht door Nozem »

Een account aanmaken bij dropbox, bestand daar uploaden en de downloadlink op het forum zetten?
(als het teveel gedoe is even een PB, dan wil ik het bestand wel uploaden,
en jou de downloadlink toesturen, en dat jij die plaatst in het topic)

koppel schreef:Ben de afgelopen tijd weer eens in dit onderwerp gedoken, diverse documentatie doorgelezen en dit samengevat in een Word document.

Wil dit graag op het forum zetten, maar hoe?

Is 5 Mb groot en veel afbeeldingen.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: werking ontsteking

Bericht door koppel »

koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: werking ontsteking

Bericht door koppel »

voor diegene die het wil lezen of gelezen hebben...

het is een uitgebreid verhaal waarin ik ook zaken als magnetisme, inductie, elektromagneten etc aan bod laat komen.

de documentatie die ik heb doorgenomen is/was lesmateriaal op LBO en MBO niveau, dus relatief simpel.

zou graag met mensen hier op het forum een en ander willen bekijken om de zaak helder te krijgen, mensen die wat meer kennis hebben van electronica, schakelingen, etc.

een aantal zaken zijn mij niet duidelijk, is aangegeven in schuingedrukte en onderstreepte tekst.

vragen en/of opmerkingen heb ik in het rood weergegeven...
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: werking ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Ik heb het verhaal niet helemaal gelezen. Voor de gemiddelde fs1 rijder gaat het misschien wat te ver allemaal. ik heb deze kennis 30 jaar geleden op de MTS geleerd.

Een condensator houdt wel degelijk gelijkstroom tegen.
De impedantie(noem het maar een soort weerstand) = 1/ 2x PI x frequentie x Capaciteit, ofwel hoe lager de frequentie v/d wisselspanning hoe hoger de impedantie. Bij een gelijkstroom is de frequentie 0 Hz. De impedantie zou dan theoretisch oneindig hoog zijn.

Verder las ik het verhaal van de transformator. Een gelijkspanning kan niet met een metalen transformator (zoals die voor wisselspanning wordt gebruikt) omhoog-of omlaag worden getransformeerd. Dit gaat dmv electronica, zgn DC -to DC converters.

Tsja het is voor mij ook 30 jaar geleden, dus een hoop kennis is ook weggezonken....maar ik vind het wel een goed initiatief dat je dit wilt doen..
Je leert er ook weer iets van...
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: werking ontsteking

Bericht door koppel »

dank voor je reaktie, super...

Ik woon bij jou in de buurt, Hilversum.

Zou het een keer mogelijk zijn om elkaar te ontmoeten en deze zaken eens samen te bekijken, volgens mij weet jij hier veel meer van dan ik.

Ik heb een mooie werkplaats in Hilversum, met bar, de koffie staat klaar.

grt

Bas

bascappendijk@zonnet.nl
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: werking ontsteking

Bericht door pee67 »

Mooi stuk geschreven Bas,
ik heb geen technische opleiding gehad en kan tot een bepaalde hoogte
het best volgen, maar zodra de werking van condensators en trafo's ter sprake komt ben ik weg :roll:
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: werking ontsteking

Bericht door koppel »

hoe meer ik er over lees, des te meer vragen ik krijg.

Veel boeken zijn zowel onduidelijk in het verhaal als met de foto's.
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: werking ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Dank je voor je lovende woorden koppel. de basics ken ik nog weel, maar zoals ik al zei de kennis die ik 30 jaar geleden heb geleerd is een hoop in de vergetelheid geraakt.

Ik zal ook de boeken weer moeten raadplegen. Dat waren de boeken elektriciteitsleer gelijkstroom en wisselstroom. Staat alles wat je moet weten over trafo's, weekijzer, magnetische keren, wervelstromen, verliezen in weekijzer van trafos'. Allerlei formules om allerlei dingen te berekenen dat je er scheel van gaat zien :lol:

Vooral de theorie over de resonantiekringen (parallel resonantiekring e.d.) is best wel complex. En goede kennis van wiskunde is hier belangrijk (en daar was ik helaas nou net niet zo goed in :( )

Geweldig om te zien dat sommigen zich verdiepen in deze techniek. De sleutelende jongeren van deze generatie weet amper wat de wet van ohm is.
Hun antwoord is vaak: Daar hebben we anderen voor, of: ik kijk wel op wikipedia...zucht :|

O ja nog een kleine toevoeging:
De hoogte van de inductiespanning hangt af van 3 factoren:
sterkte magneetveld
aantal windingen
snelheid van fluctuerend magneetveld.
Maar ook de dikte van de draad speelt een factor !!

Nog even iets over de z waarde van de resonantiekring. de z waarde is de impedantie van de serie resonantiekring. De spoel (L) (inductie in milliHenry) en de C condensator (capaciteit in uF micro Farad) zijn niet per defintie gelijk. Je moet ze afzonderlijk berekenen om tot een maximale "slingering"van de resonantiekring te komen.

Later wordt er gesproken over "verzadiging" Dit betekent dat er geen energie meer toegevoerd kan worden om de maximale spanning te bereiken. Het hoogste punt is bereikt.

In het plaatje van het vliegwiel heb je het over "poolschoen". dat metalen plaatje erop is alleen maar om het magneetblokje te beschermen tegen beschadiging.
De opvulling tussen de permanente magneten is magnetisch niet geleidend, kan ook niet want anders werkt het hele magnetisme verhaal niet.

De pijltjes in fig. 176 geven alleen aan dat de magnetische veldlijnen van Noord naar Zuid lopen.

Als je dit alles snapt heb je zeker meer dan gemiddelde kennis hoor :wink:
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: werking ontsteking

Bericht door koppel »

bizar eigenlijk, dat zo iets ogenschijnlijk simpels als een bromfietsontsteking toch zo complex kan zijn.

Formules en rekenwerk laat ik buiten beschouwing, als ik maar te weten kom wat er stap voor stap gebeurd om tot de vonk te komen, en die stroomschema's, daar heb ik vragen over.

Die resonantiekring zie ik als een vorm van elektromagnetische energie die als een bal in een flipperkast heen en weer ketst tussen condensator en spoel en uitdooft. Het is belangrijk dat de openingshoek van de contactpunten groot genoeg is om deze energie kwijt te raken (ontladen condensator). Zie ik dat goed?

Over hoogte inductiespanning: ik heb begrepen dat bij meer wikkelingen deze toeneemt, maar afneemt indien totale lengte koperdraad toeneemt, dus de manier van wikkelen heeft zeker invloed op de prestatie van de spoel.
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: werking ontsteking

Bericht door rubberbutt »

Inderdaad, vaak wil je alleen weten of er een vonk is, en stapsgewijs bekijken waar het fout gaat. Al deze theorie is nodig voor degene die het ontwerpen.
Voor "simpele" lui zoals wij, willen we alleen maar weten wat me moeten doen als het fout gaat.
Wat betreft die resonantiekring: die energie "ketst" niet heen en weer tussen condensator en spoel. Zo moet je het niet zien.
De waarde van de condensator en van de spoel zijn dusdanig berekend dat ze de maximale spanning (energie zoals je wil) bereikt.
Je moet dus geen andere waarde van C en L gaan gebruiken, omdat het dan niet goed werkt.
(dat snapt eigenlijk iedereen wel, ook al heb je geen kennis van elektro).

Wat betreft de totale lengte v/d koperdraad moet ik je antwoord even schuldig blijven. Op een gegeven moment, als je het juiste aantal windingen hebt met de juiste dikte v/d koperdraad kun je het maximaal mogelijke halen.
Er is dus ook een punt waarbij nog meer windingen niet veel meer spanning erbij krijgt. Ook een zeer lang gewikkelde spoel heeft een zekere ohmse weerstand, en die wordt hoger als de lengte v/d koperdraad langer wordt. En daarmee dus ook weer spanningsverlies.

De manier waarop je een trafo of spoel moet wikkelen is dus van belang dat je het op de juiste manier doet.
Ik heb het in mijn bromfiets/motorverleden 1 keer zelf een spoel gewikkeld.
Heb gewoon de dikte v/d oude draad gemeten. Spoel afgewikkeld, lengte meten (aantal windingen tellen is een beetje lastig).
Nieuw koperdraad bestellen en wikkelen maar (voorzichtig met de as van een boormachine).

Kost je wel een hoop tijd...volgende keer maar iets via mp.nl zoeken...
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: werking ontsteking

Bericht door koppel »

koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: werking ontsteking

Bericht door koppel »

De ideale vorm van een RLC kring is een circuit zonder de weerstand R. Idealiter heeft een LC-kring geen energieverliezen. Wanneer we alleen een spoel L en een capaciteit C parallel zetten (en geen weerstand) hebben we niet te maken met verliezen. Het circuit gedraagt zich dan als oscillator; de elektrische energie zal periodiek heen en weer gaan tussen spoel en capaciteit (oscillatie). Een spoel slaat magnetische energie op; een capaciteit slaat elektrische energie op in de vorm van lading.
Een LC-kring wordt daarom vaak gebruikt in oscillatoren, filters, tuners en andere schakelingen waar oscillatie gebruikt wordt.

Een LC-kring heeft geen weerstand. Als deze kring wordt aangestoten, bijvoorbeeld door de condensator op te laden, ontstaat een oscillatie met frequentie f0, waarbij periodiek energie van de condensator naar de spoel gaat en omgekeerd. Zonder weerstand treden geen verliezen op en zal de kring blijven oscilleren.
Plaats reactie